V Gotthardském tunelu už nehoří

  • 33
Švýcarským hasičům se podařilo dva dny po požáru uhasit plameny v Gotthardském tunelu. Hořet začalo ve středu ráno po čelní srážce dvou kamionů. Při nehodě zahynulo nejméně jedenáct lidí. Než budou záchranáři moci začít vyprošťovat mrtvá těla a trosky vozů, musejí podle velitele hasičského sboru Bruna Winklera zajistit 250 metrů stropu. Ten se nedaleko místa srážky zřítil. "Zabezpečování tunelu může trvat asi 24 hodin," dodal Winkler. Policie v Airolu v pátek dopoledne oznámila, že stále zůstává nezvěstných 120 lidí.

Záchranáři chtějí ještě během pátku z tunelu vyprostit vraky dvou nákladních aut, která se srazila.

Pak začnou policisté a vyšetřovatelé zkoumat vraky asi stovky vozidel. nedaleko místa neštěstí stojí i patnáct kamiónů. Toto šetření bude trvat asi týden. Dalších sedm dní bude potřeba na vyklizení vraků z tunelu.

ČTVRTEK
Švýcarským záchranářům se podařilo proniknout k ohnisku požáru až ve čtvrtek odpoledne. Počet obětí stoupl navečer na jedenáct poté, co pátrací týmy našly v troskách další tělo.

Práci záchranářů blokoval dlouhé hodiny velký žár a nebezpečí, že se zřítí další části požárem narušeného betonového stropu.

Z nalezených obětí bylo zatím identifikováno osm lidí. Čtyři byli Němci a po jednom Ital, Švýcar, Francouz a Lucemburčan. Jediná zatím nalezená žena je občankou jedné z těchto zemí, nebylo však upřesněno, které.

Mezi dosud neidentifikovanými třemi je i řidič kamionu, jehož vůz nehodu způsobil, když mu údajně praskla pneumatika a narazil do boku protijedoucího vozu.

"Můžeme doufat, že počet obětí už výrazněji nestoupne," řekl u jižního portálu velitel hasičského sboru Bellinzony Bruno Winkler. Policie má přitom zprávy o 128 nezvěstných. Šéf hasičů ale rozhodně vyloučil, že by se počet nezvěstných shodoval s počtem obětí.

Gotthardský tunel 
leží na hlavní trase přes Alpy z Německa a Švýcarska do Itálie. Se svými 17 kilometry je druhým nejdelším silničním tunelem na světě. Nehoda se stala asi kilometr
od jižního konce tunelu.

Identifikace není snadná
Identifikace obětí se podle hasičů ukázala obtížnější, než se původně čekalo. Řada nalezených těl neměla u sebe žádné dokumenty, protože je prchající lidé zřejmě nechali při útěku v autech.

"Seznam nezvěstných a seznam obětí není totéž. Považuji za vyloučené, že by v tunelu ještě bylo takové množství obětí," zdůraznil šéf záchranářů. S tím souhlasí i policie, která tvrdí, že zprávy o nezvěstných především od příbuzných jsou často zmatečné.

"V počtu pohřešovaných však poněkud panuje chaos," připustil Piazzini. Podle souhrnu záchranných služeb se pohřešuje 128 lidí, skutečný počet je však zřejmě menší a někdy může jít o zdvojená hlášení. Policejní šéf si myslí, že jednoho postrádaného člověka může nahlásit i několik znepokojených příbuzných. Případně příbuzní zavolali na několik záchranných služeb, takže se zápisy násobily. Místní policie původně oznámila, že počet pohřešovaných se pohybuje kolem čísla 80.

Vyprošťovací týmy, které k místu katastrofy dorazily od severního portálu, tedy trasou téměř 15 kilometrů dlouhou, našly cestou asi stovku vozidel, z toho 15 kamiónů. Podle posledních zpráv jsou však všechny vozy prázdné.

Konstruktér Gotthardu: Tunel nebyl dokončen

Gotthardský tunel nebyl podle jeho konstruktéra Giovanni Lombardiho nikdy skutečně dokončen. Původně měly být postaveny dva oddělené tunely, ale nakonec došlo ke stavbě jen jednoho tunelu pro dopravu, uvedl pro místní list Corriere del Ticino konstruktér. Původní projekt byl podle něj stále odkládán z finančních nebo ekologických důvodů, uvedl Lombardi.

