Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Zakonzervované L-159 mají po letech kupce, 28 jich chce firma z USA

  11:14aktualizováno  11:41
Česká armáda se po letech může zbavit větší části zakonzervovaných bitevníků L-159. O 28 strojů se zajímá americká firma Draken International, která pomáhá s výcvikem vojenských pilotů. Za stroje nabízí až půl miliardy korun, uvedl ministr obrany v demisi Vlastimil Picek.

Zabalené bitevníky české armády L-159 na letišti ve Vodochodech. | foto: iDNES.cz

Firma má podle ministra Picka zájem o 28 letounů, z toho 24 na provoz a čtyři na náhradní díly. Nabídku už ministerstvu obrany předložila písemně, resort nyní zpracovává návrh, který chce do druhého prosincového týdne podstoupit vládě.

Američané za bitevníky nabízejí 434,4 až 516 milionů korun, a to podle jejich technického stavu. Pokud by letouny neměly funkční radiolokátor ani radiolokační výstražný přijímač, zaplatí Draken International částku na dolní mezi rozpětí, v případě plně funkčních strojů dá zmíněných 516 milionů.

REPORTÁŽ: Kde alky nelétají

Podívejte se, jak jsou uskladněné lehké bitevní letouny L-159

"Letouny teď není možné zájemcům ukázat, protože jsou uložené v ochranné dusíkové atmosféře ve Vodochodech," vysvětlil důvod více variant ceny první náměstek ministra obrany Daniel Koštoval.

Američané stroje odeberou ve dvou sériích, vždy po dvanácti funkčních letounech a dvou na náhradní díly. Z 36 L-159, které nyní ve Vodochodech čekají na prodej, zůstane v hangáru osm letadel. Samotná česká armáda má ve výzbroji 28 letonů L-159 Alka, z toho čtyřiadvacet jednomístných a čtyři dvoumístné.

Firma Draken International hodlá alky zahrnout do palety letounů, které simulují nepřátelské stroje při výcviku pilotů amerického letectva a námořnictva. "Po deseti letech vyjednávání by mohla větší část uskladněných letounů najít nového majitele. Jsem přesvědčen, že se to ministerstvu obrany podaří v průběhu příštího roku dotáhnout," řekl ministr obrany Vlastimil Picek.

Není bez zajímavosti, že do Spojených států se už dříve dostaly tři bitevníky L-159. V červenci vyšlo najevo, že je koupila kalifornská firma Hexadyne (více čtěte zde). Ta je přeprodala koncovému uživateli, který nebyl zveřejněn, je však možné, že jím byl právě Draken International, který díky tomu už "stopadesátdevítku" zná. Firma navíc disponuje pěti letouny L-39 Albatros.

Memento nepromyšlených nákupů

Česko se nepotřebných strojů snaží zbavit léta, nabízelo je mnoha zemím. Jsou mementem z dob přemrštěných nákupů, kdy si česká armáda objednala 72 bitevníků, z nichž první převzala v roce 2003. Nakonec však využila jen 28 strojů.

Fotogalerie

Blízko kontraktu byla česká strana v roce 2003 v Indii, kde se bitevník dostal do užšího výběru. Jenže země dala nakonec přednost britským strojům Hawk. Další jednání se uskutečnila například v Keni, Jordánsku, Egyptě, Indonésii, Izraeli, Nigérii, Bolívii nebo na Filipínách.

Premiér Nečas letouny nabízel také v Afghánistánu. Z evropských zemí se o L-159 zajímalo Slovensko, Polsko, Řecko či Maďarsko. Některé země by letouny koupily, ale Američané, kteří do nich dodali elektroniku, s vývozem nesouhlasili.

Projekt L-159

Operační záměr vyvinout letoun L-159 zpracovala armáda v roce 1992.

V dubnu 1995 uzavřelo ministerstvo obrany s Aerem Vodochody smlouvu o uzavření budoucí kupní smlouvy, v níž se resort zavázal koupit 72 bitevníků. Orientační kupní cena měla být 249 milionů Kč za letoun bez DPH a v cenách z roku 1998. Konečný projekt letounu byl schválen v červnu 1996, 4. července 1997 byla uzavřena finální kupní smlouva na 72 strojů.

Ministrem obrany v roce 1995 byl Vilém Holáň, v roce 1997 Miloslav Výborný, náměstkem pro vyzbrojování celou dobu Miroslav Kalousek a premiérem Václav Klaus.

Zájem v minulosti projevil také Irák. Ten v říjnu dokonce souhlasil s nákupem 28 strojů přibližně za jednu miliardu dolarů, ale ve většině chtěl zcela nové stroje, zakonzervovaných bitevníků české armády by se tak kontrakt téměř nedotkl. Obchod se však nakonec beztak neuskutečnil.

Ministerstvo obrany také chtělo několik L-159 nabídnout soukromníkům. Ani tato nabídka nebyla úspěšná. "Zájemci o nákup nenabídli dostatečnou finanční částku," sdělil v únoru mluvčí ministerstva Jan Pejšek. Nabízená cena za letoun tehdy nepřesáhla šest milionů korun.

Údržba nelétajících strojů ve vodochodském hangáru stála v letech 2006-2012 celkem 250 milionů korun. Po nasazení nové technologie uchovávání letounů v dusíkovém obalu klesla cena na deset milionů korun ročně.

Podívejte se na zakonzervované bitevníky L-159 ve vodochodském hangáru:

České ministerstvo obrany původně za 72 objednaných bitevníků zaplatilo 50 miliard korun (asi 700 milionů za kus). Roli ve zvažování nákupu hrála i snaha vlády zachránit český letecký průmysl. Prodejní cena firmě Draken International je pouhým zlomkem zmíněné částky, jednotková cena může být nejvýše 19 milionů.

Přestože léta zakonzervované nelétající stroje logicky mají výrazně nižší hodnotu než nově vyrobená letadla (k čemuž lze připočíst i pokles ceny daný roky marných vyjednávání a snahou s L-159 prorazit aspoň někde), na tom, že původní nákup 72 strojů byl pro Česko nevýhodný, se nic nemění.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.