Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Přistáli ve Smolensku a varovali Kaczynského: mlha houstne každou minutu

  11:51aktualizováno  11:51
Posádku letadla polského prezidenta Kaczynského před přistáním ve Smolensku nevarovala jen kontrolní věž letiště. Na houstnoucí mlhu piloty upozornila i posádka letadla Jak-40, ve kterém do Katyně cestovali polští novináři.

Místo havárie Tupolevu TU-154M u ruského Smolenska. V letadle zahynuly polské politické špičky včetně prezidenta Kaczynského. (13.dubna 2010) | foto:  Jan Zátorský, MAFRA

Polská delegace, která si letěla připomenout 70. výročí katyňského masakru, byla příliš velká, napsal list Rzeczpospolita.

Zatímco prezident s manželkou a další vrcholní představitelé odletěli do Smolenska strojem Tu-154M, o půl hodiny dříve odstartovalo z Varšavy letadlo Jak-40. Na jeho palubě byli především novináři. Obě letadla patří 36. pluku polského dopravního letectva, který má na starosti přepravu polských ústavních činitelů.

Proč spadl TU-154M

Deset hypotéz o příčině tragické havárie

Posádky obou strojů spolu komunikovaly přes vysílačky. Polská vládní letadla jsou vybavena několika rádiovými stanicemi, díky kterým mohou komunikovat jak se zemí, tak s ostatními letadly.

Jak-40

Ruský třímotorový proudový dopravní letoun z poloviny 60. let 20. století. Dva stroje Jak-40 létaly i v české vládní letce. Stroje byly vyřazeny zejména kvůli vysoké spotřebě paliva.

Jak-40 ve Smolensku přistál v 7:20 a navázal komunikaci s prezidentským Tupolevem, který byl stále ve vzduchu. Posádka letadla Jak-40 údajně varovala piloty tupolevu před počasím ve Smolensku. Piloti upozorňovali, že viditelnost se zhoršuje z minuty na minutu a mlha stále houstne.

Rozhovor skončil deset minut před tím, než došlo ke katastrofě.

"Pokud piloti mají užitečné informace, předávají je ostatním posádkám," popsal zdroj listu Rzeczpospolita zvyk pilotů z 36. pluku.

Podobně jako posádka Jak-40 varovala před houstnoucí mlhou pilota vládního speciálu i kontrolní věž ve Smolensku. Posádce doporučovala, aby stroj stočila na letiště v Minsku, Vitebsku nebo Moskvě.

INFOGRAFIKA: Příčiny smolenské tragédie

"Pilot se nemusel řídit doporučením řídicí věže. Pokud bych ale od kolegy, který na letišti přistál dříve, slyšel takové varování, byl bych opatrnější," řekl listu Rzeczpospolita nejmenovaný pilot.

Dodal, že piloti z 36. pluku znají možnosti letadla Jak-40 i Tu-154M, a proto si myslí, že posádka prezidentského speciálu neměla brát varování svých kolegů na lehkou váhu.

Polská tragédie

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Italský ostrov Ischia zasáhlo zemětřesení (21.8.2017)
Italský ostrov Ischia zasáhlo zemětřesení, zemřeli nejméně dva lidé

Jihoitalský ostrov Ischia v pondělí večer zasáhlo zemětřesení o síle 4. Agentura Reuters uvedla, že se zřítilo několik budov. Italský list Corriere della Sera...  celý článek

Americký prezident Donald Trump ukazuje svým fanouškům, kam se mají na zatmění...
Trump sledoval zatmění slunce bez ochranných brýlí, lidé se mu smějí

Přestože lékaři, média i vědci z NASA varovali, že sledovat zatmění slunce bez ochranných brýlí je vysoce nebezpečné, americký prezident Donald Trump se...  celý článek

Muslimská komunita v Ripollu vyjádřila soustrast blízkým obětí teroristických...
Pro místní jsme stále Maurové, říká bratranec katalánských teroristů

Byli mladí a neměli žádné sociální ani pracovní problémy. Přesto se nechali zlákat radikálním imámem a spáchali nejhorší teroristický útok ve Španělsku od roku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.