Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

„Heydrichův“ kabriolet se v aukci neprodal, 10 milionů těsně nestačilo

  16:57aktualizováno  16:57
Dánsko (Od zpravodaje iDNES.cz) - Mercedes 320, ve kterém údajně během atentátu cestoval Reinhard Heydrich, zůstává v Dánsku. Zájemce za něj v aukci nabídl v přepočtu 10,5 milionu korun, což ovšem nestačilo. Redakci iDNES.cz to sdělil majitel Lauritz Lauritzen. Podle historiků se nedá s jistotou určit, zda je to protektorův vůz.

Dánský vůz se s tím Heydrichovým shoduje v detailech, které podle majitele Lauritzena vznikly v mannheimské dílně. Od ostatních vozů svého typu se liší třeba umístěním směrových světel na vrcholu předního blatníku nebo dvoudílným předním nárazníkem. | foto: Michal Bělka, iDNES.cz

Dánská média před aukcí cenu mercedesu odhadovala na 2,7 až 3,5 milionu dánských korun, tedy v přepočtu zhruba 9 až 13 milionů korun. A odhad skutečně vyšel. Nejvyšší nabídka nakonec v pondělí odpoledne činila 2,9 milionů dánských korun, tedy asi 10,5 milionu těch českých.

„Auto jsem byl ochotný prodat za 3,1 milionu,“ řekl iDNES.cz bezprostředně po aukci majitel vozu. Úder kladívka tak v aukční síni pro jeho mercedes nakonec nezazněl. Chybělo k němu 200 tisíc dánských korun, tedy asi tři čtvrtě milionu.

Fotogalerie

Ve městě Vejle na jihu Jutského poloostrova se dražilo celkem 111 veteránů, mezi nimi třeba i sedm automobilů Ferrari a několik vozů Porsche. Mercedes 320 měl však mezi nimi výsadní postavení.

Jeho majitel je totiž přesvědčený, že právě v jeho voze byl 27. května 1942 smrtelně zraněn zastupující říšský protektor Čech a Moravy, prominentní nacista Reinhard Heydrich.

Lauritzen tak soudí na základě technických detailů, kterých si všiml při srovnání svého auta s historickými fotografiemi Heydrichova vozu. Shodovala se například stínítka, vyhřívané přední sklo, boční okénka bez kovového rámu nebo provedení předního nárazníku.

Vozidlo, které opravoval od roku 1980, mělo podle něj ohnutou hřídel pravého zadního kola a narychlo zalátaná poškození v téže oblasti (více o automobilu se dočtete zde).

O vůz má zájem pražské muzeum, tvrdí majitel

Lauritzen iDNES.cz po aukci rovněž oznámil, že o vůz projevilo vážný zájem pražské Národní technické muzeum (NTM). A to i přesto, že Lauritzen k vozu nikdy nepřistupoval jako k muzejnímu kousku. Kabriolet přizpůsobil dnešním potřebám.

Oželel třeba zasklený držák na registrační značku, neboť umístit ji pod karoserii dánské zákony zakazují. Původní hodinový strojek pod palubní deskou, který se musel ručně natahovat každých několik hodin, vyměnil za hodiny na baterie - z původních zbyl jen ciferník a ručičky. A když jeho manželce začalo po letech činit obtíže dostat se na zadní sedadlo, vyrobil u něj novou sklápěcí konstrukci.

Lauritz Lauritzen pozval před aukcí na projížďku i kameru iDNES.cz:

Národní technické muzeum na dotaz iDNES.cz nepotvrdilo, zda se skutečně snaží získat dánský vůz do své sbírky. Jeden automobil stejného typu už má. V roce 1992 ho získalo z barrandovských filmových ateliérů, automobil byl později součástí expozice Atentát. Teď však stojí v depozitáři, neboť o jeho minulosti pochybuje i samotné muzeum.

„Vůz nese stopy, které by odpovídaly legendě o jeho původu. Za dvě desetiletí se nám nepodařilo věrohodně prokázat, nebo vyvrátit, zda vůz ze sbírek NTM je vozem užitým Heydrichem dne 27. května 1942. Přikláníme se však spíše k variantě, že náš vůz není vozem po Heydrichovi,“ říká Arnošt Nezmeškal, ředitel Muzea dopravy NTM. Stejně jako Lauritzenův kabriolet a vozidlo z východních Čech čeká, až se najde číslo podvozku Heydrichova auta.

Jde hlavně o vzpomínky, tvrdí rodina. Auto bylo i v Lidicích

„Nechtěli bychom, aby to vypadalo, že nám jde jen o peníze. To auto pro nás znamená hlavně spoustu vzpomínek,“ upozornila iDNES.cz Lauritzenova dcera Birgitte. Kabrioletem se podle ní s oblibou vozila celá rodina, přátelé i psi. Slouží jim už po tři generace.

Lauritz Lauritzen a jeho manželka Hanne s mercedesem navštívili všechny skandinávské země. Cestovali také po Německu, Česku, Slovensku i dalších zemích. Kromě muzeí a výstav veteránů navštívili i některá místa spjatá s historií Protektorátu Čechy a Morava. Nejhůř jim prý bylo v Lidicích.

V den výročí atentátu na Heydricha měli podle svých slov zamířeno i na místo v pražské Libni, kde na zastupujícího říšského protektora zaútočili výsadkáři Josef Gabčík a Jan Kubiš. Ke křižovatce ovšem nedojeli, automobilu cestou selhal motor.

Mám Heydrichův vůz, tvrdí dva Evropané. Chybí přímý důkaz

Podle českých historiků není možné přesně určit, kterým z dochovaných kabrioletů Mercedes 320 Heydrich skutečně cestoval - a zda vůbec jeho auto dodnes existuje. Chybí totiž zásadní důkaz. V archivech se nenašlo výrobní číslo automobilu, který nacisté pro potřeby říšského protektora pořídili.

„Problém možná tkvěl v tom, že všichni pátrali po Heydrichově autě. Teprve před několika týdny jsem si uvědomil, že to je špatná stopa,“ řekl minulý týden iDNES.cz historik Jaroslav Čvančara z Ústavu pro studium totalitních režimů. Doklady k mercedesu by podle něj mohly být k nalezení v dosud neprobádaných fondech Heydrichova předchůdce Konstantina von Neuratha.

Dokud se však nenajdou, dochované kabriolety s Heydrichovým vozem spojují pouze nepřímé indicie, třeba právě luxusní doplňky nebo poškození. Mnoho podobných znaků vykazuje kromě dánského vozu ještě mercedes, který se před lety našel na východě Čech (více o něm čtěte zde).

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.