Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Dveřím metra selhalo zabezpečení

  15:30aktualizováno  15:30
Praha - Po dvou dnech technici zjistili, proč se v tunelu metra náhle otevřely dveře jedoucí soupravě. Zavinila to shoda dvou poruch. Závada byla na tlačítku otevírání dveří, zároveň se rozbil i systém bezpečnostního blokování, říkají technici. Dveře zůstaly podle svědků otevřené deset vteřin.

Podle ředitele metra Ladislava Houdka se potvrdilo, že se dveře otevřely v celé soupravě. "Závadu jsme objevili na dveřích na levé straně," dodal. Otevřely se tak dveře, kterými cestující ve stanicích Skalka a Strašnická nastoupili.

Technický náměstek metra Josef Němeček k události uvedl, že kontroly dveří všech souprav zatím technici nechystají. Dveře se totiž podle něho mohly otevřít i kvůli chybě řidiče.

"Zatím to ještě vyšetřujeme. Strojvedoucí nás neinformoval o závažnosti poruchy. Ze začátku tvrdil, že se dveře několikrát za sebou pootevřely a zase zavřely. Musíme také ještě zkontrolovat, zda nejel rychleji, než měl," řekl iDNES Němeček.

Souprava vyjela ze stanice Skalka ve středu ráno krátce po osmé hodině. Podle tří svědků, kteří to iDNES nezávisle na sobě potvrdili, se dveře otevřely v tunelu mezi Strašnickou a Želivského. Všichni se shodli na tom, že souprava jela s otevřenými dveřmi asi deset vteřin.

Specialisté metra tvrdí, že otevření dveří za jízdy není technicky možné. Strojvůdci však připouštějí, že na starých soupravách se může stát cokoli.

Metro jelo s otevřenými dveřmi

Vadná souprava skončila v hostivařském depu, kde ji prověřili technici. Podle Houdka se musí zjistit, zda by taková závada nemohla vzniknout i u jiných souprav.

"Dal jsem příkaz k došetření poruchy na soupravě. Přečetl jsem si dosavadní protokoly, jsou však nedostatečné a v něčem jsou rozpory," uvedl pro iDNES.

Někteří strojvůdci tvrdí, že na starých soupravách je možné všechno. "Teoreticky se taková závada stát nemůže. Na těchto soupravách je ale možné uplně všechno. Navíc se přesná příčina nedá vůbec zjistit, protože těch variant je opravdu mnoho," řekl iDNES strojvůdce Dopravního podniku. Své jméno odmítl zveřejnit.

Podle konstruktéra Petra Tučného neměly ruské soupravy v pražském podzemí vůbec jezdit.

"Tyhle vlaky byly špatné už v sedmdesátých letech, když k nám přišly první soupravy. Už tenkrát jsme je museli u nás předělávat, konstrukčně jsou staré více než šedesát let," řekl Tučný pro MF DNES.

Cestující: Nikdo nechápal. co se děje
"Seděla jsem ve druhém vagoně od začátku. Otevřely se všechny dveře na pět až deset vteřin," řekla iDNES Hana Tejmlová.

Podle další cestující, která seděla na konci soupravy, byl vlak v plné rychlosti. "Jeli jsme dost rychle a najednou se v tunelu otevřely dveře. Trvalo to asi deset sekund," řekla iDNES Lenka Janatová, která vlakem jela.

"Nastoupila jsem na Strašnické do posledního vagonu. Když se v tunelu otevřely dveře, nikdo nechápal, co se děje. Všichni na to koukali dost vyjeveně," upřesnila Janatová.

To potvrzuje i třetí z cestujících, která se iDNES ozvala až po zveřejnění středečního článku. "Vyjela jsem ze stanice Skalka. Dveře se za jízdy opravdu otevřely a trvalo to přes pět vteřin," vzpomíná Markéta Princová.

Stejně mluví i čtvrtý svědek, který sám iDNES kontaktoval. "Středečního otevření dveří v soupravě metra jsem byla svědkem se svým synem. Stalo se tak skutečně v plné rychlosti a mezi stanicemi. Dveře se sice po několika vteřinách opět zavřely a velmi pomalu jsme pak dojeli do stanice Želivského," uvedla Martina Schonauerová.

Když se dveře po několika vteřinách zavřely, souprava podle svědků zpomalila. "Řidič řekl do mikrofonu, ať se cestující nepřibližují ke dveřím, že je tam nebezpečí úrazu. Pak jsme pomalu dojeli do další stanice. Tam nám oznámili, že souprava není schopna další bezpečné přepravy cestujících, ať vystoupíme a počkáme na další vlak," upřesnila Janatová.

Podle šéfa dispečinku Jana Cibulky nahlásil strojvedoucí poruchu dveří až ve stanici. "Ze stanice Želivského nám hlásil závadu dveří. Souprava pak bez cestujících odjela do depa, aniž by byl narušen normální provoz," uvedl pro iDNES.

Problémy s dveřmi jsou u starých ruských souprav poměrně časté. Většinou jde o to, že dveře nelze napoprvé zavřít, nebo se některé naopak neotevřou. (30. ledna 2003)

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Místopředsedové ČSSD Milan Chovanec a Lubomír Zaorálek hovoří s novináři před...
ČSSD by mohla skončit v opozici, řekl Chovanec. Sjezd bude v dubnu

Mimořádný sjezd ČSSD by se měl konat v Hradci Králové 7. dubna, řekl po večerním jednání užšího vedení strany její úřadující šéf Milan Chovanec. V tento den...  celý článek

Ilustrační foto
Déšť nepustí slunce na oblohu, na horách může o víkendu sněžit

V povolebním týdnu skrze mraky nepronikne příliš slunečních paprsků. Zato při častých přeháňkách přijdou vhod deštníky. V úvodu teploty vystoupí maximálně...  celý článek

Volební místnosti se uzavřely v sobotu ve 14 hodin a hned se začalo se sčítáním...
Stát zaplatí stranám za hlasy voličů 482 milionů. Nejvíc ztratila ČSSD

Politické strany a hnutí si letos přijdou díky hlasům voličů na 482 milionů korun ze státní kasy. Peníze se rozdělí mezi deset uskupení, která získala alespoň...  celý článek

Česká spořitelna, a.s.
Náborová podpora pro region Severozápadní Čechy

Česká spořitelna, a.s.
Středočeský kraj
nabízený plat: 20 000 - 24 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.