Závěrečnou zprávu o příčinách záhadné nehody letu Air France z Rio de Janeira do Paříže chystají francouzští vyšetřovatelé až na konec června. K zákazníkům Airbusu ale už v minulých hodinách dorazilo varování, že u všech typů letadel od malého A318 až po obří A380 mohou špatně fungovat rychloměry.
Takové upozornění se přitom podle odborníků posílá ve chvíli, kdy vyšetřovatelé usoudí, že by o něm měly letecké společnosti neprodleně vědět a přijmout příslušná opatření. Tak tomu zřejmě je i v tomto případě.
PROBLÉMY S ŘÍZENÍMLetadla jsou někdy neovladatelná. Problém s řízením mohl způsobit i tragédii Air France |
Už první analýzy automaticky vysílaných elektronických zpráv z osudného stroje Airbus A330-200 totiž ukazují, že letadlo vykazovalo po vletu do bouřkové oblasti nesrovnalosti v rychlosti. Různé údaje o rychlosti vykazovaly přístroje i podle vyšetřovatelů, kteří se snaží objasnit příčinu tragické nehody.
Každý typ letadla má přitom stanovenou určitou rychlost, kterou by měl prolétat oblastí s nepříznivým počasím.
Rychloměry mohly posílat vadné signály
Let Air France zatím z neznámých příčin letěl příliš pomalu, nebo naopak moc rychle. To mohla způsobit i závada na rychloměrech. Ty jsou na trupu letadla typu A330-200 tři a nazývají se Pitotovy trubice. Rychlost stroje vypočítávají z tlaku vzduchu a pokud se poškodí, mohou posádce posílat chybné zprávy.
PÁTRÁNÍ PO TROSKÁCH LETADLABrazilci otočili: nalezené trosky nejsou z francouzského airbusu |
Společnost Airbus upozorňuje, že vydaná zpráva neznamená, že chybovali piloti nebo že by za nehodou byla technická závada. "Tento dokument je informační a nikomu nedokazuje žádnou vinu," vysvětlil mluvčí společnosti Airbus Justin Dubon.
Oficiální výsledky vyšetřování budou známy nejdříve za několik dní. Dokud nebudou mít vyšetřovatelé v ruce údaje z takzvaných černých skříněk, o příčinách neštěstí lze jen spekulovat. Z automatických zpráv je ale téměř jisté, že v letadle krátce před nehodou zkolabovalo hned několik palubních systémů najednou. - o příčinách nehody si přečtěte zde