Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Heydrich jel při atentátu v mém autě, věří Dán. Mercedes jde do dražby

  8:26aktualizováno  8:26
Klejtrup (Od zpravodaje iDNES.cz) - Na jihu Dánska se příští pondělí draží kabriolet, ve kterém výsadkáři Gabčík a Kubiš smrtelně zranili Reinharda Heydricha. Tvrdí to jeho majitel, který by podle odhadů mohl získat až 13 milionů korun. Historici ovšem varují, že pravý vůz říšského protektora se jasně určit nedá. Nenašly se totiž doklady.

V lednu 1980 koupil Lauritz Lauritzen vrak starého vozu Mercedes 320 ve vzácném provedení Kabriolet B. Auto předtím strávilo dvě dekády ve zchátralé stodole na dánském ostrově Sjaelland, která se na mercedes nakonec sesypala.

Navzdory protestům rodiny, podle níž tak zubožené auto mohl koupit jen blázen, skončil kabriolet v obci Klejtrup na severu Jutského poloostrova, kde Lauritzen dodnes žije s manželkou a dvěma plnými garážemi.

„Než jsme se mohli poprvé projet, trvalo to 11 let,“ vzpomíná Dán, který se automobilům věnuje už od svých čtrnácti. Dnes je mu přes 70 a jen prací na svém oblíbeném voze Mercedes 320 podle svých slov strávil zhruba 6 500 hodin. Auto postupně přestalo vadit i jeho blízkým, kteří výletům v otevřeném veteránu po okolí i po Evropě rychle přišli na chuť.

Fotogalerie

Když se Lauritzen po 35 letech rozhodl auto prodat, jeho dcera Birgitte přiznává, že po něm zbude prázdné místo.

„Chybět mi nebude,“ odpovídá však Lauritzen rázně na otázku iDNES.cz. Veteránů se prý nabažil, teď si chce už jen užívat důchodu. A dokud bude auto v garáži, nepřestane přemýšlet, co by na něm ještě mohl vylepšit.

Historický mercedes se bude dražit v pondělí 25. května ve městě Vejle, asi hodinu cesty od německých hranic. A organizátoři aukce věří, že právě Lauritzenův vůz upoutá pozornost movitých nadšenců napříč Evropou. Majitel i řada dánských médií jsou totiž přesvědčeni, že Lauritzenův mercedes vozil na počátku čtyřicátých let ulicemi Prahy zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha. A že právě v něm byl prominentní nacista v květnu 1942 smrtelně zraněn.

Heydrichova zatáčka připomíná českou statečnost:

Výstavní kousek s prémiovou výbavou

Majitel podle svých slov krátce po koupi objevil narychlo zalátaná poškození v oblasti pravého zadního kola. Když začal autem jezdit, všiml si u téhož kola také ohnuté hřídele. Původně však Lauritzen vůbec nepřemýšlel o tom, komu mohl vůz dříve patřit. Na nápadnou podobnost s Heydrichovým vozem ho prý upozornil až v roce 1991 novinář dánské veřejnoprávní televize DR.

Lauritzena poté přepadla zvědavost, chtěl se o možném spojení s atentátem na zastupujícího říšského protektora dozvědět víc. Kontaktoval proto centrálu společnosti Mercedes-Benz, tam však zpočátku příliš nepochodil. Vůz s jeho číslem podvozku - 434 801 - firma údajně nikdy neprodala a s hledáním původního majitele mu tedy nemohla pomoci.

Automobilka však Lauritzenovi poslala alespoň podrobnou dokumentaci. Dán z ní vyčetl, že v roce 1938 Mercedes-Benz vyrobil pouze 34 podvozků pro typ 320 v deseti různých variacích karoserie. Pouze jedno vozidlo v provedení Kabriolet B firma poslala do Mannheimu, kde získalo kompletní nadstandardní výbavu. Mělo zřejmě sloužit jako výstavní kousek pro významné zákazníky. Ještě před návratem z Mannheimu však podle Lauritzena vůz zřejmě zabavili nacisté.

