Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

iDNES.cz / Zprávy

  • Středa 1. října 2014. Igor

Pád airbusu Air France v roce 2009 zavinili piloti i vadná technika

  15:14,  aktualizováno  17:15
Při leteckém neštěstí před třemi roky zahynulo v Atlantickém oceánu blízko Rio de Janeira 228 lidí. Černé skříňky, které měly ozřejmit příčinu pádu airbusu, se našly až loni v květnu. Nyní francouzští vyšetřovatelé uvedli, že příčinou tragédie byla kombinace lidské chyby a selhání techniky.

Brazilské a francouzské námořnictvo nalezlo v Atlantiku kus ocasu letadla Air France. | foto: Brazilské letectvo

Podle vyjádření Úřadu pro vyšetřování a analýzy pro bezpečnost civilního letectví (BEA) posádka letadla špatně zareagovala na selhání rychloměru, takzvané Pitotovy trubice. Problémy začaly, když rychlostní sondy zamrzly po průletu turbulencí.

Zpráva BEA

Soubor PDF (26,60 MB), zpráva je v angličtině

Přepis rozhovorů pilotů v kabině je zde (PDF, 618 kB), taktéž v angličtině

Stroj letěl v nadmořské výšce kolem 10 668 metrů a byl řízen autopilotem, ale po ztrátě indikátorů rychlosti se sám náhle vypnul. Kapitán letu byl v té době mimo kokpit na plánované přestávce, letadlo tak ručně pilotovali měně zkušení kopiloti. Ti se snažili kapitána dovolat, ale když do kabiny přišel, nestačil už katastrofu odvrátit. Údajně trávil svoji pauzu s letuškou a kvůli tomu nestihl dorazit včas (více čtěte zde). Kopiloti by nicméně měli být schopní kapitána v nepřítomnosti plně zastoupit.

Letadlo ztratilo rychlost na kritickou hranici, kdy už křídla nemají dostatečný vztlak, a kvůli chybné reakci posádky začalo padat. Piloti byli zaskočeni a vůbec nechápali situaci, na kterou nebyli cvičeni, a přišli tak o cenné vteřiny. Pilot po ztrátě rychlosti předek letadla zvedl, když s ním měl naopak klesat, píše server britské televize BBC.

Havárie airbusu Air France

Letoun se zřítil 1. června 2009 během letu z Rio de Janeira do Paříže a při nehodě zahynulo všech 216 pasažérů a 12 členů posádky na palubě. Některé trosky stroje a těla části obětí byly vyzvednuty až na jaře 2011 z Atlantského oceánu z hloubky 3 900 metrů. Je to nejhorší letecká havárie v historii Air France.

Posádka však vůbec nevěděla, jestli letoun klesá, nebo stoupá. Stroj přitom padal rychlostí 3 352 metrů za minutu. "Piloti byli ve stavu, kdy se letadlo už téměř nedalo ovládat," uvedl šéf vyšetřovatelů BEA Alain Bouillard.

Zpráva je příliš "měkká", čílí se pozůstalí

Vyšetřovatelé sepsali celkem 50 bezpečnostních doporučení. Zdůraznili přitom především potřebu školit a cvičit piloty, aby lépe znali systémy letadel a mohli tak řešit případné neobvyklé situace. "Osm doporučení se týká výcviku pilotů a pět osvědčení letadel," upřesnil ředitel BEA Jean-Paul Troadec.

Společnost Airbus na to reagovala pozitivně a uvedla, že "přijme všechna opatření, která přispějí ke zlepšení bezpečnosti letecké dopravy".

Rodiny některých obětí havárie však zprávu kritizují, že je příliš "měkká" směrem k leteckému průmyslu, podotkla agentura Reuters. Domnívají se, že nejsou dostatečně zdůrazněna technická selhání. "Vyšetřovatelé si myslí, že piloti chybovali a že to je jediný důvod," řekla Němka Barbara Crolowá. "Mám pocit, že se stále hovoří hlavně o lidské chybě, ve kterou vůbec nevěřím," tvrdí dokonce Brazilka Keiko Marinová.

Viníkem jsou obě firmy

Vyšetřovatelé uvedli, že vinu ponese jak výrobce letadel Airbus, tak letecká společnost Air France. Obě firmy jsou také vyšetřovány francouzskými úřady kvůli podezření ze zabití všech 228 lidí na palubě. Tomu se bude podrobněji věnovat speciální soudní zpráva, která by měla být zveřejněna příští týden.

Air France po havárii letu z června 2009 vyměnila rychloměry na svých airbusech za modernější typ.

Autor:


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.