ilustrační foto

ilustrační foto | foto: Dan Materna, MF DNES

Soud dal revizorům bič na černé pasažéry, dopravní podniky ale váhají

  • 422
Ve věčném souboji revizorů a černých pasažérů se v listopadu soud přiklonil na stranu kontrolorů. Podle něj mohou zadržet cestujícího bez jízdenky do příchodu policie. Dopravní podniky zatím reagují na verdikt různě. Zatímco v Plzni už připravili školení, v Brně nové pravomoci nevyužijí.

"My jsme rozhodnutí soudu přijali jako posílení postavení revizorů. Cestující už je nebudou brát jako někoho, kdo nemá žádnou pravomoc. Rozhodně to ale není tak, že bychom teď někde někoho drželi. To dělat nebudeme. Stále klademe důraz na komunikaci a jednání s tím člověkem, který si nesplnil povinnosti," řekla mluvčí brněnského Dopravního podniku Hana Pohanová.

Stejně jako před rozhodnutím soudu postupují revizoři i v Praze a Ostravě. "To bylo rozhodnutí k jednomu konkrétnímu případu. My samozřejmě tu tendenci vítáme, ale čekáme, až se to objeví v zákoně, až to projde legislativou," uvedl mluvčí ostravského Dopravního podniku Miroslav Albrecht.

Mluvčí pražského Dopravního podniku Ilona Vysoudilová míní, že revizoři díky rozhodnutí soudu požívají vyšší autority. "Mohu říci, že lidé o verdiktu ví. Revizoři to pocítili a vnímají, že je lidé více akceptují a jsou vstřícnější. Ubylo případů, kdy černý pasažér reagoval na kontrolu tvrzením, že mu revizor stejně nic nemůže udělat, a že mu uteče," řekla mluvčí.

Pražští revizoři podle ní postupují stále podle zákona o drahách. "Ten umožňuje zastoupit cestujícímu bez jízdenky cestu, ale v praxi to velký význam nemá," připustila Vysoudilová s tím, že i v Praze dává Dopravní podnik přednost komunikaci s cestujícím bez jízdenky před jeho fyzickým zadržením.

Naopak v Plzni, kde se souzená potyčka mezi revizorem a černým pasažérem stala, počítají s tím, že cestující bez platné jízdenky zadrží do příchodu policie. "My máme připravené právní a psychologické školení. Revizoři se dozví, jak zadržet černého pasažéra do příchodu policie tak, aby nepřekročili své pravomoce a sami pak nečelili například obvinění z napadení. Také jde o to, aby si byli vědomi vlastních fyzických možností," vysvětlil dopravně-provozní ředitel plzeňského Dopravního podniku Václav Zikmund.

Napadání revizorů zůstane problémem

"Pořád zůstanou tací, kteří se revizora snaží obelstít za každou cenu, včetně fyzického napadení," řekl Zikmund. S tím souhlasí i v Ostravě. "U nás je to problém. Každoročně zaznamenáváme případy napadení revizorů s dobou léčení několika týdnů. Zatím nemám signál, že by se to změnilo," uvedl mluvčí ostravského Dopravního podniku Albrecht.

Naopak v Brně si na napadání revizorů nijak zvlášť nestěžují, i když mluvčí Pohanová připustila, že i takový případ se občas přihodí. Loni zranili brněnští černí pasažéři 19 revizorů, o rok dříve jich bylo třicet.

"Na druhou stranu je řada těch, kteří u nás pracují řadu let a nikdy napadeni nebyli. Je to prostě o mezilidských vztazích," řekla Hana Pohanová.

Z Vysvětlení Nejvyššího správního soudu

Pokus o únik cestujícího bez platné jízdenky z místa, kde jej revizor vyzval k vyčkání na příchod osoby oprávněné zjistit jeho totožnost, je útokem na majetková práva provozovatele, tedy na zájem chráněný zákonem.

Nutná obrana zadržením cestujícího je samozřejmě možná jen za podmínky, že revizorovo počínání není zcela zjevně nepřiměřené způsobu útoku. Je-li obrana zcela zjevně nepřiměřená způsobu útoku, o nutnou obranu se nejedná. Revizor tedy nesmí volit takové prostředky, které povedou nebo mohou vést k újmě na zdraví "černého pasažéra" nebo jakékoliv jiné osoby.

Revizor se ani nesmí bez dalšího "vrhnout" na cestujícího, ale musí mu dát šanci svou povinnost dle zákona splnit dobrovolně. Revizor nesmí použít větší síly než je nezbytně nutné k dosažení cíle jeho zákroku, kterým je ochrana majetkových práv provozovatele. Tohoto cíle dosáhne znemožněním útěku cestujícího a zjištěním jeho totožnosti osobou k tomu oprávněnou. Nutná obrana neslouží a sloužit nemůže vymožení pohledávky vůči "černému pasažérovi."

Naproti tomu je přirozené, že zasahující revizor musí reagovat též na eventuální násilí ze strany cestujícího. Cestující, který ve vztahu k revizorovi použije fyzickou sílu, respektive se s ním pustí do potyčky, musí nést tomu odpovídající riziko revizorovy adekvátní reakce. Zákon o přestupcích totiž dává revizorovi možnost se i tomuto novému útoku ze strany cestujícího přiměřeně bránit.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video