Silnice se ale hned tak stavět nezačne. Podle libereckého hejtmana Stanislava Eichlera (ČSSD) totiž nepatří k prioritám a pokud půjdou do silnic podobné peníze jako dosud, nebude se stavět dříve než za několik desítek let.
Rozhodnutí o koridoru, kterým silnice povede, je dobrou zprávou pro obce na ostatních dvou trasách. Dokumentace už nemusí počítat s územními rezervami pro případ výstavby silnice v jižní nebo superseverní trase. Ty zatím blokovaly zhruba 600 metrů široká pásma, v nichž by v budoucnu silnice mohla vést.
"Rezervy v dalších dvou koridorech tak už nebudou bránit rozvoji kraje a hlavně dotčených měst a obcí, které tak mohou upravit své územní plány," dodal liberecký hejtman.
Spojení z Liberce do Hradce a dál na Moravu se zrychlí
Čtyřproudá silnice R35 z Liberce na Hradec by měla zlepšit a zrychlit spojení z Libereckého do Královéhradeckého a dále do Pardubického a Jihomoravského kraje a vést dopravu mimo obce.
V úvahu přicházely tři varianty trasy. Vítězná severní varianta kopíruje z velké části současnou silnici. Její výstavba přijde podle odhadů zhruba na 20 miliard korun. Trasu vedenou poblíž stávající silnice Turnov - Jičín otevřeně podporovalo ministerstvo dopravy a také vedení Libereckého kraje.
Od začátku proti ní ale bojují ekologická sdružení, protože vede územím Českého ráje, které podle nich rozděluje. Dříve bylo proti i ministerstvo životního prostředí, nelíbila se ani CHKO Český ráj a nejhlasitěji se proti ní bouří občanská hnutí sdružená v koalici S. O. S. Český ráj. Proti chystané stavbě přišla s peticí už v roce 2003, podepsalo ji na 15 tisíc lidí. Proti severnímu koridoru se vyslovila i většina obcí na trase, a to včetně Turnova (více o protestech čtěte zde).
Ekologové od začátku preferovali jižní variantu, která by stála 15 miliard korun. Podle vedení Libereckého kraje by ale dopravu v kraji neřešila, protože vede sousedními středními Čechami.
Připravena byla ještě takzvaná superseverní varianta, která měla napojit Semilsko, a mohla by tak region zatraktivnit pro investory a zajistit nová pracovní místa. Její výstavba by ale podle odhadů stála bezmála 37 miliard korun. Navíc se proti ní postavily Semily a další obce.