Polská delegace, která si letěla připomenout 70. výročí katyňského masakru, byla příliš velká, napsal list Rzeczpospolita.
Zatímco prezident s manželkou a další vrcholní představitelé odletěli do Smolenska strojem Tu-154M, o půl hodiny dříve odstartovalo z Varšavy letadlo Jak-40. Na jeho palubě byli především novináři. Obě letadla patří 36. pluku polského dopravního letectva, který má na starosti přepravu polských ústavních činitelů.
Proč spadl TU-154MDeset hypotéz o příčině tragické havárie |
Posádky obou strojů spolu komunikovaly přes vysílačky. Polská vládní letadla jsou vybavena několika rádiovými stanicemi, díky kterým mohou komunikovat jak se zemí, tak s ostatními letadly.
Jak-40Ruský třímotorový proudový dopravní letoun z poloviny 60. let 20. století. Dva stroje Jak-40 létaly i v české vládní letce. Stroje byly vyřazeny zejména kvůli vysoké spotřebě paliva. |
Rozhovor skončil deset minut před tím, než došlo ke katastrofě.
"Pokud piloti mají užitečné informace, předávají je ostatním posádkám," popsal zdroj listu Rzeczpospolita zvyk pilotů z 36. pluku.
Podobně jako posádka Jak-40 varovala před houstnoucí mlhou pilota vládního speciálu i kontrolní věž ve Smolensku. Posádce doporučovala, aby stroj stočila na letiště v Minsku, Vitebsku nebo Moskvě.
"Pilot se nemusel řídit doporučením řídicí věže. Pokud bych ale od kolegy, který na letišti přistál dříve, slyšel takové varování, byl bych opatrnější," řekl listu Rzeczpospolita nejmenovaný pilot.Dodal, že piloti z 36. pluku znají možnosti letadla Jak-40 i Tu-154M, a proto si myslí, že posádka prezidentského speciálu neměla brát varování svých kolegů na lehkou váhu.