Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Test MF DNES: V noci je nejlépe viditelný chodec s čelovkou

  17:31aktualizováno  17:31
Pokud prezident podepíše normu, která ve středu prošla Senátem, lidé si budou muset začít shánět reflexní prvky na noční chození po silnicích. Senátoři diskutovali o možnosti, že by si chodci na cestu svítili baterkou. Redakce MF DNES proto otestovala viditelnost člověka s různými reflexními prvky.

Ve středu v Senátu prošel zákon o provozu na silnicích, který především zavádí povinnost pro chodce nosit ve tmě mimo obec nějaký reflexní prvek na oděvu (více čtěte zde).

Pokud normu podepíše i prezident, už by si noční chodci nějaký takový „svítící“ proužek měli pomalu shánět. Povinnost začne platit nejspíš už na jaře, než se dny začnou prodlužovat.

Při schvalování zákona se objevila od liberálů i námitka, že přece by mělo stačit, když si chodec svítí na cestu kapesní svítilnou a neměl by ho nikdo nutit obtáčet si paži reflexním proužkem. Už ve Sněmovně to dokonce zkoušel navrhnout poslanec Stanislav Huml, ale jeho nápad neprošel.

MF DNES proto otestovala (už podruhé), jak je viditelný pro motoristu z různé vzdálenosti chodec kráčející u krajnice. Tentokrát jsme zahrnuli do testu i lampu čelovku.

Z mého subjektivního pohledu a i z pohledu kolegy řidiče–figuranta čelovka v testu zvítězila.

Chodec s baterkou na čele je vidět až na 400 metrů

Vše vypadalo tak, že jsem šel po bílé čáře na kraji silnice, kameraman iDNES.cz jel naproti mně a od okamžiku, kdy mě poprvé spatřil, začal odměřovat vzdálenost, dokud mě nedojel. S baterkou na čele jsem byl vidět na 400 metrů.

Svítí proužek přivázaný na paži byl vidět na poloviční vzdálenost dvou set metrů.

Naproti tomu u chodce bez svítícího prvku skoro vzdálenost nešlo změřit. Bylo to maximálně třicet metrů, což je naprosto nedostačující.

Stačí si spočítat, že už při rychlosti 60 km/h ujede automobil za sekundu 16 metrů, a tak řidič nestihne vůbec zareagovat. Proto jsem měl také strach. Kromě pomalu jedoucího kolegy samozřejmě na úseku u Cholupic občas projelo i jiné auto, které o mně nevědělo předem.

Při minulém testu jsme ještě vyzkoušeli chůzi s reflexní vestou, kterou si vozí řidiči ve výbavě auta (více o testu zde). Ta byla vidět na tři sta metrů, ale běžně ji asi na cestě z hospody domů nikdo nosit nebude.

Paradoxní je, že chodec s baterkou si sice dobře posvítí, uvidí ho řidič, ale když ho uvidí i policista, může mu rovnou udělit pokutu. Baterka není reflexní prvek a zákonu nevyhoví. Ve skutečnosti se nejspíš takhle situace nevyhrotí, protože policie nebude asi tak přísná. „Dohoda s policií je taková, že nebudeme pokutovat. Policisté spíš budou ty reflexní pásky rozdávat,“ řekl senátorům u pultíku ministr dopravy Dan Ťok.

Senátoři o možnosti povolit svítilnu diskutovali. Byl jí nakloněn i senátor Petr Bratský, který měl jako zpravodaj silniční zákon přímo na starosti. Nakonec se rozhodli, že raději pustí zákon dál aspoň s reflexními prvky, než aby ho dál zdržovali a neplatila žádná povinnost. V Senátu totiž platí procedura, že pokud by chtěl baterky do zákona přidat, musel by ho vrátit zpátky do Sněmovny. „My tady diskutujeme, jestli bude povinná baterka nebo vesta, a kvůli tomu zákon odsuneme o půl roku?“ ptal se řečnicky senátor za ČSSD Petr Vícha.

Jak se postaví k tolik diskutovanému zákonu prezident republiky Miloš Zeman, není zatím jasné. „O rozhodnutí pana prezidenta zásadně informujeme až v okamžiku, kdy je učiněno,“ odpověděl mluvčí Hradu Jiří Ovčáček.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.