Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

V Ostravě přistál unikátní letoun AWACS

  14:15aktualizováno  14:15
Přesně ve čtrnáct hodin přistál na letišti v Ostravě-Mošnově unikátní průzkumný letoun AWACS. Přistávací dráhy se dotkl na vteřinu přesně podle plánu a v sobotu si ho na letišti budou moci prohlédnout návštěvníci přehlídky nazvané Den NATO.

PŘEČTĚTE SI:
Pilot: AWACS je silnější než Boeing 707

Přílet stroje napjatě očekávali organizátoři i účastníci, letoun Severoatlantické aliance AWACS bude totiž jedním z vrcholů celé přehlídky. - více zde

NATO vysílá tento letoun, aby střežil vzdušný prostor v místech, kde hrozí nebezpečí leteckého útoku. "Naposledy ho aliance nasadila například při fotbalovém šampionátu v Portugalsku nebo při olympiádě v Aténách," řekl Zbyněk Pavlačík ze sdružení Jagello 2000, které Den NATO organizuje.

Přílet AWACSu netrpělivě očekávali mimo jiné i organizátoři. I když bylo vše dlouho dopředu domluvené, jisti si nemohli být do poslední chvíle. "Nikdy není stoprocentní jistota, že se něco nestane a NATO letoun na poslední chvíli neodvolá."

Zvědavost neskrývali ani vojáci. "Nikdy jsem AWACS naživo neviděl, jsem na něj velmi zvědavý, protože se o něm v médiích často mluví," řekl Pavel Gluc z 21. krajského vojenského velitelství v Ostravě, které se Dne NATO také účastní. "Je to dobře, že k veřejnému představení přiletěl, protože tak budeme mít nejen my, ale i veřejnost šanci si ho takříkajíc osahat," dodal Gluc.

"Letouny AWACS slouží k monitoringu vzdušného prostoru, tedy registruje vše, co v určitém prosotru létá a může tak upozornit na nějaké nebezpečí, " vysvětluje Henk Richel z posádky AWACSu . Dodává, že NATO má celkem 17 takovýchto letounů. "Zvenku vypadá jako normální z  boeing 707, na jehož základě je postaven. Liší se ale výrazně tím, že má navrchu radar o průměru 10 metrů a výšce 2 metry," říká Richel.

Posádku AWACSu tvoří celkem 17 lidí, 4 technici, 9 lidí, kteří pracují s dalším vybavením, a piloti. Práce stroje je velmi účinná. "Mají obrovský záběr svého radaru, takže na celou Evropu stačí dva," vysvětluje generál Ján Gurník z Velitelství společných sil v Olomouci.

Letoun AWACS v České republice již vystaven byl, ale ne v takovém rozsahu. "AWACS v České republice byl veřejnosti přede dvěma lety představen, ale letos poprvé bude mít veřejnost možnost se k letounu přiblížit, projít si jeho vnitřek a případně si popovídat s posádkou," řekl Zbyněk Pavlačík.

Na letišti v ostravě-Mošnově přistál unikátní letoun AWACS

Symboly NATO na letounu AWACS

Letoun AWACS v Ostravě.

Pohled mezi přístoje v letounu AWACS

Posádka letounu AWACS.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Odtajněné dokumenty NATO. Jaderné síly středního a krátkého dosahu od roku 1987
Odtajněné dokumenty NATO ukazují studenou válku v číslech

Nedávno odtajněné dokumenty Severoatlantické aliance názorně ukazují v číslech, dobových grafech, mapách a grafikách, jak se v dobách studené války vyvíjelo...  celý článek

Polská skupina Orlik na Dnech NATO v Ostravě
Na Dny NATO v Ostravě se slétnou stíhači, akrobaté i průzkumné stroje

Moderní i historické stíhací letouny, průzkumné i transportní stroje a akrobatická skupina. Organizátoři blížících se Dnů NATO v Ostravě slibují na září na...  celý článek

Ve Vyškově ukončilo šestitýdenní výcvik 67 nových příslušníků Aktivních záloh
Do výcviku záloh přijala armáda rekordní počet dobrovolníků

Do šestitýdenního armádního kurzu základní přípravy nastoupil rekordní počet zájemců o službu v aktivní záloze. Informovalo o tom velitelství výcviku ve...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.