Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Ubylo biflování? Inspektoři otestují na sto tisících školáků, jak se ujala reforma

  • 61
Stovky popsaných A4 k přečtení, výjezdy do škol, testy. To letos čeká Českou školní inspekci, která sleduje, jak se školy "perou" se školskou reformou. Ta má ze škol vymýtit biflování. Letos prvně mají inspektoři v plánu zjistit, jak se reforma uchytila v praxi, pro třeťáky na základkách mají připravené testy.

Reforma odstartovala před třemi lety, kdy se tehdejší první a šesté ročníky poprvé učily podle osnov, které si školy tvořily samy. K základním školám se postupně připojily i mateřské, odborné a střední školy.

Česká školní inspekce musí nyní nové osnovy jednotlivých škol pročítat a jezdit na kontroly, aby zjistila, zda se to, co je na papíře, shoduje s realitou ve třídách.

školská reforma

I letos se pokračuje ve školské reformě. Podle rámcových vzdělávacích programů se učí v mateřských školkách, v prvním, druhém, třetím a letos nově i čtvrtém ročníku 1. stupně ZŠ a šestém, sedmém, osmém a letos nově i devátém ročníku 2. stupně ZŠ. Loni se přidaly i střední školy.

Smyslem školské reformy, která odstartovala před třemi lety, je, aby školy učily podle vlastních osnov s tím, že místo učení zbytečností a biflování znalostí zpaměti se děti učí spíše komunikovat, vyhledávat informace a samostatně je zpracovávat.

"Nejzajímavější pro školy bude, že v letošním roce inspekce poprvé přichází se zjišťováním výsledků této reformy. Máme připravené testy ze čtenářské a matematické gramotnosti, jichž se zúčastní všichni žáci třetích ročníků základních škol," řekla iDNES.cz Olga Hofmannová, která stojí v čele České školní inspekce.

Že si inspekce vybrala třeťáky, není náhoda. Podle Hofmannové je prokázané, že ve třetí třídě odchází nejvíce dětí do speciálních (dříve zvláštních) škol. "Je to takový klíčový ročník, pokud je díte dobře vedeno a prospívá až do 3. třídy, obvykle pak v hlavním vzdělávacím proudu zůstane," popsala zkušenost Hofmannová.

Testování se uskuteční v několika vlnách a týkat se bude zhruba 100 tisíc dětí. Cílem je zjistit, zda jsou školní vzdělávací programy, které si školy vytvářejí samy, správně nastaveny a zda fungují.

Inspekce se zaměří na odborné školy

"Úplně nový úkol, který před námi letos stojí, je zhodnotit model toho nejsložitějšího segmentu v českém vzdělávacím systému a to jsou odborné školy," sděluje další cíl inspektorů v letošním školním roce Hofmannová.

Odborné školy jsou v různých krajích různě velké. Jedna škola nabízí mnohdy až třicet oborů a zjistit kvalitu takové školy, spokojenost s nabídkou a propojenost s trhem práce je často problém nejen pro rodiče, kteří hledají pro své dítě perspektivní vzdělání, ale zatím i pro samotnou inspekci. A právě proto se na odborné školství rozhodla zaměřit.

Česká školní inspekce bude také letos asistovat u startu státních maturitních zkoušek. Sama Hofmannová projekt podporuje. "Státní maturita je klíčem ke zjišťování kvality v rámci reformy obecně. Je to zpětná vazba. Maturita je nejvyšší výstup kvality regionálního školství a já neznám spravedlivější nástroj než testy," míní.

"Když politici rozhodli o tak masivní školní reformě a konečně zrušili bolševické a rakousko-uherské osnovy, tak nechápu, proč teď maturitu nepodpoří, aby se to dotáhlo," dodává Hofmannová.

Inspekce se chce také více zaměřit na přírodovědnou gramotnost a "výchovy", tedy předměty jako občanská, výtvarná, hudební, ale i sexuální výchova. Ta se poslední dobou v médiích často skloňuje. Kvůli příručce o sexu zveřejněné na webu ministerstva školství se zvedla vlna odporu (viz Zakleté příručky. Školství to schytalo za knihy o sexu i diskriminaci).

česká školní inspekce

Česká školní inspekce (ČŠI) sídlí v Praze a má 14 krajských poboček. Podle plánu pro rok 2010 má celkem 41 pracovišť, v nichž působí 532 zaměstnanců. V čele inspekce stojí ústřední školní inspektorka Olga Hofmannová, která byla do této funkce jmenována ministryní školství k 1. 6. 2005.

Do působnosti ČŠI spadá hodnocení a analýza činnosti škol (kromě vysokých škol) a školských zařízení, například školních jídelen či domovů mládeže. Podle Hofmannové je cílem kontrol zjistit, stručně řečeno, zda jsou školy bezpečné a zdravé.

ČŠI také každoročně řeší podněty a stížnosti žáků, rodičů, zaměstnanců škol či zřizovatelů. "To je nejméně oblíbená součást naší práce. V loňské školním roce narostlo stížností trojnásobně," uvedla Hofmannová. Podle ní je problém především v nedostatku informací, které rodiče mají o školské reformě. Právě na nové "metody" si rodiče stěžují nejčastěji.

Inspekce se zaměřuje i na učitele, na jejich kvalifikovanost, věkovou strukturu atd. Podle Hofmannové poslední dobou mírně roste počet mladých učitelů, zároveň se zvyšuje i počet kvalifikovaných učitelů.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video