Práci komplikuje teplota v tunelu
Kvůli možnému ohrožení byly několik hodin po nehodě uzavřeny přístupové silnice do města, ve kterém žije 650 tisíc obyvatel.
Do sobotního rána se hasičům a likvidačním týmům podařilo dostat z tunelu jen 22 vagonů. Práce mimořádně komplikuje především vysoká teplota v tunelu, která podle údajů záchranářů přesahuje 500 stupňů Celsia.
Oheň narušil internetové spojení
Okolí místa neštěstí stále ještě halí hustý dým. Ten znemožnil práci v několika blízkých podnicích, vynutil si uzavření baseballového stadionu a narušil i internetový přenos dat po celých Spojených státech. Požár totiž zničil mimo jiné i důležité kabely ze skleněných vláken.
Osm cisteren zařazených do šedesátivozové vlakové soupravy vezlo několik druhů chemikálií a také kyselinu chlorovodíkovou, potvrdil mluvčí železniční společnosti CSX Rob Gould. "Nevíme ale, co tam hoří," dodal.
Na místě zasahuje přes sto hasičů, avšak zdolat živel se jim zatím nedaří. Kvůli extrémním teplotám v tunelu nelze odtud vagony s tunami nebezpečných látek vytáhnout.
CO DĚLAT PŘI ÚNIKU CHLORU
Hasiči zatím plameny nezkrotili (čtvrtek 19. července)
Z kyseliny chlorovodíkové (tzv. solné) se do ovzduší uvolňuje chlor. To je žlutý plyn, který leptá dýchací cesty a v první světové válce sloužil jako bojový. Lidé jeho únik pocítí jako pálení očí a ztížené dýchání. Podle příručky, kterou vydal Okresní úřad v Ústí nad Labem v roce 1997, by se lidé v případě havárie měli ukrýt v nejbližších budovách, zajistit si dostatek vody a utěsnit dveře a okna. V těchto prostorech mají zachovávat klid a vyčkat pokynů rozhlasu. Při proniknutí plynu do místnosti je třeba chránit si dýchací cesty vlhkým hadrem.
Bezprostředně po nehodě po celém městě zněly sirény vozů civilní obrany. U tunelu se k zásahu připravovaly desítky hasičů. Podle mluvčího hasičského sboru města Baltimore je na místě neštěstí kolem stovky hasičů. "Upřímně řečeno, aktivní likvidace požáru tam teď neprobíhá, protože to není možné," dodal Hector Torres. I přesto ale už byli dva hasiči odvezeni se zraněními do místní nemocnice.
Jeden z hasičů, kterému se do tunelu podařilo proniknout, tvrdí, že viděl totální čerň. Upřesnil, že jeho kolegové museli kvůli vysoké teplotě ustoupit, a to i přesto, že na sobě měli ochranné oděvy. "V dýmu jsou stále nebezpečné látky," řekl Torres. Kyselina chlorovodíková může při vdechnutí způsobit poleptání plic.
Kouř nad částí amerického města Baltimore, kde hořel vlak s chemikáliemi, který vezl i kyselinu chlorovodíkovou. Policie na žádost hasičů uzavřela šest hodin po nehodě hlavní přístupové cesty do města, 19. července 2001. |
Hasiči procházejí v Baltimoru podél lokomotivy vykolejeného vlaku, který vezl nebezpečné chemikálie. Ty začaly po nehodě hořet, 19. července 2001 |