Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Vojenskému letounu CASA při přistání selhaly přístroje i motor

  13:59aktualizováno  15:07
Vojenský dopravní letoun CASA měl při návratu ze Španělska problémy. Během přistávacího manévru mu přestal fungovat navigační displej, některé palubní přístroje a následně selhal i pravý motor. Letoun přistál na základně ve Kbelích jen s jedním funkčním motorem, armáda čtveřici strojů CASA uzemnila.

Ministerstvo obrany nakupovalo pro armádu například letouny CASA C-295M | foto: Armáda ČR

Letoun, který se stal terčem kritiky kvůli pořizovací ceně a zčásti i vlastnostem, se v neděli vracel z výcviku personálu ve Španělsku.

Závady na C-295

Při cvičném letu v zimě poslal autopilot jednu casu do nečekaného klesání. Osádka dostala letoun pod kontrolu až po 90 sekundách. Kdyby se to stalo jen v kilometrové výšce, stroj by havaroval.

Koncem zimy armáda odložila vyslání casy do Afghánistánu, protože letoun neprošel testem ochrany proti raketám.

Podle MF DNES jsou problémy i s odpalováním klamných cílů, protisrážkovým systémem či odpovídačem (zařízením sloužícím k identifikaci stroje na radaru).

V květnu jednomu stroji selhala avionika, detaily ale armáda neupřesnila.

Potíže se objevily před návratem na kbelské letiště. "Během přistávacího manévru přestal fungovat navigační displej a některé palubní přístroje. Následně pak došlo k závadě na pravém motoru," uvedla mluvčí generálního štábu Mira Třebická.

"Letouny CASA mají více multifunkčních displejů, které zobrazují různá data a jsou vzájemně zaměnitelné. Z toho mála, co víme, zatím nejde přesněji říci, co závada pro osádku znamenala," řekl iDNES.cz Tomáš Soušek ze serveru Letectvi.cz.

Osádka následně pravý motor vypnula a dokončila přistávací manévr jen s levým motorem. A náčelník generálního štábu Vlastimil Picek okamžitě létání na všech čtyřech českých strojích tohoto typu zakázal až do vyšetření případu.

Ministr obrany Alexandr Vondra sestaví vyšetřovací tým. "Po ukončení činnosti komise bude veřejnost podrobně informována," dodala Třebická.

Závada na motoru je u stroje typu CASA problematičtější než u srovnatelného letounu C-27J Spartan. V hornatých zemích - například Afghánistánu, kam chce armáda jedno transportní letadlo vyslat - by závada na jednom motoru znamenala, že stroj nepřeletí vysoké horské hřebeny. Spartan se na jeden motor udrží ve vyšší letové hladině.

CASA jako symbol nešvarů na obraně

Nákup letounů CASA se stal symbolem podivných předražených akvizic ministerstva obrany. Zařídil jej bývalý náměstek a později ministr obrany Martin Barták. Ministerstvo obrany za čtveřici strojů zaplatilo 3,5 miliardy korun, ačkoliv vojáci sami úředníky předtím informovali o řadě výhrad k letounům. Výběrové řízení se nekonalo.

Spojené státy, které tradičně rády spoléhají na vlastní techniku, si v této třídě strojů pořídily italské spartany. Ty mají o něco nižší cestovní rychlost a vyšší spotřebu paliva, ale téměř dvakrát silnější motory, větší dolet se stejnou zátěží a lépe uzpůsobený nákladový prostor.

Zbrojařská firma Omnipol platí penále za nefungující ochranu proti raketám, ta ale tvoří jen zlomek z celkové ceny letounů (150 milionů z 3,5 miliardy). Vypovězení celé smlouvy na letouny by zřejmě vedlo k vleklým soudům. Ministr Vondra už se nechal slyšet, že v případě dalších poruch by vojáci mohli dál létat na vyřazených ruských strojích (článek o možném návratu k antonovům čtěte zde).

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Na nákup vyrazí místní jedině s klíčem nebo čipem.
V Karviné uzavřeli blok domů v ghettu mřížemi, lidé chtějí být v bezpečí

Domy jednoho z vnitrobloků ve vyloučené lokalitě v Karviné obklopil plot a brány. Kdo tu nebydlí, ulicí G. Preissové už neprojde. Podle společnosti, která domy...  celý článek

Inzerce TOP 09 na titulní straně pražského deníku Metro (17. října 2017)
TOP 09 varuje v závěru kampaně fiktivními zprávami o Klausovi i Babišovi

Přesvědčit voliče ještě na poslední chvíli fiktivními zprávami o soupeřích se rozhodla opoziční TOP 09. A tak si v Praze čtenáři deníku Metro mohli v úterý na...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Z tanečního parketu do basy. Když komunisté trestali mládež za rokenrol

Před šedesáti lety si komunistická moc v Praze došlápla na desítky mladých lidí, kteří se provinili pouze tím, že tančili rokenrol. V očích režimu propagovali...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.