Branka, za kterou spadla cestující z otevřených dveří metra.

Branka, za kterou spadla cestující z otevřených dveří metra. | foto: Metroweb.cz

Řidiči metra zkracují na Smíchově peron, aby viděli

  • 53
Strojvedoucí metra mají v některých stanicích špatný výhled. Aby viděli dobíhající lidi, musí zastavit dřív, než jim určuje značka. To se stalo i ve středu na Smíchovském nádraží, kde cestující zapadla nohou pod vlak. Kamery ukázaly, že zadní dveře byly těsně na hranici nástupiště.

ANIMACE: Zastavení soupravy podle kamer

Přeplněná souprava metra zastavila na Smíchovském nádraží ve středu kolem 7:30. Svědkyně popsala iDNES, že se náhle ozval křik: "Někdo spadl pod vlak!" Podle ní byly poslední dveře soupravy těsně u branky na konci nástupiště.

"Nikdo přesně nevěděl, co se stalo. Jedna paní na nástupišti křičela, ať zastaví metro. Když jsem se podívala ven, žena se sbírala ze země za kovovou brankou. Ty dveře musely být otevřené těsně na konci nástupiště, jinak by ta žena nemohla sklouznout až za branku," upřesnila iDNES důvěryhodná svědkyně.

Žena sklouzla do mezery
Dopravní podnik (DP) ještě ten den zkontroloval záběry z kamer. Ty podle něj prokázaly, že souprava stála všemi dveřmi na úrovni nástupiště. Pomocí výpovědi strojvůdce se navíc podařilo upřesnit, jak vše probíhalo.

Žena, která zřejmě u dveří nezvládla nápor cestujících v soupravě, udělala krok a přitom se jí noha zaklínila mezi soupravu a nástupiště. Mezera je zde totiž větší, než na peroně, a začíná už před bezpečnostní brankou. Cestující pak spadla do prostoru mezi vlak a branku, proto ji svědkyně viděla mimo veřejné nástupiště.

Strojvedoucí se mezitím dozvěděl, že by někdo mohl být v kolejišti. Událost nahlásil na dispečink, vlak zajistil a s technikem šel zkontrolovat koleje. Nikoho nenašli, ale jedna cestující v zadním vagonu jim řekla, že uklouzla a noha ji zapadla mezi hranu nástupiště a soupravu. Prý se jí ale nic nestalo.

Problém je jen na jedné koleji
Souprava v každém případě zastavila těsně na hranici nástupiště u bezpečnostní branky, i když je smíchovské nástupiště jedno z nejdelších. Podle několika čtenářů iDNES se to tam stává často.

"Na Smíchovském nádraží je ve směru do centra vykousnutý peron ještě na nástupním prostoru pro cestující. Taky jsem tam málem jednou zahučel, když mi podjely boty na uklouzaném nástupišti při rychlém nástupu zadními dveřmi," uvedl čtenář s přezdívkou Maly33.

Další čtenář si všiml, že souprava staví zadními dveřmi na hranici peronu jen ve směru do centra.

Strojvůdci zastavují dřív úmyslně
Podle strojvůdců je důvod jednoduchý. Ve směru do centra jim totiž brání ve výhledu z kabiny schody, které sahají do haly a končí až za kabinou řidiče, takže strojvůdce nevidí na lidi, kteří z nich sbíhají. Aby je měl v zorném poli, zastaví kousek před značkou.

V opačném směru přitom tento problém strojvůdci nemají, protože peron začíná až za schodištěm.

"Když se na Smíchově zastaví na druhé koleji podle značení, není na schodiště vůbec vidět. Navíc jsou přední dveře v zrcátku v mrtvém bodě, takže se špatně kontroluje, zda ve dveřích někdo nezůstal, nebo zrovna nevbíhá," řekl iDNES jeden ze strojvůdců.

Šéf centrálního dispečinku DP Jan Cibulka však k tomu nevidí důvod. "Strojvedoucí má na svém stanovišti obrazovky, na kterých má prostor podél celé soupravy. Na schodiště nemusí vidět, aby na někoho čekal. Zda někoho nepřivřel do dveří, si zkontroluje na obrazovce," uvedl pro iDNES.

Mrtvý bod v zrcátku podle něj řeší právě kamera, nebo se může řidič v kabině nahnout, aby se mu úhel změnil.

Podle strojvůdců však je často obtížné najít u monitorů správnou polohu. Na Smíchovském nádraží je však třeba kontrolovat čtyři schodiště, které na nástupiště vedou. Řidiči pak raději zastaví dřív. "Zadní dveře jsou pak těsně u branky, záleží na zkušenostech strojvůdce," dodal strojvedoucí.

Projektanti neberou ohled na provoz
Ke stejnému problému dochází i na jiných stanicích na trase B. Ta je totiž jediná, kde brzdí soupravu strojvůdce a ne automat. Trasy A a C mají totiž automatický systém zastavení. - více zde

"Mně se to stalo ve stanici Českomoravská. Měl jsem ještě horské kolo. Už jsem chtěl vystoupit, ale koukám, že dveře jsou mimo nástupiště. Zazmatkoval jsem, protože už hlásili ukončení výstupu, a tak jsem i s kolem vystoupil na schůdky za železným hrazením. Naštěstí se mi nic nestalo," napsal čtenář s přezdívkou Bassman.

Již citovaný strojvůdce upřesnil, že na Českomoravské se staví dřív také jen v určitém směru. "Je to ale spíš z provozních důvodů," řekl, aniž by upřesnil podrobnosti.

Podle jiného zdroje z DP je to tím, že projektanti nejsou schopni zohlednit budoucí provozní situace. "Správně by to mělo být tak, že stavba by měla vyhovovat provozu. V případě, že mají strojvedoucí ztížené podmínky výhledu způsobené stavebním řešením stanice, lze to řešit doplněním další kamery a monitoru sledující obtížně viditelnou část nástupiště," řekl iDNES pracovník DP.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Témata: Praha, Smíchov, Vlak

Video