Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

S reflexním páskem máte v noci třikrát větší šanci, ukázal experiment

  18:36aktualizováno  18:36
Redakce iDNES.cz otestovala, jestli reflexní prvek skutečně může chodci zachránit život. Ukázalo se, že pomůže překvapivě hodně. Chodec s páskem je vidět na třikrát větší vzdálenost, než chodec v běžném oblečení. Řidič tak získá cenné sekundy na reakci.

Člověk by řekl: obyčejný pruhovaný pásek. Když jsem ho držel za soumraku v aleji nedaleko obce Ořech u Prahy, skoro jsem pochyboval, že mi k něčemu bude. Jenže ve tmě, kterou zdálky projasní jen reflektory auta, se pásek najednou rozzáří.

Ministerstvo dopravy a dopravní policie společně navrhují, aby pásek už následující zimu museli nosit všichni chodci, kteří se pohybují za zhoršené viditelnosti na kraji silnice, kde nesvítí pouliční lampy (více zde).

Příslušný zákon už ministerstvo sepsalo a schvalovat by se měl v druhé polovině roku.

Myslíte si, že zavedení povinných reflexních doplňků pro chodce je dobrý nápad?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 13. dubna 2014. Anketa je uzavřena.

Ano 8151
Ne 2750

Společně s kameramanem jsme podnikli celkem tři měření. Začali jsme pokusem, na jakou vzdálenost uvidí řidič neosvětleného chodce. Následoval experiment s dvoudílným reflexním páskem obtočeným kolem rukávu a kolem nohy. Potřetí jsem si oblékl reflexní vestu, kterou používají například silničáři.

Předchůdce současného šéfa dopravní policie Leoš Tržil si totiž v rozhovorech pohrával s myšlenkou, že by měli chodci mít povinně vestu. Jeho nápad však zapadl, protože chodit oblečený jako dělník na stavbě dálnice se pochopitelně nikomu moc nechtělo.

Při prvním pokusu jsem tedy šel jako neosvětlený figurant po krajnici a kameraman v autě měl zastavit ve chvíli, kdy mě spatří. Pak jsem pomocí aplikace na mobilu a GPS doměřil vzdálenost mezi svou pozicí a autem. Vzdálenost jsme ověřili krokováním.

Bylo krátce před osmou hodinou večerní, tedy ještě ne úplná tma. Vyšlo nám, že jsem byl vidět 50 metrů před autem, a to ještě díky tomu, že se teprve šeřilo a měl jsem shodou okolností červené kalhoty. Ty jsou vidět lépe než tmavé.

Druhý pokus se odehrál s reflexním páskem o pár minut později už za regulérní tmy. Na displeji mobilu se ukázala změřená vzdálenost 147 metrů. Přišlo mi, že auto je ode mě v hodně bezpečné vzdálenosti. 

Cenné sekundy

Jak je vidět chodec

Bez reflexního prvku
50 metrů
Řidič má při rychlosti 60km/h na reakci tři sekundy
S reflexním páskem
147 metrů
Řidič má na reakci 9 sekund.
Oblečený do vesty
289 metrů
Řidič má na reakci při rychlosti 60 km/h 18 sekund.

Chodec s páskem je tedy vidět na třikrát delší vzdálenost. Nejdřív z něj řidič spatří jen komíhající se světélko. Vesta už je pak zaručeným ochranným prostředkem viditelným na vzdálenost 289 metrů.

Viditelnost chodce ovlivňuje spoustu věcí, samozřejmě i rychlost auta. Kameraman jel proti mně pomalu, ale řidič řítící se devadesátkou může malý bod ve tmě spatřit později. Navíc se k němu rychleji blíží.

Ještě víc vynikne užitečnost pásku, když se počítá čas. Při rychlosti 60 kilometrů v hodině ujedete kilometr za minutu a tedy 50 metrů k neosvětlenému chodci za tři sekundy. Málo času na reakci. Při devadesátce, která je povolená mimo obec, jsou to jen dvě sekundy.

Pokus ukázal ještě jednu věc. Mnohem víc pomůže reflexní prvek umístěný dole ve výšce nohou, než na bundě či na batohu. Je to proto, že světla auta svítí přibližně ve výšce kolen dospělého člověka.

V roce 2013 zemřelo při nehodách podle policejních statistik celkem 134 chodců, z toho 80 v noci. Proto policie reflexní pásky tak propaguje. Pásek sice není levná záležitost (my jsme ho koupili ve značkovém sportovním obchodě za 199 korun) ale policie občas pásky rozdává při preventivních akcích.

"Pamatuji, že jsme ve spolupráci se zdravotní pojišťovnou ministerstva vnitra vybavili před časem policisty v terénu několika tisíci pásek a ti je rozdávali lidem," podotkl mluvčí Policejního prezidia Jozef Bocán. Není vyloučeno, že se podobná akce bude opakovat.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.