Páteční nehoda vlaku EuroCity stála život sedm lidí, dalších sedm desítek cestujících utrpělo zranění. - čtěte Mladík zraněný při vlakovém neštěstí dál bojuje o život
"Příbuzní už mohou začít zařizovat pohřby a těla si vyzvednout," řekla ČTK mluvčí novojičínské policie Miroslava Michálková Šálková.
Dosavadní vyšetřování se nadále ubírá stejným směrem. Jako nejpravděpodobnější příčina nehody se kriminalistům jeví špatně staticky zajištěná stavba mostu. - čtěte Tragédii ve Studénce možná způsobilo selhání jištění mostu
Zabývají se ale i technickou závadou a možností, že selhal některý z pracovníků. Policie zajistila celou ocelovou mostní konstrukci, která se zřítila pár vteřin před příjezdem rychlíku. Strojvůdce už nemohl srážce zabránit.
"Budeme ji potřebovat pro znalecké a důkazní řízení," vysvětlila mluvčí policie. Dodala, že kriminalisté postupně vyslýchají cestující. V případě zraněných pak čekají na to, až jim výslech umožní zdravotní stav.
Lidé si na policii vyzvedávají věci z vlaku
Podle novojičínské policie si v pondělí pro věci, které zůstaly v troskách mezinárodního rychlíku Comenius, přišlo 25 lidí. V úterý pak dalších sedm. - čtěte Policie začala vydávat věci z rozdrceného vlaku
"Dnes přicházeli především cizinci. Jednalo se hlavně o Poláky," řekla mluvčí. Ve vagonech cestující zanechali převážně osobní věci jako doklady, peněženky, fotoaparáty či mobilní telefony. Našly se ale například i šaty pro družičku či cenné starožitné hodinky, uvedla ČTK.
O odškodnění za tragickou nehodu se zatím do 13:00 přihlásilo 46 lidí. České dráhy začaly přijímat žádosti v pondělí ráno. Nejvíce žádostí je od zraněných, ozvali se ale už i pozůstalí a lidé, kteří mají materiální škodu.
Vedle Čechů kontaktovali dráhy také občané Slovenska, Francie a Ukrajiny. Pozůstalí a zranění mohou registrovat své nároky na telefonní lince 972 211 111. Zákon určuje, že manžel, manželka, rodič a dítě mají nárok na odškodnění ve výši maximálně 240 tisíc, sourozenec pak na 175 tisíc korun.
Následky nehody se stále odklízejí
Ve Studénce stále pokračují práce na odklízení následků havárie. Vlaky zatím s pomocí dieselových lokomotiv mohou jezdit po dvou kolejích.
Zbývající tři jsou neprůjezdné. "Nechceme hádat, kdy se situace může změnit. Záleží na tom, kdy pracovníci stavebních společností odstraní trosky mostní konstrukce," vysvětlila ČTK Anna Kodysová ze Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).
Dodala, že poté budou moci technici určit míru poškození trati a začít s opravou. "Opravit se bude muset i trakční vedení. Nefunguje ani nad kolejemi, kde už jezdí vlaky," řekla s tím, že po trati zatím nemohou jezdit pendolina, která jsou na elektřině závislá.