Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pilot: AWACS je silnější než Boeing 707

  17:06aktualizováno  17:06
Pilotovat unikátní letoun AWACS je trochu něco jiného než řídit normální letadlo. "Je to hlavně díky atypickému tvaru s radarem," říká pilot Dieter Köppels, který s letadlem přistál na ostravském letišti. Jeho další dva kolegové jsou Američan a Španěl.
Pilot letounu AWACS Dieter Köppels

Pilot letounu AWACS | foto: Lubomír Světničkanatoaktual.cz

Je složitější pilotovat AWACS oproti běžnému dopravnímu letadlu?
"Není to složitější, i když AWACS má některá specifika. Hlavním rozdílem asi je, že máme na střeše radar, který má 10 m v průměru a ční 2 metry nad letadlo. Máme také zcela jiný vnitřek letadla s množstvím techniky. AWACS má třeba také jiné, silnější motory než normální Boeing 707, na jehož základě je AWACS postaven. Ale chová se jako normální boeing. Změna nastane v případě, že se něco stane. Kdyby nám například vypadl jeden motor, letadlo se kvůli atypickému tvaru s radarem chová trochu jinak."

Liší se nějak letová pravidla pro AWACS a ostatní letadla?
Nemáme žádné zvláštní letové příkazy. Létáme ve zcela standardní výšce, jako ostatní letadla, tedy 10 000 metrů. AWACS nemá ani žádné speciální požadavky na letiště, kde přistává. Lze s ním přistát na každém standardním letišti, i na takovém malém, jako je to vaše v Ostravě.

Baví vás vaše práce? Je to zábava, pilotovat AWACS?
No jasně, že to je zábava. I když asi pestřejší práci než piloti mají technici a personál, který pracuje s radarem. Protože jsme většinou vysíláni na stacionární mise, tedy kroužíme nad určitým místem, pilotování může být občas stereotypní. Ale pak jsou velmi zábavné momenty, jako je tento, tedy když letoun jedeme někam předvést, jako sem do Ostravy. To je příjemné zpestření.

Jak dlouho se tu zdržíte?
Přiletěli jsme dnes a odlet máme až v pondělí, v neděli tedy bude nejspíš volno. To by mohla být zábava, to se těšíme.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

První z darovaných amerických vrtulníků UH-60 Black Hawk v barvách afghánských...
Máme černé jestřáby, radují se Afghánci. USA dodají impozantní flotilu

Afghánské letectvo dostalo darem první dva nové vrtulníky UH-60 Black Hawk. Je to zatím jen symbolická "ochutnávka" pomyslného vzkříšení afghánských vzdušných...  celý článek

Mimořádný neplánovaný nácvik skupiny Saudi Hawks za zrušená vystoupení na Dnech...
Jestřábi z Arábie nakonec předvedli nad Ostravou úchvatnou podívanou

Obě plánovaná vystoupení skupiny Saudi Hawks na víkendových Dnech NATO v Ostravě překazilo počasí. Fandové letectví však nakonec o úchvatné představení...  celý článek

Zteč mechanizované jednotky na Dnech NATO v Ostravě
PŘEHLED: Co ve volbách slibují strany pro armádu a obranu

Jak se politické strany a hnutí, ucházející se o přízeň voličů ve sněmovních volbách, staví k otázkám zajištění bezpečnosti a obrany? Přinášíme ucelený...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.