Ke třem takto složeným letounům přibude čtvrtá dvoumístná alka, která se na jaře vrátí ze Španělska, informovaly Lidové noviny. Původně s ní Češi splatili část úhrady za transportní letouny CASA. Dvoumístný stroj putuje zpět jako kompenzace za problémy, které španělské dopravní letouny mají (více o návratu letounu zde).
Co umí L-159Na pět kilometrů trefí cíl velikosti automatu na colu, říká bývalý velitel letectva Vachek. |
Čeští piloti dosud cvičili také na starších letounech L-39. Pět z nich nyní letectvo vyřazuje z výzbroje a zbylým čtyřem končí technická životnost během let 2016-2020.
"Požadavek na čtyři letouny L-159T vyplývá z potřeby zabezpečit výcvikové kapacity pro taktické letectvo v následujících letech. Jednoznačným účelem pořízení letounů je zabezpečení výcviku mladých pilotů zejména po ukončení životnosti L-39," řekla k tomu mluvčí generálního štábu Jana Růžičková.
Cenu přestavby, při níž ze dvou jednomístných strojů vznikne dvoumístný letoun pro pilota a instruktora, vyčíslilo ministerstvo obrany na 150 milionů korun. Za tři nové letouny tak obrana zaplatí 450 milionů.
Přestavba na dvoumístnou verzi podle generálního štábu obnáší zejména využití avionických sytémů, které se zabudují do upravených prostor přední části budoucí dvoumístné verze letounu.
"Zůstává drak letounu, tedy ocas, křídlo, podvozek, motor a již zmiňovaná avionika a doplňují se sedačka, avionické systémy a palubní přístroje z druhého stroje. Samozřejmě kabina je po úpravách delší. Důraz je při přestavbě položen právě na účel, pro který je letoun určen, tedy, aby splňoval podmínky výcvikového letounu," vysvětlila mluvčí Růžičková.
Základní takticko-technická data
|
Nabízí se také otázka, zda by nebylo pro armádu výhodnější nechat vyrobit nové letouny L-159B (tedy verzi, která je od začátku koncipovaná jako dvoumístná) místo "skládání" L-159T ze dvou jednomístných L-159A.
Generální štáb tvrdí, že přestavba vyjde levněji. Mimo jiné i díky tomu, že cena přestavované verze zahrnuje i generální opravu. Nový stroj by podle štábu přišel na půl miliardy, možná i více.
"Druhé podstatné hledisko je časové. Je třeba si uvědomit, že by se jednalo o malosériovou výrobu a otázka dodacích lhůt by se pohybovala v řádu několika let," uvádí štáb.
"Řezat" se bude i do bitevníků spících v dusíkovém obalu
Kde se vezme šest letounů, které budou na "vstupu" této operace? Čtyři jednomístné stroje poskytne letectvo, které jich nyní má dvacet. Další dva pak podle LN budou pocházet z vodochodských hangárů, kde zakonzervované bitevníky čekají na kupce (reportáž z Vodochod najdete zde).
Všech 24 letounů L-159 - tedy šestnáct jednomístných a osm dvoumístných - pak bude dislokováno na letišti v Čáslavi, které disponuje veškerým logistickým zázemím pro provoz těchto strojů. Letouny L-39 dosud měly domov na základně Sedlec u Náměště.
S jejím využitím letectvo nadále počítá. "Neslouží jen pro potřeby Armády České republiky, ale je rovněž vyčleněna jako záložní letiště pro NATO," řekla iDNES.cz Jana Růžičková z generálního štábu.
Zatím ovšem není zřejmé, kdy budou mít piloti k dispozici všech osm cvičných L-159. Záleží to na tom, kolik peněz na ně ministerstvo obrany, tísněné podobně jako ostatní resorty rozpočtovými škrty, vyčlení.