Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Podle svědků neměl letoun s hokejisty při havárii nutnou rychlost

  14:16aktualizováno  14:16
Motory letounu Jak-42 při osudném startu v září 2011 pracovaly na plný výkon, ale startovací rychlost byla nedostatečná. Vyplynulo to z úterních výpovědí svědků před soudem v ruské Jaroslavli, který se zabývá tragickou havárií na místním letišti Tunošna. Podle ruských prokurátorů má soud vyslechnout 120 svědků, líčení může prý trvat i rok.

Potápěči v okolí trosek letadla Jak-42 pátrají po černých skříňkách. (8. září 2011) | foto: Reuters

Podle expertní zprávy piloti stroje bezděčně brzdili, letoun nedosáhl potřebné rychlosti a havaroval. Při neštěstí zahynulo 44 hokejistů a funkcionářů klubu Lokomotiv Jaroslavl včetně trojice českých hráčů Jana Marka, Karla Rachůnka a Josefa Vašíčka a Slováka Pavla Demitry.

Test: Pád letounu způsobilo brzdění při vzletu

Hlavní žalobce Oleg Frolov ruským novinářům řekl, že kauza jaroslavlské tragédie má 60 svazků. „Vyslechnout je ještě třeba asi 120 lidí, včetně expertů. Soud se může protáhnout i na rok,“ řekl Frolov podle agentury TASS. Soud má zasedat denně až do 25. prosince, po pravoslavných Vánocích má jednání pokračovat 13. ledna.

Letištní kontroloři při startu nezaznamenali žádné odchylky od letových pravidel, vypověděl dnes zástupce letiště Tunošna Oleg Kolesnikov. Stroj byl technicky v pořádku, jen motory prý při startu pracovaly silněji než obvykle. I další svědkové podle agentury TASS potvrdili, že hluk motorů byl v době startu velký, ale startovní rychlost nedostatečná.

Fotogalerie

Podle technické analýzy, jež přelíčení předcházela, chtěli piloti silnějším tahem překonat bezděčné brzdění, které bylo bezprostřední příčinou katastrofy. Letounu se nepodařilo nabrat dostatečnou rychlost a odpoutal se od země příliš pozdě. Stroj se následně naklonil na levou stranu a spadl asi 500 metrů od ranveje. Po dopadu se stroj rozlomil a začal hořet.

Jediným obviněním je Vadim Timofejev, místoředitel společnosti Jak-servis, které letoun patřil. Timofejev byl odpovědný za přípravu pilotů, kteří prý na provoz strojů Jak-42 nebyli dostatečně přeškoleni. Obžalovanému hrozí sedm let vězení.

Kolesnikov vypověděl, že stroj startoval v souladu s letovým plánem a žádný jiný letoun v té době z letiště v Jaroslavli nevzlétl ani na něm nepřistál. V době startu stál na ranveji ještě letoun moskevského starosty Sergeje Sobjanina, který hlídali čtyři policisté. Letoun měl startovat hodinu po stroji, s nímž do Minsku letěli hokejisté.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Severokorejský diktátor Kim Čong-un v zajetí nadšeného davu v Pchjongajngu (12....
S novými sankcemi nepřežije KLDR ani rok, tvrdí severokorejský úředník

Nové americké sankce vůči Severní Koreji jsou tak tvrdé, že to země zřejmě nepřežije, tvrdí Ri Jong-ho, který jako vysoce postavený úředník vozil třicet let...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Francouzi objasnili záhadné krádeže v autobusu: zloděj se skrýval v kufru

Francouzská policie minulý týden vyřešila sérii záhadných krádeží v autobusech mířících z Paříže na letiště Beauvais. Mizející cennosti měla na svědomí dvojice...  celý článek

Rohingové protestují před barmskou ambasádou v malajsijském Kuala Lumpuru (8....
Barmští vojáci pozabíjeli stovky Rohingů, tvrdí Amnesty International

Nejméně několik stovek mužů, žen a dětí z menšinového muslimského etnika Rohingů zabili barmští vojáci ve snaze vypudit ze země všechny jeho příslušníky. Podle...  celý článek

Advantage Consulting, s.r.o.
TECHNIK BOZP

Advantage Consulting, s.r.o.
Ústecký kraj
nabízený plat: 30 000 - 35 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.