Airbus A330-200

Airbus A330-200 | foto: Reuters

Při pádu airbusu bylo na stejné trase 12 letadel, potíže nehlásily

  • 69
Ve chvíli, kdy se do Atlantiku zřítil let Air France s 228 lidmi na palubě, křižovalo podobnou trasu další 12 letadel. Žádné z nich nehlásilo neobvyklé počasí ani jiné potíže. Odborníci tak usuzují na technické problémy. Francouzští vyšetřovatelé prozradili, že stroj vyslal během čtyř minut před havárií 24 chybových hlášení.

Nové skutečnosti, které zjistila televizní stanice CNN, přinášejí do záhadného pádu letu AK 447 do Atlantiku více otázek než odpovědí. Podle CNN totiž v tu samou chvíli, kdy Atlantik křižoval osudný let z Rio de Janeira do Paříže, bylo na totožné trase dalších 12 letadel.

Žádné z nich nehlásilo problémy s počasím a všechna přistála bez zpoždění na svých cílových letištích. Jen společnost Air France vypravila z této části světa další čtyři lety - dva z brazilského Sao Paula, jeden z Rio de Janeira a jeden z argentiského Buenos Aires. Podobné lety odbavila i Air Iberia, Air TAM nebo British Airways.

24 chybových hlášek za 4 minuty

Meteorologové upozorňují, že se počasí v oblasti může rychle měnit a letečtí odborníci dodávají, že když se k nepříznivému počasí připojí ještě technické potíže, tak to může pád letadla lehce způsobit.

Tomu nasvědčují i první výsledky vyšetřování francouzsského úřadu BEA. Podle nich vyslalo v časovém rozpětí čtyř minut před havárií letadlo 24 chybových hlášení. Automatické zprávy se týkaly hlavně závad a vysazení některého ze systémů. - o tom, co se v letadle dělo přesně před havárií si přečtěte zde

Pátrání po ztraceném airbusu Air France

"Z těchto zpráv jsme vyčetli, že zařízení pro automatickou pilotáž (autopilot) nebylo v provozu," řekl Paul-Louis Arslanian, šéf BEA. Zatím není jasné, zda autopilota vypnuli piloti, nebo zda přestal pracovat sám, protože dostával zmatené údaje od rychloměrů.

Rychloměry nepracovaly správně

Ty podle Arslaina opravdu ve chvíli havárie Airbusu A330-200 nepracovaly správně. "Na letadlech A330 jsme takové chyby už zaznamenali," řekl Arslain podle BBC. Selhání rychloměrů už naznačila i společnost Airbus a doporučila svým zákazníkům jejich kontrolu. - o varování společnosti Airbusu si přečtěte zde

Podle čerstvých informací doporučil Airbus provozovatelům letadel typu A330 již před havárií, aby vyměnili některé měřicí přístroje, u havarovaného stroje k tomu ale Air France nepřikročil. Podle odborníků to ale nemohla být příčina havárie, aspoň ne jediná.

Mezitím dál pokračuje pátrání po vraku letadla a jeho černých skřínkách. Spojené státy zapůjčily pátračům přístroje na zachycení akustických signálů černých skřínek. Přístroje nyní putují na místo neštěstí a budou umístěny na dvou lodích, které začnou v oblasti pátrat.

O havárii se dnes také zmínil americký prezident Barack Obama po jednání se svým francouzským protějškem Nicolasem Sarkozym. Řekl, že lituje obětí havárie. Washington bude Francouzům pomáhat s pátráním po troskách letadla.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Video