Je složitější pilotovat AWACS oproti běžnému dopravnímu letadlu?
"Není to složitější, i když AWACS má některá specifika. Hlavním rozdílem asi je, že máme na střeše radar, který má 10 m v průměru a ční 2 metry nad letadlo. Máme také zcela jiný vnitřek letadla s množstvím techniky. AWACS má třeba také jiné, silnější motory než normální Boeing 707, na jehož základě je AWACS postaven. Ale chová se jako normální boeing. Změna nastane v případě, že se něco stane. Kdyby nám například vypadl jeden motor, letadlo se kvůli atypickému tvaru s radarem chová trochu jinak."
Liší se nějak letová pravidla pro AWACS a ostatní letadla?
Nemáme žádné zvláštní letové příkazy. Létáme ve zcela standardní výšce, jako ostatní letadla, tedy 10 000 metrů. AWACS nemá ani žádné speciální požadavky na letiště, kde přistává. Lze s ním přistát na každém standardním letišti, i na takovém malém, jako je to vaše v Ostravě.
Baví vás vaše práce? Je to zábava, pilotovat AWACS?
No jasně, že to je zábava. I když asi pestřejší práci než piloti mají technici a personál, který pracuje s radarem. Protože jsme většinou vysíláni na stacionární mise, tedy kroužíme nad určitým místem, pilotování může být občas stereotypní. Ale pak jsou velmi zábavné momenty, jako je tento, tedy když letoun jedeme někam předvést, jako sem do Ostravy. To je příjemné zpestření.
Jak dlouho se tu zdržíte?
Přiletěli jsme dnes a odlet máme až v pondělí, v neděli tedy bude nejspíš volno. To by mohla být zábava, to se těšíme.