Ministr dopravy Milan Šimonovský na tiskové konferenci oznámil, že odborníci vytipovali osmnáct míst, na kterých vzniknou průjezdy ve středovém pásu. Ten odděluje oba směry dálnice.
Na nově upravených místech bude posuvné zábradlí, které v případě potřeby uvolní průjezd. V situaci, kdy za vážnou nehodou vznikne kolona, pak bude možné operativně převést provoz do protisměru a zachovat průjezdnost dálnice.
Situace, kdy nehoda zablokuje provoz v jednom směru na mnoho hodin, jsou v poslední době časté.
Nebezpečí u odpočívadel má zmizet
Úpravy se dotknou i dalších třiceti míst, která odborníci vyhodnotili jako nebezpečná. Jsou to výjezdy z odpočívadel, které už neodpovídají dnešním bezpečnostním nárokům.
V těchto kritických úsecích už byla snížena nejvyšší povolená rychlost. Výjezdy z odpočívadel se navíc mají brzy dočkat i stavebních úprav.
Na dálnici chybí policisté, míní ministr
Šimonovský také řekl, že na šesti úsecích dálnice už nyní platí zákaz jízdy v levém pruhu pro kamiony. Právě na předjíždějící kamiony si často stěžují řidiči ostatních aut. Kamion v levém pruhu jede často jen o málo rychleji než nákladní vůz, který je jím předjížděn. Za nimi pak vzniká kolona, ve které se často přihodí i nehoda.
Šimonovský si také postěžoval na malou přítomnost policistů na dálnici mezi Prahou a Brnem. "Problémem je, že dálnici hlídá málo policistů. Podle mých informací se dokonce v poslední době počet dálničních policistů snížil," uvedl ministr.
"Počet tabulkových míst u dálniční policie jsme rozhodně nesnižovali. Naopak plánujeme zvýšení počtu dálničních policistů," řekla iDNES Dagmar Bartoníková z jihomoravské policejní správy. Pod ní spadá část dálnice D1.
Ministerstvo podle něj kromě stavebních úprav chystá na dálnici i osvětovou kampaň. Měla by se zaměřit na dodržování bezpečné vzdálenosti a dodržování pravidla tzv. zipu.
Plynulosti provozu na dálnici mají pomoci i nová pravidla pro uzavírky, které přijalo Ředitelství silnic a dálnic. Současně tak mají být na dálnici jen tři uzavírky. Při přidělování zakázek na stavební práce také rozhoduje kromě ceny i rychlost provedení práce.- více zde
Ve směru na Brno na 51. kilometru dálnice D1 se tvořily až 12 kilometrů dlouhé kolony. (2. června 2005) |