Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pád letounu u Jaroslavle způsobilo brzdění při vzletu, ukázal test

  10:07aktualizováno  10:07
Testy letounu Jak-42, který se na začátku září zřítil u Jaroslavle s hokejovým týmem Lokomotiv i trojicí českých hokejistů, mají první výsledky. Podle ruských médií pád stroje zavinilo přibržďování stroje při vzletu.

Vyprošťování trosek letadla Jak-42 (8. září 2011) | foto: Reuters

Podle dosavadních výsledků vyšetřování mohla havárii způsobit zatím neznámá dodatečná brzdící síla, která znemožnila letadlu řádný start.

Zkušební piloti proto na testovacím letišti jednou normálně vzlétli a šestkrát podnikli přerušený vzlet, kdy se snažili na stroj působit stejnou brzdnou silou, jaká podle výpočtů působila i na letoun v Jaroslavli.

Fotogalerie

"Výsledky testů v této chvíli potvrzují, že na letoun působila nějaká brzdící síla, která mu nedovolila dostat se do vzletové polohy," řekl televizi První kanál Vasilij Sevasťjanov, který se jako zkušební pilot Jakovlevovy konstrukční kanceláře riskantních experimentů zúčastnil.

Testy prokázaly, že nic, kromě brzdění, nemělo normálnímu vzletu zabránit. Při startu bez použití brzd letoun odstartoval normálně, bez jakýchkoliv problémů.

Černé skříňky brzdění nepoznají

Na základě získaných údajů experti dospěli k závěru, že na startující Jak-42 v Jaroslavli začala po dosažení rychlosti 165 kilometrů v hodině působit dodatečná brzdící síla. Pilot se poté zjevně snažil přidat, ale letoun pokračoval v jízdě po dráze. Nepomohlo ani letcovo přitahování kniplu k sobě.

Tragédie u Jaroslavle

V troskách letounu, který se 7. září při pokusu o start zřítil u Jaroslavle, zahynulo 44 lidí, většinou hokejistů místního Lokomotivu. Mezi mrtvými byli i čeští reprezentanti Jan Marek, Karel Rachůnek a Josef Vašíček. Neštěstí přežil jedině palubní inženýr Alexandr Sizov. (jeho výpověď čtěte zde)

Při rychlosti 220 kilometrů za hodinu Jak-42 přejel konec dráhy, při rychlosti 230 vzletěl, ale téměř vzápětí se zřítil. "Problém spočíval v tom, že nějaká brzdící síla nedovolovala zvýšit úhel náběhu, který při normálním vzletu má činit 10-12 stupňů. Jakmile tato brzdná síla zmizela, nic už nebránilo zvýšit náklon," usoudil zkušební pilot.

Brzdění sice černé skříňky prý nezaznamenávají, ale na dráze se našly stopy, podle kterých stroj přestal brzdit až v poslední chvíli. Ještě dříve pilot, zjevně nechápající důvody podivného počínání letounu, silně přitáhl knipl. Tím však celou situaci ještě zhoršil.

"Kritický, maximálně přípustný úhel náběhu činí v této konfiguraci 19 stupňů. Tento úhel byl překročen, ale dynamické charakteristiky v dané chvíli již neumožňovaly úhel náběhu zmenšit, a to vedlo ke zřícení letounu," objasnil Sevasťjanov.

Neštěstí mohla způsobit zvláštnost brzdového pedálu

Proč vlastně pilot v Jaroslavli brzdil, vysvětluje jiný expert - rovněž zkušební pilot Alexandra Akimenkov - "primitivní zvláštnosti" brzdového pedálu stroje Jak-42.

"Na pedálu je železná hrana. Při vzletu se nohy mají sundat z pedálu tak, aby podpatek byl na podlaze. Jestli ale zůstane na pedálu, pak pilot může mimoděk i brzdit," uvedl v listu Moskovskij komsomolec.

"V letectví se sebevrazi nevyskytují, ale je absolutně jasné, že se piloti o řízení v kabině nepodělili - napravo chce druhý pilot přerušit vzlet, nalevo kapitán jde na start. Tak to být nemělo," dodal Akimenkov.

Specializovaná laboratoř nyní podle listu Rossijskaja gazeta zkoumá součástky brzd ze zříceného letadla. Pokud se prokáže, že technika opravdu byla v pořádku, vina za havárii bude připsána chybám pilotů, kteří při katastrofě zahynuli.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Monument republiky na istanbulském náměstí Taksim. V čele sousoší stojí...
V Turecku přibývá útoků na sochy Atatürka. Nařídil mi to Bůh, řekl vandal

V Turecku přibývá útoků na sochy zakladatele moderní republiky Mustafa Kemala Atatürka. Na konci července se muž se srpem v ruce snažil zničit sochu ve městě...  celý článek

Poničený americký torpédoborec John S. McCain po srážce s obchodní lodí...
Američané zbavili velení viceadmirála, kterému se vybouraly dvě lodě

Velitel americké sedmé flotily viceadmirál Joseph Aucoin byl zbaven funkce. Oznámilo to americké námořnictvo s tím, že armáda ztratila důvěru v jeho velitelské...  celý článek

(ilustrační snímek)
Hasiči zachránili selata, vděčná farmářka jim je namlela do klobás

Půl roku po záchraně osmnácti selátek a dvou sviní z plamenů se hasiči z anglického hrabství Wiltshire dočkali odměny. Vděčná farmářka je obdarovala klobásami...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.