Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Problémy ve zpravodajství ČT jsou jako nestrávené jídlo, soudí Uhde

  15:42aktualizováno  15:42
Končící předseda Rady České televize Milan Uhde je přesvědčený, že dusno ve zpravodajství ČT přetrvává. Na slyšení kandidátů do rady situaci přirovnal k nestrávenému jídlu v žaludku. V pondělí vyšlo najevo, že televizi opouštějí moderátoři Martin Veselovský a Daniela Drtinová.

Milan Uhde, zasedání výboru pro radu České televize (25. února 2014, Praha) | foto:  Petr Topič, MAFRA

"Jsem přesvědčen, že Rada ČT se zachovala nekoncepčně a způsobem, který se jí dle mého názoru vymstí. A už je to vidět," uvedl Milan Uhde na veřejném slyšení kandidátů do Rady ČT, které začalo ráno ve Sněmovně.

Reagoval tak na otázku poslance Vladimíra Koníčka. Ten se Uhdeho zeptal, zda dění kolem stížnosti části zaměstnanců zpravodajství a veřejnoprávní televize skončilo, nebo nespokojenost pokračuje dál.

Loni si 24 nespokojených zaměstnanců zpravodajství v čele s Danielou Drtinovou postěžovalo Radě ČT, že vedení televize cenzuruje obsah zpráv. Rada letos v lednu stížnost označila za neoprávněnou (více o rozhodnutí rady čtěte zde).

V úterý vyšlo najevo, že z televize odchází moderátor Martin Veselovský, čímž vygradoval rozpad týmu pořadu Události, komentáře. Následně podala výpověď i Daniela Drtinová, jež dříve pořad rovněž uváděla.

"Podaří se určitě najít náhradní moderátory, protože kvalitních novinářů je tady dost, ale ten problém tam zůstává jako jídlo, které jste nestrávili a zůstává v žaludku," podotkl Uhde.

Stížnost pro Radu ČT

Stížnost loni v říjnu Radě ČT podala část nespokojených zaměstnanců zpravodajství ČT. Ti tvrdili, že vedení zasahuje do obsahu vysílání. Uvedli několik příkladů, které souvisely například s Hradem nebo akcí zaštítěnou firmou podnikatele Petra Kellnera, pro kterého dříve pracoval ředitel ČT Petr Dvořák (více o podnětu čtěte zde).

Podnět se na veřejnost dostal bez jmen, znal je jen předseda rady Milan Uhde. Ten garantoval, že stěžovatelé existují a nejsou smyšlení. Ke stížnosti se později veřejně přihlásil odborář Adam Komers a moderátorky Nora Fridrichová a Daniela Drtinová.

Rada ČT na začátku ledna konstatovala, že nelze potvrdit, že došlo k zásahům do obsahu. Podnět přijali radní jednomyslně. Hlasoval pro něj i Milan Uhde, byť před tím navrhoval, aby vznikla pracovní komise, která by stížnost posoudila.

Podle něj šlo podnět zaměstnanců ČT vyřešit dvěma způsoby. "Buď nezávislým auditem, který jsem navrhoval, ale rada ho neschválila, nebo rozhodnutím, které vyloučilo diskusi a bylo mocenské a podle principu: Když se vám to nelíbí, tak jděte. To je způsob, na který jsem alergický," vrátil se k lednové situaci Uhde.

Paradoxní je, že i on sám pro zamítavé usnesení hlasoval, byť předtím kolegům navrhl, aby vznikl panel odborníků, který by situaci posoudil. Uhde iDNES.cz řekl, že zvednutí ruky bylo chybou. "V té době jsem měl horečku a neuvědomil jsem si přesně, že toto usnesení znamená, že celá věc se už dál nebude řešit," sdělil předseda Rady ČT.

Uhde je členem rady šestým rokem, mandát mu končí v březnu. Už dříve řekl, že by se rád ucházel o funkci i potřetí. Nominaci získal od Centra pro studium demokracie a kultury. Domnívá se ale, že pokud bude volba "politický handl", ve funkci nominaci nepromění.

Kromě Uhdeho poslanci v úterý poslouchali vystoupení režisérky Heleny Třeštíkové, bývalého poslance Oldřicha Kužílka či mluvčího Jana Fischera Romana Proroka (více čtěte zde).

Mezi kandidáty byl i současný člen Rady ČT a prozaik Antotnín Bajaja. I on se vrátil k tomu, co popisoval Uhde. "Tam nebyl problém, že by se nedodržovala svoboda slova a podobně. Tam byl problém vnitřních vztahů. Nedomluví se editor s redaktorem, domluví se ale ten s tím a ten s tím," řekl poslancům Bajaja.







Hlavní zprávy

Cuketovo čokoládový chlebíček
Cuketovo čokoládový chlebíček

Potěšte rodinu rychlou dobrotou.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.