Tunel je přesto považován za jeden z nejbezpečnějších v Evropě, protože podél hlavního tubusu, jímž jezdí automobily, je vedlejší úniková chodba, zdůraznili ve středu večer představitelé záchranářů a hasičů z Airola.

Prezident: Bylo to inferno
Český prezident Václav Havel zaslal prezidentu Švýcarské konfederace Moritzi Leuenbergerovi soustrastný telegram.

Švýcarský prezident Leuenberger ve čtvrtek odpoledne tunel záchrannou štolou projel a na místo neštěstí nahlédl.

Byl otřesen rozsahem katastrofy a ohnisko požáru označil za místo hrůzy a inferno, v němž se odehrálo strašlivé drama totálního zničení.

Ještě ve středu přitom byl Leuenberger přesvědčen, že ohnivá past jako při nehodě v tunelu pod Mont-Blankem v roce 1999 nenastala, protože Gotthardský tunel má funkční únikové štoly a fungující větrací systém odsávající kouř komínem ven.

Podle oficiální zdrojů zůstane Gotthardský tunel uzavřen několik měsíců.

STŘEDA
Záchranáři nemohli k ohnisku
Ve středu večer se záchranářům podařilo na okamžik přiblížit se k místu havárie a zpozorovat deset těl, dodal Mora.

Bylo to devět mužů a jedna žena. Policejní šéf kantonu Ticino Romano Piazzini řekl, že čtyři z nich zahynuly ve svém automobilu. Šest dalších lidí, kteří se udusili kouřem, leželo na zemi. Jejich těla záchranáři vynesli z tunelu.

Mluvčí policie odmítl potvrdit údaje některých sdělovacích prostředků, že obětí je nejméně 14. "Nemůžeme to potvrdit, protože jsme neviděli těla," řekl Mora.

Požár rozpoutala nehoda kamionů
Požár v alpském tunelu začal ve středu dopoledne po kolizi dvou kamionů. Policie švýcarského kantonu Ticino odpoledne po nehodě oznámila, že tragédii nepřežilo deset lidí. Další se ale zřejmě udusili v autech či při útěku z tunelu. Hořet začal kamion, který přepravoval pneumatiky a plachty.

Ke zvýšení odhadu mrtvých přimělo policii především to, že ze severního konce tunelu, jehož portál je od místa nehody o mnoho kilometrů vzdálenější než jižní, se podařilo zachránit jen těm, kdo uvnitř tunelu dokázali otočit svá auta a před šířícím se dýmem ujet, napsala agentura AP.

Z lidí, kteří podle některých údajů utíkali k severnímu portálu tunelem nebo únikovou štolou, nevyšel ani po deseti hodinách od nehody nikdo. Řada z nich se údajně také snažila přežít uzavřena ve svých autech, kde ale vzhledem k zaplnění tunelu jedovatým dýmem neměli šanci.

Na auta se zřítila část stropu
Přístup na místo nehody zatím není možný, protože stále hoří. Potvrzuje to i hustý dým, který se stále valí z komínu Airolo větracího systému tunelu.

Záchranářům se zatím podařilo zjistit jen to, že kvůli enormního žáru se zřítil v délce 250 metrů strop tunelu na auta, která musela po nehodě zastavit. Následné vzněcování benzinu v nádržích těchto aut způsobovalo exploze, které požár zintenzivnily.

Ticinská policie vyzvala obyvatele Airola u jižního konce tunelu, aby zůstali doma a utěsnili dveře a okna. Na záchranné operaci se podílí na 300 hasičů, policistů a příslušníků civilní ochrany za podpory 60 vozidel a pěti vrtulníků. Do stavu pohotovosti byla uvedena armáda.

Gotthardský tunel bude uazvřen nejméně dva až tři měsíce.

Policie má zprávy pouze od svědků
Informace o tom, co se událo, má policie pouze od těch, kterým se podařilo z tunelu uprchnout. Řidič kamionu jedoucího k jihu vypověděl, že asi v 0:45 SELČ protijedoucí kamion narazil do jeho boku, odrazil se proti stěně tunelu a ve vzpříčené kabině zablokoval svého řidiče.

Pak už museli všichni kolem utíkat ven, protože palivo vzplanulo a požár se rozrůstal. Řada těch, kteří se zachránili, musela být ošetřena v nemocnici na otravu kouřem.

