Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Liberec chce silnicí R35 přetnout Český ráj, roky protestů byly marné

  18:47aktualizováno  18:47
Sedm let protestů obcí a ekologů bylo marných. Zastupitelé Libereckého kraje schválili kontroverzní severní koridor pro rychlostní silnici R35. Ten povede mezi dvěma částmi chráněné krajinné oblasti Český ráj. Záměr prošel především díky podpoře zastupitelů z ČSSD.

Protesty odpůrců byly marné, v Libereckém kraji prošel návrh, aby silnice R35 vedla Českým rájem. (foto ze 21. 6. 2009) | foto: Bořivoj Černý, MAFRA

O tom, že zastupitelé čekali bouřlivé jednání, svědčí i příhoda z jeho úvodu. Krajské vedení v obavě z protestů omezilo vstup do budovy krajského úřadu a na jednání se tak dostalo jen kolem 60 lidí. Většina se snažila zastupitele přesvědčit, aby pro variantu nehlasovali. Neuspěli.

Rozhodnutí ještě není definitivní, schválený návrh je jen doporučením ministerstvu dopravy, kudy koridor pro silnici vést.

Ochránci protestují

Studie proveditelnosti, kterou zpracovala společnost Valbek, severní variantu doporučila jako nejvýhodnější. Ostatním přisoudila nevýhody (viz box).

VARIANTY R35 PODLE STUDIE

Superseverní varianta měla vést z Jičína do Lomnice nad Popelkou, kolem Semil (které nyní mají špatnou dopravní obslužnost) a přes Železný Brod do Rychnova u Jablonce nad Nisou. Podle studie by byla varianta příliš drahá (37 mld. korun podle cenové úrovně roku 2008) zejména kvůli komplikovanému terénu.

Severní varianta částečně vede podle stávající silnice I/35, která dělí dvě části CHKO Český ráj. Mířila by z Jičína přes Rovensko pod Troskami a Turnov do Ohrazenic, kde se spojuje s R10 od Prahy. Vyšla by (opět podle cen z roku 2008) na 20 miliard korun.

Jižní varianta Český ráj míjí (vede z Jičína přes Sobotku k Mnichově Hradišti) a stála by 15 miliard korun, ale její nevýhodou je, že by dopravu mezi Jičínem a Libercem prakticky nezkrátila.

Odpůrci severní varianty ale studii odmítají. "Jsme přesvědčeni o tom, že severní varianta silnice R35 je špatná, už sedm let požadujeme kvalitní vyhodnocení všech známých variant, výsledkem je studie obsahující řadu chyb," řekla Markéta Kovaříková z koalice občanských sdružení S.O.S. Český Ráj.

Chyby jsou podle ní v počtech mostů i délce tunelů, ani odhadované náklady tak zřejmě nebudou správné. Upozornila, že dálnice Českým rájem rezervaci nenávratně poškodí, znehodnotí oblíbenou turistickou lokalitu a bude znamenat vyškrtnutí Geoparku Český ráj z unikátního seznamu UNESCO.

R35

Rozdělení Českého ráje silnicí odmítá i správa CHKO, za špatný považují projekt zelení.

Předseda strany Ondřej Liška v Liberci upozornil na negativní dopady, jaké bude mít severní varianta zejména na obyvatele Turnova. "Budou o to větší, že projekt počítá s výrazným nárůstem dopravy až na 25 tisíc automobilů denně," zdůraznil Liška. Za přijatelnou považuje jen variantu jižní, která vede Středočeským krajem.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

V Kardiocentru Vysočina sídlícím v jihlavské nemocnici umí upravit srdeční...
Lidé budou moci mít tři měsíce placené volno na ošetřování příbuzného

Lidé budou mít nově nárok na tříměsíční placené volno na péči o vážně nemocné příbuzné. Vládní návrh zákona, který to umožní, schválil ve středu Senát. Chybí...  celý článek

Zřejmě nejkontrolovanější projekt. Multifunkční kongresový areál dostal v roce...
Babišovi blízcí si akcie Čapího hnízda účelově přeprodávali, píše policie

Rodinní příslušníci Andreje Babiše (ANO) si přeprodávali akcie Čapího hnízda, aby znepřehlednili vlastnickou strukturu firmy. Podle Českého rozhlasu to policie...  celý článek

Hroch Karl Wilhelm po příjezdu do dvorské zoo zkoušel nový výběh se staršími...
Dvorská zoo přišla o mladého hrocha. Uhynul zřejmě po kousnutí od samice

V zoo ve Dvoře Králové nad Labem uhynul dvouletý samec hrocha Karl Wilhelm. Utrpěl zranění v tříslech zadní nohy, kvůli němuž dostal otravu krve. Hodně toho...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.