Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Historie není nuda, ukáže školákům hra. Provede je nacismem i totalitou

  10:17aktualizováno  10:17
Učebnicím dějepisu napěchovaným daty a jmény roste zdatná konkurence. Vědci z Univerzity Karlovy a Akademie věd chystají počítačovou hru Československo 38-89, která má teenagerům ukázat, že novodobá historie není nuda. Její tvůrci slibují napětí, atraktivní provedení i důraz na historické detaily. Na školách se začne testovat v říjnu.

S výukou novodové československé historie pomůže výuková počítačová hra Československo 38-89. | foto: www.cs3889.cz

Hru bude tvořit několik samostatných částí (tvůrci je nazývají moduly). Například ta o druhé světové válce je postavená na příběhu fiktivního poštovního úředníka Jindřicha Jelínka, kterého zatknou za heydrichiády, vyslýchá jej gestapo a skončí v Osvětimi. 

Prostřednictvím dalších postav se studenti dozví o běžném životě v protektorátu, židovském i romském holocaustu, odbojářích či kolaborantech.

"Hráč pátrá po určité historické události. To zahrnuje zejména simulované rozhovory s jejími účastníky, kdy volí způsob, na co a jak se ptát. Dále musí číst a interpretovat dobové tiskoviny či televizní a rozhlasové vysílání," říká vedoucí projektu Vít Šisler z Ústavu informačních studií a knihovnictví Filozofické fakulty Univerzity Karlovy.

Výukové hry v ČR

  • Evropa 2045 - Hra přibližuje činnost EU. Studenti středních škol zastupují jednotlivé státy a hlasují o konkrétních tématech, jako je legalizace prostituce či nezávislost Čečenska (více čtěte zde). Na vývoji hry, kterou školy využívají zdarma, se podíleli i někteří tvůrci Československa 38-89.
  • Rubikon - Žáci prostřednictvím svého avatara žijí život jako ve skutečnosti a osvojují si tím fungování společnosti. Hru vymyslel Ladislav Groh. Základní školy ji využívají zejména při občanské a etické výchově (více čtěte zde). Školy, které se registrují, si můžou hru bezplatně stáhnout.
  • Apple Cup - Ve hře, která vychází z učebnice Finanční a ekonomická gramotnost od Michala a Evy Skořepových, se obchoduje s jablky. Cílem je přiblížit dětem fungování trhu. Hra je rovněž ke stažení zdarma
Virtuální svět Rubikon slouží jako pomůcka při vyučování etické a občanské

Počítačová hra Rubikon

Žáci se mají vžít do tehdejších aktérů, porozumět jejich chovaní a podle jejich vyprávění například rozhodnout, zda zbourat objekt, ve kterém se odehrála tragická událost. Nebo jestli přijmout dědictví po prominentním nacistovi.

Další části hry, která je určena zejména středoškolákům, se zaměří na odsun Němců, nástup komunistů k moci, 50. léta a normalizaci. 

První studenti si ji vyzkouší už v říjnu, kdy se začne testovat na dvanácti školách. Tvůrci ji pak podle připomínek žáků a učitelů budou vylepšovat. Hotová má být v lednu 2015. "Počítáme s tím, že školy dostanou hru zdarma, široké veřejnosti pak bude dostupná za mírný poplatek," uvádí Šisler s tím, že případný zisk se investuje do podpory vědy a výzkumu.

Hra má ve studentech probudit větší zájem o historii

Počítačová hra, která je pro mnoho dětí velmi blízké médium, podle autorů projektu vzbudí větší aktivitu, více emocí a zejména výraznější zájem o historii než klasická výuka. Období 1938 až 1989 zvolili proto, že o něm žáci často nemají příliš povědomí, není k němu tolik výukových materiálů, ale naopak lze využít dostatek autentických výpovědí pamětníků.

Některé z nich budou ve hře zpracovány jako komiks. "V určitých chvílích hráč převezme nad dějem komiksu kontrolu a rozhoduje, jakým způsobem se děj dále posune," vysvětluje Šisler.

Hra podle něj dokáže nedávnou historii zprostředkovat plasticky, protože ji popíše z pohledu různých aktérů, což má pomoci chápat události v souvislostech. "Vždycky se snažíme, aby tam bylo víc perspektiv, aby to nebyl černobílý příběh dobra se zlem," doplňuje Jaroslav Cuhra z Ústavu pro soudobé dějiny Akademie věd.