Prezident: Tunel má funkční únikové štoly
Švýcarský prezident Moritz Leuenberger odmítl jako nepodložená tvrzení, že na vině je neexistence druhé tunelové roury pro oddělení obou jízdních směrů od sebe.
Vyjádřil také přesvědčení, že "ohnivá past" jako při nehodě v tunelu pod Mont-Blankem v roce 1999 nyní nenastala, protože Gotthardský tunel má funkční únikové štoly, kterými se prý řada lidí zachránila. Kromě toho podle něho fungující větrací systém odsává většinu kouře komínem ven.

Pod Mont Blancem zahynulo 39 lidí
Provoz v Gotthardském tunelu se po uzavření tunelu pod Mont Blancem výrazně zvýšil. Tunel byl uzavřen v roce 1999 poté, co ho hořící kamion proměnil v hořící peklo. Tehdy v něm zahynulo 39 lidí. Nyní probíhá jeho rekonstrukce a podle úřadů by mohl být znovu otevřen koncem roku.

Přehled největších nehod v tunelech v posledních 30 letech (Zdroj ČTK)

14. února 1971

Bosna a Hercegovina: ranní vlak na trase Žepče-Zenica vykolejil a začal hořet v tunelu u Vranduku. Udusilo se 34 lidí.

3. listopadu 1982

Afghánistán: sovětské vojenské auto se ve 2,7 km dlouhém tunelu severně od Kábulu srazilo s cisternou. Ta explodovala. Uhořelo nebo se udusilo 700 až 2000 lidí.

18. listopadu 1987

Británie: na londýnské zastávce metra Kings Cross vypukl požár. Zemřelo 31 lidí. Příčinou neštěstí byla odhozená zápalka.

28. října 1995

Ázerbájdžán: 289 lidí se udusilo a uhořelo v tunelu metra v Baku. Pravděpodobnou příčinou neštěstí byl elektrický zkrat v jednom z vagónů.

10. února 1996

Japonsko: na tunel poblíž Sappora na ostrově Hokkaidó se zřítil kámen vážící 50 tisíc tun, 20 lidí zemřelo.

18. března 1996

Itálie: v silničním tunelu u Palerma explodovala cisterna, když do ní narazil malý autobus. Oheň si vyžádal pět mrtvých a 26 zraněných.

24. března 1999

Francie, Itálie: v tunelu pod Mont Blankem se oheň rozšířil z nákladního auta na další vozy a jeho uhašení trvalo 50 hodin. Uhořelo 39 lidí.

29. května 1999

Rakousko: rozsáhlý požár v Tauernském tunelu na dálnici pod rakouskými Alpami si vyžádal 12 životů. Nehodu způsobila srážka kamionu s protijedoucím automobilem.

11. listopadu 2000

Rakousko: při požáru, který zachvátil podzemní lanovou dráhu při jízdě na Kitzsteinhorn v lyžařském středisku Kaprunu, zemřelo 155 lidí.

6. srpna 2001

Rakousko: čelní srážka dvou osobních aut a následný požár uprostřed Gleinalmského tunelu na dálnici severně od Štýrského Hradce si vyžádaly pět mrtvých.

8. srpna 2001

Rakousko: tři mrtvé a řadu zraněných si vyžádala dopravní nehoda v Ambergském tunelu na dálnici na západě Rakouska.

17. října 2001

Dánsko: pět lidí zahynulo při srážce kamionu s automobilem v husté mlze u vjezdu do tunelu Guldborg Sund mezi ostrovy Lolland a Falster u města Sakskoebing v jižním Dánsku.

24. října 2001

Švýcarsko: asi kilometr od jižního ústí Gotthardského tunelu na jihovýchodě Švýcarska zahynulo při čelní srážce dvou kamionů a následném požáru až dvacet lidí.

Dým stoupá z Gotthardského tunelu na jihovýchodě Švýcarska, kde se čelně srazily dva kamiony, 24. října 2001

Hustý dým stoupá z odsávacího systému Gotthardského tunelu na jihovýchodě Švýcarska, ve kterém se srazily dva nákladní automobily. (24. října 2001)

Mračna černého toxického kouře se valí z ventilačního komína u jižního ústí Gotthardského tunelu ve Švýcarsku. Hořet v něm začalo po srážce dvou kamionů. Agentury hlásí nejméně 6 mrtvých a několik zraněných. (24. října 2001)

Požár vypukl v Gotthardském tunelu na jihovýchodě Švýcarska po srážce dvou kamionů. Neštěstí si vyžádalo nejméně deset životů (24. října 2001).

, ,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Video