Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Kimův strýc byl popraven. Chystal státní převrat, tvrdí Pchjongjang

  22:33aktualizováno  13. prosince 6:37
Severokorejské úřady po dnech spekulací oficiálně oznámily, že strýc severokorejského vůdce Kim Čong-una byl popraven. Čang Song-tchek údajně chystal státní převrat. Informovala o tom agentura Reuters s odvoláním na severokorejskou agenturu KCNA.

Čang Song-tchek, strýc čerstvého vůdce KLDR Kim Čong-una (oficiální snímek z června 2010) | foto: Reuters

Agentura KCNA s odkazem na vyjádření úřadů uvedla, že Čang byl shledán vinným z přípravy státního převratu. "Obviněný Čang svedl dohromady nežádoucí síly, stal se vůdcem moderní odbojové skupiny a spáchal ohavný zločin, když plánoval zosnování státního převratu," cituje KCNA vyjádření úřadů. Vojenský soud vynesl verdikt ve čtvrtek, Čang byl popraven bezprostředně poté.

Bílý dům reagoval na oznámení prohlášením, že tato poprava je dalším důkazem brutality severokorejského režimu. Spojené státy nyní velmi pečlivě sledují vývoj v KLDR a konzultují situaci se spojenci v regionu, uvedl podle agentury Reuters Bílý dům.

O popravě Čanga se spekulovalo již před několika dny. S neověřenou informací tehdy přišla rozhlasová stanice Free North Korea (více se dočtete zde).

Čang Song-tchek zastával funkci místopředsedy Komise národní obrany. Po smrti Kim Čong-ila, otce stávajícího vůdce KLDR, pomáhal teprve třicetiletému Kim Čong-unovi při upevňování moci. Podle řady analytiků to byl právě Čang se svou manželkou Kim Kjong-hi (sestrou Kim Čong-ila), kdo ve skutečnosti vládl Severní Koreji.

O jeho údajném sesazení informovala na začátku prosince jihokorejská agentura Jonhap a televize YTN, jež se odvolávaly na tajné služby. Odstranění Čanga z pozice odnesli i jeho dva blízcí spolupracovníci, které režim popravil (více o odstranění Čanga zde).

Režim se pak Čanga rozhodl odstranit i z dějin země. O několik dní později totiž agentura Jonhap přišla se zprávou o změně v dokumentárním filmu, v němž vystupoval i Čang. Snímek byl v severokorejské televizi odvysílán již devětkrát, v sobotní repríze v něm však chyběly záběry zachycující Čanga (více zde). Tvář Kimova strýce retušéři odstranili z celkem třinácti scén, napsala agentura Jonhap.

Podle deníku The Daily Telegraph zprávy z Jižní Koreje nyní naznačují, že příští obětí tažení severokorejského vůdce proti staré gardě by mohla být i dcera zakladatele KLDR Kim Ir-sena a současně manželka Čanga Kim Kjong-hi. Ta údajně od sebevraždy své dcery v roce 2006 bojuje s rakovinou, alkoholismem a depresemi (proč se jí říká hamburgerová královna, čtěte zde).

Dlouhá cesta na vrchol

Čangův mocenský výstup začal ve chvíli, kdy se na univerzitě v Pchjongjangu seznámil s tvrdohlavou dcerou zakladatele KLDR Kim Ir-sena Kim Kjong-hi. "Hodně pil a bavil se a hrál dobře na akordeon. Byl to velmi bystrý muž," říká Čang Song-min, autor knihy o KLDR.

Fotogalerie

"Spoustě dívek se líbil. Byl okouzlující, proto se do něj Kim Kjong-hi zamilovala," dodal. Podle severokorejských přeběhlíků se pár scházel i poté, co se proti jejich vztahu postavil Kim Ir-sen a mladý Čang musel přestoupit na jinou školu.

Diktátorovu dceru si vzal v roce 1972, ale nebylo to šťastné manželství. Kim Kjong-hi byla později označena za alkoholičku a jejich dcera v roce 2006 spáchala v Paříži sebevraždu - ironií osudu proto, že se rodiče stavěli proti jejímu chlapci. Kjong-hi se později stala blízkou důvěrnicí svého bratra Kim Čong-ila, který se chopil moci v roce 1994. Kvůli rozporům s vůdcem musel Čang v roce 2004 vyklidit pozice. Mohly za tím být i jeho dobré vztahy s vůdcovým prvním synem Kim Čong-namem, který upadl do nemilosti.

O dva roky později byl rehabilitován a přesunul svou přízeň na diktátorova třetího syna Kim Čong-una. Když Kim Čong-il v roce 2008 utrpěl mrtvici, posiloval Čang postupně svůj vliv a spolu s manželkou byl v době Kim Čong-ilovy smrti jeho nejbližším důvěrníkem (více o postavení Čanga ve vedení KLDR čtěte zde).

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.