Ten spolu s dalšími historiky dohlíží na věcnou správnost. Pátrá navíc po obecních kronikách či dobových fotografiích, aby animátoři mohli věrohodně zachytit, jak přesně tehdy vypadali lidé a jejich okolí. "Když píšete knížku o kolektivizaci, tak se nemusíte zabývat tím, zda tajemník okresního výboru KSČ přijel do vesnice s dvěma policisty nebo milicionáři. Tady vás to nutí jít do detailů, což je i pro nás obohacující," líčí Cuhra. 

Hra bude mít využití ve škole i jako domácí úkol

Ve výuce bude mít hra několik způsobů využití. Žáci můžou hrát ve škole její část sami či ve skupinách, a pak o jejím průběhu diskutovat. Další možností je hraní doma nebo že učitel některou pasáž promítne přes dataprojektor celé třídě.

Studenti zkoušejí kolonizovat USA i žít mezi uprchlíky

Výuka pomocí počítačových her je v zahraničí běžná už delší dobu. Za první vzdělávací hru je považována Oregon Trail z 80. let, která se věnuje osidlování Severní Ameriky. Velmi populární je série The Sims, ve které se hráči starají o své postavy, jako kdyby byly ve skutečném životě. Oblíbená je i hra Minecraft, v níž se pomocí kostek buduje vlastní svět. Hra Darfur is Dying simuluje uprchlický tábor během konfliktu v Súdánu.

Kromě komerčních projektů vyvíjejí výukové hry i státní úřady, mezinárodní organizace či armáda. Například američtí vojáci nasazení v Iráku se učí zvládat krizové situace a hovorovou arabštinu i prostřednictvím 3D hry Tactical Iraqi, informuje Michaela Buchtová z Ústavu informačních studií a knihovnictví Filozofické fakulty Univerzity Karlovy. Doktorandka upozorňuje i na to, že v roce 2009 byla v New Yorku otevřena základní škola Quest to Learn, kde se učí téměř jen prostřednictvím her.

Více o "seriózních" počítačových hrách čtěte zde

Darfur is Dying

Darfur is Dying

The Sims 3: Hrátky Osudu (PC)

The Sims 3

"Věřím, že si učitelé s hrou budou vědět rady. Klasická učebnice bude pořád mít své místo, ale je možné, že se z toho za pár let stane významná pomůcka. Je navíc důležité, že se vybavenost škol i dětí technikou zlepšuje," míní další z tvůrců Kamil Činátl, didaktik dějepisu z Ústavu českých dějin Filozofické fakulty UK a Ústavu pro studium totalitních režimů.

Hru připravuje zhruba patnáctičlenný tým a mnoho dalších spolupracovníků už přibližně tři roky. Vývoj jednoho modulu stojí 2,5 milionu korun, celkem budou tři až čtyři. Platí je ministerstvo kultury. 

Tvůrci se shodují, že příprava hry je velmi náročná. "Zejména proto, že klademe důraz jak na didaktické cíle a historickou věrnost, tak na grafické zpracování a hratelnost," podotýká Šisler. Jednoduché není ani zkoordinovat různorodý tým, ve kterém jsou historici, programátoři, didaktici, grafici či herní vývojáři.

"Nejtěžší je nakonec sesadit jednotlivé elementy hry dohromady tak, aby fungovaly jako celek. Máme však kontakty na zahraniční kolegy, kteří se výukovým hrám dlouhodobě věnují a mohou nám poradit," doplňuje zástupce vedoucího projektu Cyril Brom z Kabinetu software a výuky informatiky Matematicko-fyzikální fakulty UK, jejíž pracovníci mají na starosti technický vývoj aplikace včetně programování. 

Simulace si už vyzkoušeli účastníci Letní školy učitelů informatiky a Festivalu fantazie a reakce hráčů prý byly převážně pozitivní. "Například na festivalu hru hrálo přes dvě stě lidí. Když vidíte, jak určitý software používá takové množství lidí, je to něco úplně jiného, než když ho testují čtyři najatí testeři," podotýká Brom. Podle Šislera hráči nejvíce oceňovali grafické zpracování, příběh a jeho autenticitu a měli řadu užitečných připomínek.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.