Za jeden z nejdůležitějších důkazů o tom, že Reinhard Heydrich v den atentátu cestoval právě jeho vozem, považuje Lauritzen původní vrchní kryt palubní desky. Dvěma podlouhlými otvory proudil od motoru horký vzduch, aby nenamrzala přední okna. Podle Lauritzena jde o typický nadstandardní díl z Mannheimu, který by měl mít pouze jeden vůz typu Mercedes 320 kabriolet B. A kromě Lauritzenova auta ho měl údajně i ten Heydrichův, upozorňuje Dán s odkazem na dobové snímky.
Heydrichovo i Lauritzenovo auto údajně sdílejí rovněž nepatrný detail na bočním stupátku. Sloužil k očištění obuvi pasažérů.
Lauritzen upozorňuje také na boční okénka, která na jeho mercedesu postrádají kovový rám. Ten podle něj nemělo ani Heydrichovo auto.
Na fotografiích poničeného Heydrichova mercedesu Lauritzena zaujal i vzhled madel zavazadlového prostoru. I ta pocházejí z Mannheimu, tvrdí Dán a poukazuje na totožná madla svého vozu. Další detail se naopak nezachoval - mercedes měl podle Lauritzena v karoserii zabudovaný držák na poznávací značku pod skleněným krytem. Jeho pozůstatky majitel podle svých slov našel, ale musel ho oželet, aby mohl autem jezdit. Podle dánských předpisů nesmí být poznávací značka překrytá, a to ani sklem.

Doplňky, které podle Lauritzena dokazují shodu jeho mercedesu s tím Heydrichovým

Právě nadstandardní doplňky z Mannheimu jsou hlavním Lauritzenovým argumentem. Svůj vůz totiž porovnal s fotografiemi Heydrichova mercedesu těsně po atentátu a v mnoha technických detailech se podle něj auta shodují. Mají například stínítka na předních sklech, boční okénka bez kovového rámu nebo otvory na vrcholu palubní desky, které odváděly teplo od motoru a chránily tak přední skla před namrzáním.

Shodných doplňků Lauritzen napočítal celkem 25. Před několika lety se svým vozem zamířil i do Prahy. Navštívil Národní technické muzeum a o svém přesvědčení, že vlastní Heydrichův kabriolet, hovořil s českými historiky. Řekli mu, že to nemohou vyloučit.

„Souhlasil bych s tím, že to nejde vyloučit. Problém je to dokázat,“ dodává ovšem pro iDNES.cz historik Jaroslav Čvančara z Ústavu pro studium totalitních režimů. Mercedesů stejného typu se v Evropě dochovalo velmi málo, každý majitel však tvrdí, že právě jeho vůz je ten Heydrichův.

Ve hře je i veterán z východních Čech

Tvrzení o ohnuté hřídeli zadního kola a narychlo provedených opravách v místech, která během atentátu poškodil granát, podle historiků nestačí. „Když budu myslet trochu konspirativně, takové zásahy mohl před lety na tom autě způsobit kdokoli, aby to pak jednou vypadalo jako Heydrichovo auto,“ podotýká Čvančara.

Podobně poškozený je třeba Mercedes 320, který se našel roku 2009 ve východních Čechách (více se o něm dočtete zde).

Atentát na Heydricha

Reinhard Heydrich - nacistický pohlavár a vládce Čech a Moravy zabitý československými

Na zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha zaútočili 27. května 1942 v pražské Libni Jozef Gabčík a Jan Kubiš.

Speciální výcvik pro tuto misi absolvovali ve Velké Británii, operaci organizovala z Londýna česká exilová vláda.

Během atentátu Gabčíkovi zřejmě selhal samopal, Heydricha však zranila střepina Kubišova granátu. Po několika dnech zemřel na otravu, do rány se mu nejspíš dostala část koňské žíně ze sedadla (více o atentátu čtěte zde).

