Ruské vozy jezdí v metru již několik desítek let a kvůli poruchám zastaví v tunelech metra. Mezi jejich slabiny patří i dveře, které se otvírají za jízdy.
Poruchové jsou především dveře, které se v některých případech otevírají samy za jízdy anebo se někteří neukáznění cestující baví tím, že zabrání strojvedoucímu, aby dveře před odjezdem ze stanice zavřel.
Často se u starých vlaků také stává, že ve stanicích nejdou otevřít či zavřít dveře. Lidé je otevírají kopancem a stejnou technikou je také zavírají. Hlášení strojvedoucích ve stylu: "Chlapi, práskněte někdo do těch dveří, ať se zavřou a můžeme odjet," nejsou až tak výjimečná.
Podle konstruktéra a designéra metra Petra Tučného mají ruské vozy starý, pneumatický systém zavírání a otvírání. "V současné době se však u nových souprav již používá moderní, mechanický zavírací systém," tvrdí Tučný.
Vlak jel s otevřenými dveřmi
Nedávno se otevřely za jízdy dveře soupravy u metra na trase A mezi stanicemi Strašnická a Želivského. Lidé, kteří tehdy vlakem cestovali, z toho měli šok a mnozí z nich se už asi nikdy nebudou opírat o dveře za jízdy.
"Šetření potvrdila, že došlo k ojedinělému souběhu dvou technických závad. To, co se stalo, je poprvé po osmadvaceti letech provozu metra," řekla již dříve mluvčí Dopravního podniku Michaela Kuchařová. Dopravce však neví, zda hrozí otvírání dveří za jízdy i v jiných soupravách.
Dveře však dokážou otevřít za jízdy i technicky zdatní cestující. Většinou se tak baví pubertální skupiny mladíků, kteří stisknou skrytý spínač, a strojvedoucímu soupravy na kontrolním pultu se tak ukazuje, že dveře jsou zavřené.
Jelikož však Dopravní podnik nemá peníze na opravu dveří, tyto problémy skončí teprve po kompletní rekonstrukci starých ruských souprav.
Poruchové bývají i kolejové obvody
Soupravy metra mívají problémy i se zabezpečovacím zařízením. Podle jednoho ze strojvedoucích dochází k poruše kolejových obvodů, a ze semaforů se tak nepřenášejí signály na řídící vůz. Souprava se pak musí odstavit do depa.
Expert: Staré ruské vozy neměly v metru jezdit |
Proč jsou staré ruské soupravy pro cestující nebezpečné? Je však známo, že v postsovětských městech, jako je Baku, jsou velké problémy s údržbou vozů, a proto je tam i větší nebezpečí, že vlak začne v podzemí hořet. Jak dlouho jsou ruské soupravy schopny vydržet nápor plamenů? Pomůže celková rekonstrukce starých ruských vozů zlepšit jejich bezpečnost? Staré ruské soupravy však mají další nedostatky, například se u nich špatně zavírají dveře. Avšak staré ruské soupravy mají ještě i další závady, jsou u nich časté poruchy kolejových obvodů, které přenášejí signály ze semaforů na stanoviště strojvedoucích. Staré ruské vlaky jsou vůbec po technické stránce velmi zastaralé. Proč tedy vlastně na počátku sedmdesátých let nakoupilo Československo vlaky metra z tehdejšího Sovětského svazu, když už tehdy bylo jasné, že jsou zastaralé? Nedávno také vyděsila svět zpráva o požáru metra v jihokorejském městě Tego, kde uhořelo na sto padesát lidí. Vy však kritizujete také nové soupravy metra, které jezdí na trase C? |
Nová souprava metra M1 má moderní konstrukci z odlehčených materiálů. Používaný materiál je odolný proti ohni. Elektroinstalace a zabezpečovací zařízení řídí počítače. |
Problémy s dveřmi jsou u starých ruských souprav poměrně časté. Většinou jde o to, že dveře nelze napoprvé zavřít, nebo se některé naopak neotevřou. (30. ledna 2003) |
Původní vlaky ruské konstrukce vyrobené podle amerických vzorů z roku 1910. |