Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Metro otevřelo za stanicí, žena spadla pod vlak

  12:41aktualizováno  18:19
Na stanici Smíchovské nádraží spadla ráno cestující pod vlak metra. Podle svědků souprava nezastavila zadními dveřmi na nástupišti. Žena, kterou z vlaku vytlačil dav, vyvázla bez zranění. Trasa B je jediná, kde vlaky nezastavuje automatický systém, ale sám strojvůdce.
Zadní dveře soupravy zůstaly podle svědků mimo nástupiště. Ilustrační foto.

Zadní dveře soupravy zůstaly podle svědků mimo nástupiště. Ilustrační foto. | foto: Martin Štěrba

PODÍVEJTE SE NA ANIMACI

Vlak metra vyrazil ze Zličína po trase B krátce po sedmé hodině. Když se blížil na Smíchov, byla už souprava plná lidí spěchajících do práce.

Ve stanici Smíchovské nádraží zastavil vlak kolem 7:30. Podle svědků však zůstaly poslední dveře soupravy mimo nástupiště.

"Jedna žena si nevšimla, že se dveře otevřely až těsně za železnou brankou ohraničující nástupiště. Také se na ni tlačil dav lidí, protože poslední vagon byl plný," řekla iDNES svědkyně, která si nepřála zveřejnit jméno, redakce ho ale zná.

Cestující tak spadla pod vlak. Strojvůdce si však nejen nevšiml, že zastavil příliš brzy, ale nezaregistroval ani pád člověka z nástupiště.

"Najednou začalo hlášení o ukončení nástupu. Nám však nešlo rozbít sklíčko u nouzového tlačítka, proto jsme začali křičet. Nakonec řidič přišel a pomohl tu ženu vytáhnout," uvedla svědkyně, která stála u předposledních dveří a vše viděla.

Žena neměla žádné vážnější zranění a lékařskou pomoc odmítla. Nakonec ze stanice sama odešla a souprava po chvíli odjela.

Dispečink o chybném zastavení nevěděl
Dispečink Dopravního podniku však měl nehodou nahlášenou jen jako pád mezi vagony. Hlášení o zastavení vlaku mimo nástupiště nedostal.

"Víme o tom, že tam žena spadla. Zraněná nebyla, nechtěla ani záchranku. Nebyl narušen ani pravidelný provoz, protože se to hned rozjelo," řekla iDNES mluvčí podniku Michaela Kuchařová.

Vyloučila však, že by strojvůdce zastavil soupravu předčasně. "Když souprava nedojede či přejede, tak se to dispečink ihned dozví, protože jsou v kolejišti čidla zabezpečovacího systému. Když se třeba přejede hodně, tak strojvedoucí ani dveře neotevře a jede dál," dodala.

Oficiální reakce DP

Mluvčí Dopravního podniku ve středu večer popřela tvrzení očité svědkyně, která své svědectví poskytla iDNES. "Po celou dobu stála souprava ve stanici tak, že všemi dveřmi byla na úrovni nástupiště - tedy podle předpisů s maximálním zřetelem na dodržení bezpečnosti cestujících," uvedla Kuchařová v písemném stanovisku. "Souprava zastavila v úrovni nástupiště, žena nespadla do kolejiště a celou záležitost nelze hodnotit jako jakýkoli incident," popřela mluvčí v oficiálním stanovisku i svá předchozí vyjádření pro iDNES.

Zabezpečení je jen někde
Podle zdroje iDNES ale funguje zabezpečení na trase B různě. Záleží totiž na konkrétní stanici i na směru, kterým souprava jede.

"V tomto místě to technicky jištěné není. Záleží také, kde souprava zastaví. Pokud je to do určité tolerance, tak čidla na to nereagují. To by muselo být o několik metrů," řekl iDNES jeden ze strojvůdců metra, který si nepřál být jmenován.

To nakonec potvrdil i šéf metra Josef Němeček. Automatický zabezpečovací systém mají totiž jen trasa C, kde jezdí nové soupravy, a trasa A, na které se používají modernizované vlaky. To znamená, že strojvedoucí zde vůbec nemusí brzdit a souprava zastaví ve stanici sama.

Na béčku se jezdí "na ruku"
Na trase B však stále jezdí staré ruské vozy a je tam i původní ruské zabezpečení. Automatický systém zastavení zde funguje, jen když se vlak přiblíží k před ním jedoucí soupravě.

"Tam se jezdí takzvaně na ruku a zastavování ve stanici má na triku jen strojvedoucí. Je to na jeho zkušenostech, protože by měl zastavovat podle černobílé laťky, která značí zastavení čela vlaku," řekl iDNES Němeček.

O ranní nehodě však nic nevěděl. "Pokud souprava zastavila mimo nástupiště, je to jednoznačně chyba strojvedoucího. To se samozřejmě dá vyšetřit, protože by si strojvůdce měl uvědomit, že zastavil špatně," dodal šéf metra.

Závady starých souprav metra
Právě se zabezpečením starých souprav metra a s jejich systémem dveří bývají nejčastější problémy. V lednu 2003 se například v tunelu metra náhle otevřely dveře jedoucí soupravě. Jen náhodou žádný z cestujících nevypadl. - více zde

Později se zjistilo, že to zavinila shoda dvou poruch. Závada byla na tlačítku otevírání dveří, zároveň se rozbil i systém bezpečnostního blokování. - více zde

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Programátoři Ivan Buchta a Martin Pezlar. Řecký soud začal po letech znovu...
Čeští programátoři unikli řeckému vězení, chtějí se však soudit dál

V Řecku hrozilo dvěma Čechům dvacet let za špionáž, vybojovali podmínku. Teď chtějí čistý trestní rejstřík. Fotili prý jen to, co ostatní turisté na ostrově.  celý článek

Nová kniha vydaná olomouckou filozofickou fakultou má ukázat mylnost stereotypů...
Kniha o slovenských Romech má bourat stereotypy i formou, čte se odzadu

Neobvyklou knihu vydala olomoucká filozofická fakulta. Shrnuje výsledky studie vědců zkoumající romské obyvatele čtyř slovenských vesnic a na příkladech...  celý článek

Ilustrační snímek
Mládež zneužívala léky na kašel k vyvolání halucinací. Nově jsou na předpis

Dva léky na kašel s obsahem dextromethorfanu jsou nově jen na předpis. Tablety Stopex a pastilky Vicks Meddex s medem byly podle Státního ústavu pro kontrolu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.