Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Romů v praktických školách je stále příliš mnoho, kárá Rada Evropy Česko

  17:35aktualizováno  17:35
Podíl romských žáků ve školách pro děti s mírným mentálním postižením je v Česku stále nepoměrně vysoký. Ve čtvrtek se na tom usnesl výbor delegátů ministrů Rady Evropy. Pozitivní změnu by podle instituce mohla přinést opatření usilující o inkluzivní vzdělávání, tedy zařazování všech dětí do běžných škol.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  Jan Zátorský, MAFRA

Orgán Rady Evropy (RE), který sdružuje velvyslance při RE, každoročně na jednom ze svých zasedání posuzuje, jak se Praha řídí rozsudkem Evropského soudu pro lidská práva z roku 2007. Soud v něm Českou republiku odsoudil za diskriminační zařazování romských dětí do speciálních škol (více o případu čtěte zde).

Ve čtvrtečním hodnocení výbor RE konstatoval, že nástroje, které předpokládá akční plán inkluzivního vzdělávání z roku 2012, jsou uplatňovány, ale vyjádřil znepokojení nad tím, že podle aktuálních statistik je podíl romských žáků ve zvláštních třídách nadále příliš vysoký, uvedl velvyslanec při Radě Evropy Tomáš Boček. Výbor uvítal legislativní změny, které vyplývají z připravovaného školského zákona a vyzval české úřady, aby je uplatňovaly a aby v této oblasti rozšířily svou spolupráci s občanskou společností.

Zvláštní zmocněnec RE pro romské otázky Ulrich Bunjes v prohlášení připomněl, že boj s diskriminací je komplexní otázkou, která si žádá nejen změny v zákonech, ale také v přístupu a především podporu společnosti.

Statistiky podle něj ukazují trvalý pokles počtů žáků v českých praktických a speciálních školách ze 17 755 v roce 2008 na 10 695 v loňském roce. Přes tento pokles se ale podíl romských dětí v těchto zařízení v posledním roce zvýšil z 28,2 procenta na 32,4 procenta v nynějším školním roce. Snahy RE posilovat inkluzivní vzdělávání romských dětí v celé Evropě, včetně Česka, budou pokračovat, podotkl Bunjes.

Výbor Rady Evropy vyzdvihl nutnost lépe kontrolovat způsob hodnocení školáků v České republice a jejich doporučování pro běžné vzdělávání. Příslušné české úřady mají nejpozději do 1. září tohoto roku poskytnout informace o strategii, kterou hodlají uplatňovat podle nového zákona a do 5. února příštího roku mají dát k dispozici aktuální statistiky týkající se romských žáků v třídách dětí s mírným mentálním postižením.

Výbor delegátů ministrů má situaci na základě informací, které očekává od České republiky, znovu posoudit na své schůzi v červnu příštího roku.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Tomáš Feřtek, odborný konzultant EDUin a Jiří Zíka, ředitel Centra pro...
Pomohly jednotné přijímačky? Odpoví šéf Cermatu a konzultant EDUin

Letos proběhlo 1. kolo plošného jednotného testování. Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat) teď pracuje na podobě dalšího kola. I o tom bude řeč...  celý článek

V sobotu ráno zemřel chodec po srážce s automobilem v centru Prahy (17....
Praha 1 nabízí k pronájmu známou nemocnici, mají zájem i velcí investoři

Nemocnice Na Františku, která leží na luxusních pozemcích nedaleko Pařížské ulice v Praze, hledá nového investora. Provozovatel nemocnice, městská část Praha...  celý článek

Jana Kopecká ze ZŠ Kunratice vyhrála ocenění Global Teacher Prize (25.9.2017).
Snažím se při vyučování vytvářet dobrou atmosféru, řekla oceněná učitelka

Vítězkou nultého ročníku Ceny pro inspirující pedagogy a průvodce vzděláváním Global Teacher Prize se stala Jana Kopecká ze Základní školy Kunratice. Získala...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.