Pražanům hrozí, že budou muset mít dálniční známku i na cestu do kina. (Ilustrační foto)

Pražanům hrozí, že budou muset mít dálniční známku i na cestu do kina. (Ilustrační foto) | foto: Jiří Bervida, MF DNES

Podívejte se, kde by Pražané museli mít nově dálniční známku

  • 34
Příští rok si měli Pražané oddechnout. Bude totiž dokončena nejdůležitější část Pražského okruhu. Jenže jak se nyní ukázalo, Pražané se na něj dostanou jen s dálniční známkou. Připravovaná vyhláška ministerstva dopravy přitom počítá i s úseky, které jsou už nyní v provozu.

Jde o úseky mezi Slivencem a Ruzyní na západě a mezi Běchovicemi a Černým Mostem na východě města. Co to znamená? Že když pojedete třeba nakoupit nebo do kina do centra Černý Most nebo Zličín či pojedete pro příbuzné na letiště, bez dálniční známky na skle se vystavujete pokutě až půl milionu korun.

mapa: Pražský okruh jen za peníze

Podívejte se, kde by řidiči museli mít dálniční známku

Toho se děsí Pražané i magistrát. "Snažíme se přesvědčit ministerstvo, že to bude mít negativní dopad na dopravu v obydlených částech Prahy," potvrdil pražský radní Radovan Šteiner (ODS).

Ucpaný Motol, Radlice, Vysočany i Černý Most


Dá se očekávat, že zhoustne doprava ve Chlumecké, Průmyslové, Radlické, Evropské či Plzeňské ulici a také ve Strahovském tunelu. Tudy budou motoristé bez dálničních známek objíždět Pražský okruh.

Ministerstvo argumentuje tím, že výstavba okruhu je drahá záležitost a i Pražané by ji měli "zaplatit".

"Nebude to pro ně taková zátěž. Zpravidla si známku stejně kupují. Nelze přece říkat ano, ať se platí, ale jen ne u nás," argumentoval Karel Hanzelka z ministerstva dopravy.

Přitom však dodal, že pro úseky českých dálnic například u Brna nebo u Mladé Boleslavi, kde se nyní také neplatí, se žádné změny nechystají.

"Možná proto, že v těchto městech neexistuje pro propojení dvou čtvrtí jiná cesta než ta po dálnici," uvažoval děkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos. Ten se zpoplatněním Pražského okruhu souhlasí.

"Je to systémové řešení a okruh je součástí české dálniční sítě. Řekněme: kdo jezdí, ať platí. Je ovšem potřeba, aby byl dokončen vnitřní okruh, který by mohli Pražané místo toho vnějšího pro pohyb po městě využívat," dodal Moos.

Podle něj by se však mělo uvažovat o tom, že by úseky blízko obchodních center nadále zůstaly bezplatné. To městu nestačí.

"Okruh byl stavěn proto, aby odlehčil pražské dopravě, a tento krok ji naopak zhustí. Lidé nemohou být trestáni celoročním poplatkem, který má být navíc zvýšen na 1 200 korun, za to, že okruh využívají," zlobil se zastupitel Petr Hulinský (ČSSD).

Platit bude i autobus na letiště

 
Nutnost pořídit si dálniční známku děsí i Dopravní podnik. Okruh totiž na několika místech vede nikoli kolem města, ale docela hluboko uvnitř - například u Běchovic nebo Ruzyně. A dálnici využívá i několik autobusových linek.

Po Pražském okruhu jich jezdí pět - 100, 240, 250, 311 a 336. Dvě odvážejí po východní části okruhu obyvatele okrajových čtvrtí k metru Černý Most, jedna linka je vedena po západní části okruhu jako rychlý spoj z letiště k metru Zličín. Zbývající linky jsou příměstské.

Všechny vozy, které po dálnici jedou, tak budou muset mít od Nového roku dálniční známku. Nebo změnit trasu a tím i výrazně prodloužit jízdní dobu.

To však není hlavní problém, který musí nyní vedení podniku řešit. "Těch pár autobusů, co na tyto linky vypravujeme, je zanedbatelný počet. Jenže my okruh využíváme jako trasu pro autobusy, které jedou do garáží. To proto, že je to rychlejší a také se nepleteme v městském provozu, když nemusíme," uvedl dopravní ředitel Dopravního podniku Petr Blažek. - čtěte Dopravní podnik chce výjimku z placení na Pražském okruhu

Připravovaná vyhláška nyní čeká na připomínkování. Jestli začne skutečně platit, se na ministerstvu rozhodne v následujících týdnech.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video