Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Slepec vysoudil odškodné od aerolinek, které ho nepustily do letadla

  11:14aktualizováno  11:14
Rus Pavel Obiuch vysoudil v přepočtu patnáctitisícové odškodné za to, že ho aerolinky Sibir coby invalidu nepustily na palubu, přestože měl letenku. Soud v Tule navíc potrestal společnost pokutou 8 tisíc korun. Slepec původně požadoval jako odškodnění více než 600 tisíc korun.

Případ, který vyvolal v Rusku velký rozruch, se odehrál v únoru, kdy Obiuch chtěl z moskevského letiště Domodědovo odletět do Kazaně. | foto: Profimedia.cz

Sibir, která pod emblémem S7 konkuruje na ruském trhu polostátní společnosti Aeroflot, se míní proti rozsudku odvolat, protože prý postupovala v souladu se zákony.

Pokračování soudního sporu chce i nevidomý. S rozsudkem, který mu dal za pravdu, hodlá u nejvyššího soudu napadnout federální předpisy, které takové zacházení s handicapovanými umožňují.

"Mým cílem je dosáhnout toho, aby se podobné incidenty už nestávaly a lidé mohli svobodně cestovat," prohlásil Obiuch. Podle expertů má šanci uspět, protože ruské předpisy, které se vztahují na přepravu cestujících v letadlech, skutečně omezují práva handicapovaných, což je v rozporu s mezinárodními konvencemi.

Obiucha podpořila média i politici

Případ, který vyvolal v Rusku velký rozruch, se odehrál v únoru, kdy Obiuch chtěl z moskevského letiště Domodědovo odletět do Kazaně, kam ho na služební cestu vyslala organizace invalidů. Ačkoli měl zakoupenou letenku, pasažéra odmítli už u přepážky, u které se vyřizují formality před nástupem do letadla.

Společnost nejprve zdržovala vyjádření a odkazovala na své interní předpisy. Podle nich lze odmítnout přepravu takzvaných cestujících zvláštních kategorií - například dětí bez doprovodu, nemocných na nosítkách, těhotných žen, lidí starších 75 let a také nevidomých, hluchých a vozíčkářů.

Ruské aerolinky nepustily do letadla cestujícího, protože byl slepý

Mluvčí Sibiru později prohlásila, že chybu nejspíš udělala agentura, která letenku prodala. Neupozornila prý společnost na to, že cestující je postižený. Na stranu postiženého se po zveřejnění případu postavila média i politici, úřady zahájily vyšetřování aerolinek.

Sám Obiuch, který nakonec odcestoval s jinou společností, byl původně ochoten spokojit se s veřejnou omluvou a 50 tisíci rubly (asi 32 tisíc korun), ale to aerolinky odmítly. Právě proto je odmítnutý pasažér zažaloval o milion rublů (600 tisíc korun).

Nejde o první případ, kdy Sibir odmítla přepravit handicapovaného člověka. Loni v létě se totéž stalo vozíčkářce Nataliji Prisecké, která chtěla z Domodědova letět do Vladikavkazu na severním Kavkaze. Vysoudila pak 50 tisíc rublů (přes třicet tisíc korun) a soud ještě uložil aerolinkám pokutu 25 tisíc rublů (téměř 16 tisíc korun).

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Bouře Ophelia obrátila v Anglii tok vodopádu vzhůru nohama
VIDEO: Bouře Ophelia převrátila vodopád. Voda crčela vzhůru

Bouře Ophelia na Britských ostrovech vyvracela stromy, ničila střechy i sloupy elektrického vedení. Sílu větru, který na severu Anglie a ve Skotsku dosahoval...  celý článek

Italský politik a zakladatel Hnutí 5 Hvězd Beppe Grillo na archivním snímku
Itálie chce bojovat proti fake news, zavádí do škol nový předmět

Italská vláda zavádí do škol předmět, v němž se budou studenti učit, jak rozeznat fake news a konspirační teorie na sociálních sítích. Jedním z důvodů je, že...  celý článek

Kevin Wilshaw
Jsem gay s židovskými předky, přiznal v televizi vlivný britský neonacista

Jeden z čelních představitelů britské neonacistické scény Kevin Wilshaw se odhodlal k velkému kroku. Před pár dny veřejně prohlásil, že je homosexuál a jeho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.