Ten má navíc oproti Lauritzenovu kabrioletu v očích historiků výhodu. Jeho majitel odborníkům dovolil, aby vozidlo kompletně odstrojili a sestavili jeho chorobopis - detailní soupis závad, kterými automobil trpí.

Poškození jsou skutečně srovnatelná se stavem Heydrichova mercedesu, který nacisté po atentátu opravili a poslali do služeb německé policie. Majitel dánského vozu se v 80. letech rovnou pustil do oprav, takže podrobný chorobopis chybí.

O nalezeném veteránu z východních Čech ví i Lauritz Lauritzen. A je přesvědčený, že to Heydrichův vůz není. „Tohle auto nikdy nemělo na předním skle stínítka. Chybí také vyhřívání, aby sklo nenamrzlo. A tady, boční okénka mají kovový rám,“ ukazuje na detaily z fotografií, které před lety pořídila MF DNES. Nelíbí se mu ani pozice směrových světel, tvar předního nárazníku nebo profil ráfku kol. „Tohle nemůže být Heydrichův vůz,“ uzavírá.

Podobné technické detaily podle Čvančary skutečně mohou napovědět, které auto Heydrich používal. Nejsou však jasným důkazem. „Tyhle indicie, třeba díry po držáku na praporek nebo svítilny značky Notek, vykazují i jiná auta,“ tvrdí. Nutno také podotknout, že nejrůznější doplňky mohou v průběhu času přibývat či naopak mizet. I sám Lauritzen například oželel původní držák na poznávací značku, která byla zasklená pod karoserií, neboť to odporuje dnešním dánským zákonům.

Mercedes 320B, ve kterém seděl Reinhard Heydrich v době atentátu. U vozu stojí historik Jaroslav Čvančara.
Mercedes 320B, ve kterém seděl Reinhard Heydrich v době atentátu. U vozu stojí historik Jaroslav Čvančara.
V roce 2009 se ve východních Čechách našel další Mercedes 320 typu Kabriolet B. Jeho poškození podle odborníků odpovídají tomu, co by se s vozem stalo, kdyby u pravého zadního kola vybuchl granát.
Mercedes 320B, ve kterém seděl Reinhard Heydrich v době atentátu. U vozu klečí historik Jaroslav Čvančara.

Mercedes 320B, který se roku 2009 našel ve východních Čechách.

Badatelům chybí číslo vozu, pomoct může Neurath

Ani o jednom ze zmíněných kabrioletů tak není možné s jistotou říct, zda v něm zastupující říšský protektor v květnu 1942 skutečně seděl. Historici zatím marně pátrají po dokumentu, v němž by bylo uvedeno výrobní číslo daného vozu. Nacisté během vyšetřování atentátu vše podrobně dokumentovali, automobil však přesně neidentifikovali. Potřebný údaj není ani v archivních dokumentech týkajících se Heydrichovy práce v protektorátu. Podle Jaroslava Čvančary je však stále možné, že se číslo nakonec najde.

„Problém možná tkvěl v tom, že všichni pátrali po Heydrichově autě. Teprve před několika týdny jsem si uvědomil, že to je špatná stopa,“ říká historik. Reinhard Heydrich totiž v září 1941 přijel nahradit původního říšského protektora Konstantina von Neuratha. Připadlo mu tedy jeho sídlo v Panenských Břežanech a řada dalšího majetku.

„Převzal inventář, koně i vozový park. Je tedy možné, že dokumenty by mohlo jít dohledat ve fondech Konstantina von Neuratha,“ domnívá se Čvančara. Nacisté si mohli číslo podvozku nebo motoru zaznamenat v době, kdy vůz pro potřeby říšského protektora pořizovali. Pokud by se údaj našel, bude snadné záhadu konečně vyřešit. Do té doby se však o tom, který - a zda vůbec některý - z dochovaných kabrioletů Mercedes 320 skutečně používal Heydrich, můžeme pouze dohadovat.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.