Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Hloupost nebo špionmánie, komentují ruští novináři zákaz psát v Česku

  12:27aktualizováno  12:27
Ruští novináři Alexandr Kuranov a Vladimir Sněgirev se důrazně ohradili proti tomu, že jim ministerstvo zahraničí neprodloužilo akreditaci pro práci v Česku. Vyloučili, že by byli ruskými špiony. „Bohužel se nemohu přiznat, že bych v noci kladl jaderné bomby pod Karlův most,“ řekl Sněgirev. Zvažuje prý, že se bude bránit soudní cestou.

Ruští novináři Alexandr Kuranov a Vladimir Sněgirev. Uprostřed Ondřej Soukup ze Syndikátu novinářů (18. 4. 2016). | foto: Zdeňka Trachtová, iDNES.cz

Ruští novináři kauzu komentovali v pondělí na tiskové konferenci v budově pražského Syndikátu novinářů. Organizace prý ke kauze nezaujala žádné stanovisko, chtěla pouze reportérům poskytnout prostor k vyjádření, řekl novinář Ondřej Soukup.

„Pracuji jako novinář už více než padesát let, vím, že byste chtěli slyšet něco senzačního. Budu maximálně otevřený. Bohužel se nemohu přiznat, že bych v noci kladl jaderné bomby pod Karlův most nebo sypal jed do minerálních pramenů v Karlových Varech. Můžu se přiznat, že jsem se potkával s vašimi politiky, s některými často, zašli jsme i na pivo,“ řekl Sněgirev na pondělní tiskové konferenci.

Špioni v Česku jsou, nejsme to ale my

Jako příklad uvedl přátelství s poslancem Evropského parlamentu Jaromírem Štětinou. „Známe se přes třicet let. Ale rozhodně jsem se ho nesnažil naverbovat jako našeho agenta,“ dodal s nadsázkou reportér listu Večernaja Moskva Vladimir Sněgirev.

KOMENTÁŘ: Odebrání akreditace ruským novinářům? Může v tom být špionáž

„V Česku nejspíš skutečně působí pracovníci ruských tajných služeb, bylo by divné, kdyby v takové důležité zemi nebyli. Doufám, že Česko má také svoji profesionální kontrarozvědku. A je jasné, že by měla odhalovat a zatýkat lidi, kteří ohrožují bezpečnost České republiky,“ řekl Sněgirev s tím, že se to ale rozhodně netýká jeho a Kuranova.

„Na základě materiálů tajné služby jsou postihováni dva lidé, kterým je dohromady skoro 140 let. Oba se vždy považovali za přátele České republiky, oba mají novinářskou reputaci bez poskvrny. Buď je to neprofesionalita, nebo nějaká hloupá chyba, nebo návrat k dobám represí, všeobecné podezíravosti a totální špionmánie,“ řekl Sněgirev.

Česko považuji za novou vlast

Neprodloužení akreditace překvapilo i Kuranova. „Nerozumím, čím jsem se provinil. V jednom českém deníku jsem si přečetl, že zpravodajské služby nás považují za spící agenty, kteří tady roky nic nedělali, spali a teď najednou nás Moskva aktivovala,“ uvedl s tím, že se nikdy nepovažoval za spícího a už vůbec ne agenta.

„Napsal jsem stovky článků pro ruský tisk. Dělal jsem rozhovory s politickými činiteli,“ řekl Kuranov. Zmínil například svůj rozhovor s Václavem Havlem. „Žiji tady třicet let s rodinou, mám tři děti, z nichž dvě se narodily tady. Českou republiku všichni považujeme za svoji novou vlast,“ uvedl. Zatím se prý nerozhodl, co podnikne dál.

Alexandr Kuranov pracuje v Praze jako dopisovatel ruských médií už 27 let. Momentálně je zpravodajem mediálního domu Rossia Segodnia, nástupce známé ruské agentury RIA Novosti.

Moskva uvedla, že nucený odchod novinářů nemíní nechat bez odezvy (více čtěte zde). Co konkrétně podnikne, však zatím není jasné. V minulosti v podobných situacích neprodloužila akreditaci či vízum redaktorům Česka v Rusku. „Nechtěl bych, aby došlo k nějakému konfliktu, nechtěl bych, aby z Moskvy byl vyloučen Miroslav Karas nebo jakýkoli jiný novinář. Ať už můj případ dopadne jakkoli, nechci, aby byli z Ruska vylučováni žádní novináři,“ řekl Sněgirev.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.