Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Staré „anduly“ zatím neprodávejte, nařídil ministr obrany Vondra

  14:27aktualizováno  14:27
Ministr obrany Alexandr Vondra nařídil zatím neprodávat vyřazené armádní transportní letouny An-26. Důvodem je skutečnost, že provoz nových strojů C-295M CASA stále provázejí poruchy a technické nedostatky.

Letoun An-26 | foto: Armáda ČR

Ministerstvo obrany před časem koupilo čtyři španělské letouny CASA za zhruba 3,5 miliardy korun. První ze strojů dostali vojáci v lednu 2010. Letos však armáda už potřetí na nich zakázala létat, neboť se u nich projevují poruchy a nedostatky. Naposledy měl jeden ze strojů poruchu v neděli a nouzově přistál s jedním motorem. (více o incidentu čtěte zde)

Staré stroje An-26 už ministerstvo obrany eviduje jako vyřazené a jsou určeny k prodeji. Armáda však transportní stroje tohoto typu nutně potřebuje. Do doby, než se problémy s novými letouny vyřeší, by zastaralé letouny sovětské výroby alespoň část úkolů zvládly. "Zatím jsem rozhodl neprodávat čtyři 'anduly', které byly náčelníkem generálního štábu vyřazeny z provozu," uvedl Vondra.

Podle něj bude situaci ministerstvo řešit jako jednu z priorit. Nové stroje CASA už byly převzaty a ministerstvo za ně zaplatilo zálohu. Vedení obrany proto nyní jedná přímo s výrobcem letadel - konsorciem EADS.

Podle náčelníka generálního štábu Vlastimila Picka si španělská letadla armáda pořizovala proto, aby je mohla nasadit i v zahraničních misích, kam staré ruské An-26 vyslat nemůže. "Bohužel technický stav letounu nasazení nedovoluje," konstatoval Picek.

Lety nových transportních strojů C-295 armáda pozastavila poprvé v únoru. Tehdy kvůli tomu, že se jeden z nich při cvičném letu propadl o několik desítek metrů. Znovu byly lety pozastaveny také na počátku května.

Od srpna začalo ministerstvo obrany společnosti Omnipol, která nákup letounů zprostředkovala, účtovat smluvní pokutu za to, že armáda stroje stále nemá plně k dispozici. Letouny totiž mají problémy se systémem pasivní ochrany. Kvůli tomu je armáda zatím nemohla nasadit v Afghánistánu, jak plánovala. Počátkem října pak ministerstvo přímo s výrobcem vyjednalo půlroční prodloužení záruky.

Kontrakt na nákup byl podepsán v roce 2009, den před nástupem tehdejšího náměstka ministra Martina Bartáka do funkce šéfa resortu. Podle Evropské komise Česká republika tehdy údajně nedodržela předpisy EU týkající se zadávání veřejných zakázek, když o zakázce za 132 milionů eur (téměř 3,5 miliardy korun) rozhodla bez výběrového řízení.

Prezident Václav Klaus na velitelském shromáždění označil nákup letadel CASA za jednu z akvizic, které poškozují dobré jméno armády.

Autor: natoaktual.cz






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Polská skupina Orlik na Dnech NATO v Ostravě
Na Dny NATO v Ostravě se slétnou stíhači, akrobaté i průzkumné stroje

Moderní i historické stíhací letouny, průzkumné i transportní stroje a akrobatická skupina. Organizátoři blížících se Dnů NATO v Ostravě slibují na září na...  celý článek

Odtajněné dokumenty NATO. Jaderné síly středního a krátkého dosahu od roku 1987
Odtajněné dokumenty NATO ukazují studenou válku v číslech

Nedávno odtajněné dokumenty Severoatlantické aliance názorně ukazují v číslech, dobových grafech, mapách a grafikách, jak se v dobách studené války vyvíjelo...  celý článek

Švédské ozbrojené síly. Ilustrační snímek
Švédsko prověří obranu kvůli ruským výhrůžkám. Spustí "Auroru 17"

Švédsko v reakci na ruské výhrůžky kvůli sbližování s NATO připravuje největší vojenské cvičení za posledních dvacet let. Zapojí se do něj 19 tisíc švédských a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.