Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Česko prodá Iráku dvanáct L-159, dodávky začnou v řádu měsíců

  13:28aktualizováno  13:28
Česko prodá Iráku dvanáct přebytečných letounů L-159. Podle dobře informovaného zdroje iDNES.cz se na tom domluvily zbrojovka Aero Vodochody Aerospace a irácká delegace, která v uplynulých dnech jednala v Praze.

Lehké bitevníky L-159 českého letectva | foto: 21. základna taktického letectva Čáslav

Irácká delegace o prodeji letounů v uplynulých dnech jednala se zástupci vodochodského výrobce (podrobněji jsme o tom informovali zde), právě ve Vodochodech totiž jsou přebytečné letouny uskladněné. Na uzavření dohody mezi Iráčany a českou stranou upozornily Lidové noviny, cena kontraktu je podle nich čtyři miliardy korun.

Fotogalerie

Důvěryhodný zdroj obeznámený s jednáním iDNES.cz potvrdil, že se obě strany dohodly na odprodeji dvanácti letounů - deseti jednomístných a dvou se dvojím řízením, které se primárně využívají k výcviku.

Netypické na obchodu je jeho rychlost, dodávky mají začít v řádu měsíců. Podle předchozích informací proto, že Iráčany původně zvolený dodavatel - zbrojovka Korea Aerospace Industries - nemůže své stroje FA-50 dodat dostatečně rychle na to, aby Iráčané stihli včas vycvičit své piloty předtím, než v září dostanou americké nadzvukové letouny F-16.

Právě to, že Američané do Iráku dodají modernizované letouny F-16, může být důležitým signálem. Export L-159, využívající velké množství americké avioniky, je totiž podmíněn souhlasem americké strany.

Přečtěte si, co umí L-159

Jednomístná alka, stavěná jako lehký bitevník, je mimo jiné nasaditelná do boje proti povstalcům, kteří nedávno například obsadili velké irácké město Fallúdžu (více o dění ve Fallúdži čtěte zde).

Jaká je cena nepoužívané L-159? Draken nabídl "jen" 20 milionů

České letectvo nevyužívá 36 zakoupených letounů L-159, z toho 26 je podle informací iDNES.cz relativně snadno zprovoznitelných. Kromě iráckého zájmu o dvanáct letadel proto chystá ministerstvo obrany prodej celkem čtrnácti strojů americké soukromé firmě Draken International.

Reportáž

Podívejte se, jak jsou uskladněné L-159

Hlavní úspora obalové technologie podle Aera spočívá v tom, že stroj po...

Stroje uskladněné v ochranné dusíkové atmosféře ztrácejí na hodnotě jen minimálně. Na údržbu také stačí méně lidí. Nejdražším prvkem, o nějž je třeba pečovat, je motor.

Ta má zájem o dalších čtrnáct strojů v opci, ale při prodeji dvanácti letounů Iráku by druhá polovina letadel pro Američany už v hangáru nezbývala.

Pokud se potvrdí zpráva, že Iráčané chtějí za letadla zaplatit v přepočtu až čtyři miliardy korun, znamenalo by to, že si jedné L-159 cení řádově více než Draken, který za 28 letounů nabízel zhruba půl miliardy korun (přesná cena by závisela na technickém stavu). Čtyřmiliardový kontrakt by v přepočtu vycházel na 330 milionů korun za jedno letadlo, Draken nabízel zhruba 20 milionů korun za stroj. Roli hrálo i to, že letouny od výroby značně "zestárly" v hangáru, byť byly v posledních letech uloženy v ochranné dusíkové atmosféře.

České letectvo má ve výzbroji 28 letonů L-159 Alka, z toho 24 jednomístných a čtyři dvoumístné. Aero v současnosti pracuje na zásadní modernizaci svého pokročilého cvičného letounu, označované jako L-169 (více o něm zde).

Podívejte se na ukázku letounu L-159B:

Pokusy prodat alky dosud selhávaly

Agentura ČTK připomněla, že v minulých letech ministerstvo obrany marně zkoušelo nepotřebné L-159, jejichž výroba měla být jedním z pilířů českého zbrojního průmyslu, prodat.

Blízko kontraktu na prodej L-159 bylo Aero v roce 2003. Český letoun se tehdy dostal do užšího výběru v soutěži indického letectva na nové cvičné stroje, Indie ale nakonec dala přednost britským strojům Hawk. Další jednání se uskutečnila například v Keni, Egyptě, Indonésii, Izraeli a Nigérii, na Filipínách nebo v Bolívii. Z evropských zemí se o L-159 zajímaly Slovensko, Polsko, Řecko a Maďarsko.

Pokus o prodej českých bitevníků do Bolívie a Venezuely podle dostupných informací zablokovaly Spojené státy, které mají nad exportem právo veta kvůli vysokému podílu amerických technologií v letadle.

Pět L-159 bylo součástí kontraktu na nákup transportních letadel CASA pro českou armádu. Česko tři letadla CASA od konsorcia EADS koupilo, čtvrtý stroj vyměnilo za pět letounů L-159. EADS je plánoval využívat při výcviku španělských pilotů. Dvě dvoumístné L-159 ale konsorcium českému letectvu vrátilo jako součást kompenzací za zpoždění při zprovozňování systému ochrany letounů CASA. Zbylé tři stroje prodal EADS soukromému zájemci z USA.

V říjnu 2012 vypsalo české ministerstvo obrany veřejnou obchodní soutěž na prodej osmi L-159. Počátkem loňského února ale tendr zrušilo s tím, že zájemci nenabídli dost peněz.

Na podzim 2012 projevil zájem o L-159 Irák, který chtěl koupit 28 dvoumístných strojů, z toho 24 úplně nových. Kontrakt později získala jihokorejská Korea Aerospace Industries, ale nyní se ukazuje, že zřejmě své stroje nedokáže dodat dostatečně rychle. Aero je tak znovu ve hře.

O L-159 projevil loni v dubnu zájem afghánský prezident Hamíd Karzáí. O měsíc později oznámil tehdejší premiér Petr Nečas, že L-159 se zúčastní tendru na výcvikové letouny v Polsku. Posléze ale Aero z polského tendru odstoupilo, letouny má dodat italská Alenia Aermacchi.

Letos v lednu vláda v demisi schválila návrh na prodej L-159 americké společnosti Draken International. První stroje by do USA měly zamířit koncem roku, firma má zájem až o 28 bitevníků. Při prodeji dvanácti letounů Iráku však tolik nevyužívaných letadel ve vodochodských hangárech nezbude.

infografika - Výzbroj letounu L-159 ALCA
Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.