Zemanovo jedenáctiminutové vánoční "poselství" vysílala 26. prosince Česká televize a TV Nova. Zatímco na prvním kanálu České televize projev zhlédlo 788 tisíc diváků starších 15 let, na Nově jich bylo ještě o něco méně, a sice 478 tisíc.
Dohromady tak výstup sledovalo 1 266 000 lidí. Pro srovnání: novoroční projev exprezidenta Václava Klause sledovalo 1. ledna 2013 o 686 tisíc lidí více.
"Podle mě to jasně odráží popularitu prezidenta," řekl iDNES.cz šéf DigiZone.cz a odborník na média Jan Potůček. "Navíc těžko porovnávat novoroční projev a vánoční poselství, protože to je trochu jiná věc a v jiné době. Myslím si, že kdyby měl Miloš Zeman projev prvního ledna, sledovanost by byla přeci jen o něco vyšší než na druhý svátek vánoční," doplnil.
Svou roli v nízké sledovanosti Zemanova vánočního proslovu sehrál i fakt, že Hrad s oznámením o přesunutí projevu z Nového roku na druhý svátek vánoční dlouho otálel.
"Televize to hodně překvapilo, oznámení přišlo poměrně pozdě, takže i změny v televizních programech přicházely na poslední chvíli. Mnoho diváků si toho proto vůbec nemuselo všimnout," vysvětlil Potůček.
Podle něj navíc dlouho nebylo zřejmé, které televize promluvu odvysílají. Nakonec to byly jenom dvě. Předchozí novoroční projevy vysílala i Prima a Česká televize je vysílala na dvou programech zároveň. Letos se však Česká televize rozhodla přesunout prezidentovo vystoupení ze zpravodajské stanice ČT 24 na program ČT 1, který nelze sledovat on-line.
"Prezidentský projev se Česká televize rozhodla zařadit na stanici ČT 1 vzhledem k tomu, že jej vysílala i komerční stanice a Český rozhlas. Nedávalo by smysl zařadit jej ještě na ČT 24," zdůvodnila krok České televize její mluvčí Alžběta Plívová.
Dokument: Vánoční projev prezidenta Miloše Zemana |
Nový rok je podle Potůčka navíc významný i proto, že si Česká republika připomíná Den obnovy samostatného českého státu. "Z tohoto hlediska je první leden určitě zajímavější než 26. prosinec," míní Potůček. "Také je otázka, zdali poté, co Zeman říkal, se budou znovu chtít dívat ti, kteří se dívali letos. Tam opravdu nebylo nic zásadního, pouze vypočítal vlastní úspěchy, což podle mě do vánočního poselství nepatří," uzavřel.
Zemanovu řeč vysílal také Český rozhlas - Radiožurnál. Poslechovost se však v tomto případě zjistit nedá, čísla rozhlas monitoruje jen v půlročních intervalech. "Technicky to není možné. Výzkum sice probíhá kontinuálně pomocí telefonického dotazování, avšak výsledky se vyhodnocují zpětně jednou za půl roku," vysvětlila Petra Sklenářová z marketingového oddělení Radiožurnálu.
Sliby se plní, řekl prezident Miloš Zeman:
26. prosince 2013 |