Metron, písmo vytvořené speciálně pro pražské metro

Metron, písmo vytvořené speciálně pro pražské metro | foto: Profimedia.cz

Soud řeší, čí písmo zdobí metro. Designér chce za „krádež“ půl milionu

  • 32
Pražské metro zdobí speciální písmo Metron, které vzniklo pro podzemní dráhu před čtyřiceti lety. Až donedávna byl za autora písma považován grafik Jiří Rathouský. Na pražský městský soud však nedávno podal žalobu devadesátiletý designér Petr Tučný. Ten tvrdí, že skutečným otcem Metronu je on a že Dopravní podnik užívá písmo neoprávněně.

Tučnému nevadí jen neoprávněné používání písma, ale i dnešní "neautorské komolení" Metronu dopravním podnikem. "Považuje to za jistou dehonestaci svého díla," uvedl Tučného advokát Antonín Janák.

Tučný chtěl původně po Dopravním podniku pět milionů korun. Nakonec ale kvůli výši soudních poplatků žalobu omezil na stanici Kačerov a požaduje 500 tisíc korun. "Teprve když uspěje, požadavky rozšíří," píší Lidové noviny, které s informací přišly.

"Lze to chápat jako pilotní žalobu," potvrdil novinám minulý čtvrtek Tučného advokát během přípravného jednání. To nařídil kvůli vyjasnění situace soudce Tomáš Novosad. Žaloba o autorství 40 let starého písma je totiž naprosto ojedinělá.

Podle oficiální verze vznikl Metron v letech 1971 až 1972 a Rathouský ho vytvořil na zakázku pro pražský Dopravní podnik. Tučný si ale stojí za tím, že podklady pro Metron navrhl ve skutečnosti on už v letech 1967 až 1968. "Pan Rathouský udělal pouze úzkou verzi písma, ovšem jen stlačením. Tím jeho vklad končí," uvedl pro LN Janák.

METRON

Metron se začal používat hned při otevření metra v roce 1974. Sloužil k popisu stanic a tvořil základ oceňovaného informačního systému. Sesterské číslice Digita zase zdobily tehdejší analogové "listovací" hodiny. V roce 1985 ovšem došlo kvůli stavbě trasy B k proměně informačního systému a Metron začal mizet. Dnes se uplatňuje především na trase C, a to hlavně při popisu stanic.
Odborníci považují Metron za velmi zdařilé písmo. "Původní písmo užité v metru pro navigační systém bylo naprosto na světové úrovni," říká typograf Jakub Krč. A úspěch měla i jeho pozdější úprava pro tisk. "Jde o jedno z nejkrásnějších bezpatkových písem. Na konci 90. let proběhla módní vlna, kdy byla řada časopisů dělána Metronem. Ukázalo se, že funguje jako písmo pro mladé, progresivní lidi," dodává Krč. Spor o autorství brání dalšímu rozšíření.

Zdroj: LN

Dopravní podnik Tučného verzi striktně odmítá. "Autorem je doktor Rathouský," míní právník DP Norbert Mazzolini.

Než soudce Novosad vynese ve složitém sporu konečný verdikt, přijdou ke slovu znalci. Obě strany totiž přinesly spoustu důkazů, jež se k vzniku písma vážou, nicméně pro laika jsou jen stěží pochopitelné. Tučného advokát přinesl k soudu krabici od bot s překližkovými vzory písma a hlavně složky s původními nákresy z 60. let. "Jsou na pauzácích z německé firmy, kde pan Tučný v těchto letech navrhoval kuchyně," uvedl Janák.

Mazzolini ovšem žádá, aby stáří nákresů někdo potvrdil. Samotný Dopravní podnik totiž dobové nákresy Metronu nemá. Na jeho stranu se ale postavila dědička Rathouského Hana Jareš Procházková. Nákresy na pauzácích nemá, má však dobové negativy a plechové vzory Metronu. "Pan Rathouský si nákresy nenechával, považoval své dílo za ukončené," uvedla u soudu Procházková.

Právník Dopravního podniku i dědička Rathouského se pozastavovali nad tím, proč se Tučný o své autorství hlásí až po Rathouského smrti. Podle Janáka v tom Tučnému zabránila politická situace a extrémní pracovní vytížení.

Další jednání by se mělo uskutečnit v listopadu a soudce by měl vyslechnout Tučného a vybrat znalce, kteří důkazy posoudí.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video