Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Přistáli ve Smolensku a varovali Kaczynského: mlha houstne každou minutu

  11:51aktualizováno  11:51
Posádku letadla polského prezidenta Kaczynského před přistáním ve Smolensku nevarovala jen kontrolní věž letiště. Na houstnoucí mlhu piloty upozornila i posádka letadla Jak-40, ve kterém do Katyně cestovali polští novináři.

Místo havárie Tupolevu TU-154M u ruského Smolenska. V letadle zahynuly polské politické špičky včetně prezidenta Kaczynského. (13.dubna 2010) | foto:  Jan Zátorský, MAFRA

Polská delegace, která si letěla připomenout 70. výročí katyňského masakru, byla příliš velká, napsal list Rzeczpospolita.

Zatímco prezident s manželkou a další vrcholní představitelé odletěli do Smolenska strojem Tu-154M, o půl hodiny dříve odstartovalo z Varšavy letadlo Jak-40. Na jeho palubě byli především novináři. Obě letadla patří 36. pluku polského dopravního letectva, který má na starosti přepravu polských ústavních činitelů.

Proč spadl TU-154M

Deset hypotéz o příčině tragické havárie

Posádky obou strojů spolu komunikovaly přes vysílačky. Polská vládní letadla jsou vybavena několika rádiovými stanicemi, díky kterým mohou komunikovat jak se zemí, tak s ostatními letadly.

Jak-40

Ruský třímotorový proudový dopravní letoun z poloviny 60. let 20. století. Dva stroje Jak-40 létaly i v české vládní letce. Stroje byly vyřazeny zejména kvůli vysoké spotřebě paliva.

Jak-40 ve Smolensku přistál v 7:20 a navázal komunikaci s prezidentským Tupolevem, který byl stále ve vzduchu. Posádka letadla Jak-40 údajně varovala piloty tupolevu před počasím ve Smolensku. Piloti upozorňovali, že viditelnost se zhoršuje z minuty na minutu a mlha stále houstne.

Rozhovor skončil deset minut před tím, než došlo ke katastrofě.

"Pokud piloti mají užitečné informace, předávají je ostatním posádkám," popsal zdroj listu Rzeczpospolita zvyk pilotů z 36. pluku.

Podobně jako posádka Jak-40 varovala před houstnoucí mlhou pilota vládního speciálu i kontrolní věž ve Smolensku. Posádce doporučovala, aby stroj stočila na letiště v Minsku, Vitebsku nebo Moskvě.

INFOGRAFIKA: Příčiny smolenské tragédie

"Pilot se nemusel řídit doporučením řídicí věže. Pokud bych ale od kolegy, který na letišti přistál dříve, slyšel takové varování, byl bych opatrnější," řekl listu Rzeczpospolita nejmenovaný pilot.

Dodal, že piloti z 36. pluku znají možnosti letadla Jak-40 i Tu-154M, a proto si myslí, že posádka prezidentského speciálu neměla brát varování svých kolegů na lehkou váhu.

Polská tragédie

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Venezuelský prezident Nicolás Maduro na mítinku svých příznivců v Caracasu (27....
Venezuelští soudci prchají před Madurem, část z nich utekla do Chile

Skupina venezuelských soudců jmenovaných parlamentem ovládaným opozicí se ve čtvrtek uchýlila do exilu v Chile, neboť jim v rodné vlasti prezident Nicolás...  celý článek

Dcera oligarchy závodila v ulicích Charkova, zabila pět lidí
VIDEO: Dcera byznysmena závodila v ulicích Charkova, zabila pět lidí

Ukrajinou otřásla nehoda v Charkově, kde dvacetiletá řidička ve středu večer vjela luxusním terénním vozem do davu. Na místě zemřelo pět lidí, řidičce hrozí...  celý článek

Eric Trump a jeho manželka Lara (Cleveland, 20. července 2016)
Trumpův štáb už rozjíždí volební kampaň, hvězdou bude prezidentova snacha

Do volebního zápasu o druhý prezidentský mandát Donalda Trumpa ještě zbývá mnoho času, ale podle agentury AP už v USA fakticky začala. Trumpův štáb nedávno...  celý článek

Avokádové quacamole
Avokádové quacamole

Rychlovka, kterou zvládne a miluje každý.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.