"Vyhotovení znaleckých posudků bude trvat týdny, možná i měsíce," řekla policejní mluvčí Miroslava Michálková-Šálková. "Nechceme se pouštět do spekulací, nemůžeme proto zatím říci, co k pádu mostu vedlo," dodala.
Jeden z odborníků na ocelové konstrukce popsal MF DNES dva možné důvody, proč most spadl. Jeho jméno redakce zná, ale kvůli propojení s firmou, která se na stavbě podílí, zachová jeho anonymitu.
"Napadají mě dva důvody. Jedním může být únava materiálu u více než třicet let staré konstrukce, druhým pak chybná manipulace s mostem," řekl zkušený stavbař.
Podle mluvčího hlavního dodavatele stavby, společnosti ODS – Dopravní stavby Ostrava, ukázaly analýzy a testy ocelové konstrukce mostu před neštěstím, že je v pořádku. Proto se na mostě opravovala jen izolace a betonové části.
Možná příčina: vypadlá ocelka
Další možnou příčinou pádu může být náhlé přetížení mostu. Podle snímků to vypadá, jako by se v horní části nalomil, což naznačuje špatné zajištění nebo poruchu hydraulického zařízení, které mělo v pátek večer zasunout most na původní místo.
Toto vysvětlení nepřímo potvrzují slova dvou slovenských dělníků, jejichž hovor vyslechl redaktor MF DNES na místě neštěstí. "Vypadla nám ocelka a celé se to naklonilo," řekl jeden z nich. Na dotaz novináře nereagoval a odešel.
Ocelka je konstrukční zařízení, které provizorně zajišťuje statiku mostu před jeho definitivním osazením na místo.
Firma odmítá důvody neštěstí komentovat
O vyjádření požádala redakce MF DNES i Josefa Krýsla, spolumajitele firmy Bögl & Krýsl, která most opravuje. Toho se však nepodařilo zastihnout a ředitel ostravského závodu Miroslav Kovalík možné důvody pádu mostu odmítl komentovat. Popřel spekulace, že pro firmu pracovali nezkušení lidé.
"Opravovali jsme most o váze více než 2 000 tun, a to podobným způsobem jako ve Studénce," zdůraznil.
Firma Bögl & Krýsl získala zakázku, protože předložila nejlepší nabídku ze tří až čtyř oslovených firem. Hlavní dodavatel, společnost ODS – Dopravní stavby Ostrava, si ji vybral i proto, že už s ní spolupracoval.
"Je to firma, která má jednu z nejlepších technologií na zvedání mostů u nás," uvedl mluvčí Dopravních staveb Ostrava Dan Šabík.
Strojvůdce dostane vyznamenání za pohotovost
Páteční železniční neštěstí je nejtragičtější za posledních patnáct let u nás. Nebýt strojvedoucího, který padající most viděl a bleskurychle snížil rychlost vlaku na devadesát kilometrů v hodině, mohlo být obětí mnohem více než sedm. Čeká ho zřejmě vyznamenání.
"Určitě jej odměníme. Ačkoli jen penězi se takové poděkování za záchranu dalších životů vyjádřit nedá," míní vedoucí odboru kolejových vozidel Českých drah Jan Paroubek.