Hlavní nemoc dálnice D1 byla vidět například na situaci ze čtvrtku. Ráno havaroval v místě jedné z uzavírek kamion. Dálnice pak byla v obou směrech uzavřená devět hodin. - více zde
I když se ale žádná vážná nehoda nepřihodí, popojíždějí po dálnici auta v kilometrových kolonách. Tvoří se hlavně před uzavírkami. Řidiči si často stěžují, že uzavírky jsou zbytečně dlouhé a v uzavřených úsecích se nepracuje. Po dálnici D1 přitom projede až sto tisíc aut denně.
Pomoci má nový přístup
Jen letos je na dálnici D1 naplánováno osm uzavírek a devět dopravních omezení. Přehled plánovaných uzavírek najdete zde.
Kvůli minimalizaci dopadů na plynulost provozu a snad i na nervy řidičů přistoupilo letos Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na nová pravidla rekonstrukcí dálnic.
Jejich součástí je například u dálnice D1 koordinace uzavírek a omezení jejich počtu. Současně tak mezi Prahou a Brnem mohou být maximálně tři.
Silničáři se také snaží tam, kde je to možné, zachovat při uzavírce čtyři průjezdné pruhy, v každém směru dva. Někde je tak nutné například zpevnit nezpevněnou krajnici.
Práce mají běžet i v noci
Dalším bodem je zkracování délky trvání stavebních prací. Ve výběrovém řízení na opravu dálnice už nemusí rozhodovat jen cena, ale i doba předání hotové zakázky. ŘSD se také snaží tlačit na stavební firmy, aby v co nejvyšší možné míře pracovaly i o víkendech a svátcích, případně i v noci.
Pomoci lepší průjezdnosti dálnic mohou ale i sami řidiči. Zejména v oblastech dopravních omezení by měli dodržovat přikázanou rychlost a věnovat řízení zvýšenou pozornost.
Řada řidičů pomáhá vytváření kolon před uzavírkami tím, že nerespektuje tzv. pravidlo zipu. Tím nejenže omezují ostatní řidiče, ale často i zaviní nehodu. Zároveň porušují i dopravní přepisy. - více zde
Ve směru na Brno na 51. kilometru dálnice D1 se tvořily až 12 kilometrů dlouhé kolony. (2. června 2005) |