Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Tragédie na Orlíku spustila petici, žádá přísnější pravidla pro skútry

  1:01aktualizováno  1:01
Střet vodního skútru s pramicí na Orlické přehradě, při němž v neděli zemřela osmnáctiletá dívka, vyprovokoval znovu debatu o pravidlech provozu na českých přehradách a řekách. Místní občané sbírají podpisy pod petici za omezení plavby. Státní plavební správa chystá inspekci a změnu značení, informuje úterní MF DNES.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Lukáš BíbaMAFRA

„Dnes jsme začali po domluvě se starosty u nádrže Slapy značit sedm prostorů pro koupání. Jednoznačně tak bude patrné, kde je plavební dráha,“ řekla MF DNES ředitelka Státní plavební správy Klára Němcová. „Po vyšetřování nehody na Orlíku určitě obhlédneme situaci i tam a změníme břehové znaky,“ komentovala neštěstí na vltavské přehradě.

Jakmile se orličtí dozvěděli o nedělní tragédii, začali podepisovat petici. V ní žádají, aby na Orlík směly jen lodě s motory do třinácti koňských sil a jen v takzvaném výtlačném režimu (bez zvednuté přídě). Současná benevolentní pravidla přitom zavedla teprve rok stará vyhláška ministerstva dopravy.

„Už když nová vyhláška povolující neomezenou rychlost začala platit, byly negativní ohlasy a sepisovaly se petice. Já bych se ztotožnil s tím, ať je stav jako dříve - ať čluny a skútry smějí jen na vymezená místa,“ nechal se slyšet starosta Orlíku nad Vltavou Jan Mára.

V neděli přišla na Orlíku o život osmnáctiletá Simona J. z Písku, když se její pramice střetla s rychle jedoucím skútrem. „Dva mladí kluci na skútru jeli poměrně rychle, míjeli plachetnici a za ní se náhle objevila malá loďka. Pak už byla jen slyšet obrovská rána,“ popsal deníku nehodu jeden ze svědků.

Zatímco jezdci na skútrech vyvázli jen se škrábanci, mladá žena svým zraněním podlehla během leteckého převozu do nemocnice (psali jsme zde).

Hned zákaz, hned zas ne

Právní úprava provozu skútrů a dalších motorových plavidel prodělala v posledních patnácti letech několik zásadních změn. Vodní zákon z roku 2001 reguloval plavbu skútrů pouze v ochranných pásmech vodních zdrojů a nádržích určených k chovu ryb.

Kde se jezdí „bez omezení“

Pravidla pro čluny

Státní plavební správa povolila „neomezenou“ plavbu na následujících vodních plochách:
● Na Labi od Jaroměře až na hranici
● Na Vltavě až po soutok s Labem
● Na Moravě od ústí Bečvy po soutok s Dyjí
● Na Bečvě od Přerova po ústí do Moravy
● Na Odře od Polanky nad Odrou po hranici
● Na části Berounky po ústí do Vltavy
● Na Ohři od Terezína po ústí do Labe
● Na Lužnici od Kolodějí nad Lužnicí po ústí
● Na Otavě okolo Zvíkova
● Na Sázavě od Pikovic po ústí v Davli
● Na několika nádržích, jezerech či rybnících (např. na Boleveckém rybníku, Dalešické přehradě, Orlíku, Rozkoši, Skalce, Slapech nebo na Vraném)
Nově smějí lodě se slabšími motory také na Lipno.

Následná vyhláška ministerstva dopravy z roku 2002 naopak zcela zapovídala jízdu na skútru na vyjmenovaných nádržích a úsecích řek a na ostatním území směly skútry brázdit hladinu pouze mimo letní sezonu ve vymezených hodinách.

Novelizace z roku 2006 přinesla další zpřísnění pravidel a spustila řadu protestů dotčené sportovní asociace. Veřejný ochránce práv však upozornil, že vágní formulace znemožňuje účinné vymáhání vyhlášky v praxi.

Nová vyhláška, platná od loňského dubna, zákaz letního provozu zrušila. Zákaz plavby nadále platí pro vyjmenované nádrže a úseky řek. Jinde (viz box) mohou plout motorové čluny a vodní skútry bez omezení výkonu a rychlosti ve vzdálenosti 25 metrů od břehu, na vodních nádržích až od vzdálenosti 50 metrů od břehu nebo od prostorů vyznačených pro koupání (více čtěte zde).

Podle šéfa lidoveckých poslanců Jiřího Miholy je podobným nehodám potřeba předejít úpravou zákona. „Pro nás je to podnět k tomu, abychom hledali legislativní cestu, jak zabránit těmto deliktům a dát policii jasnější rámec pro to, abychom těmto nehodám předcházeli a abychom byli schopni proti těmto bezohledným a hazardujícím řidičům na vodních plochách účinně zakročit,“ řekl v úterý novinářům Mihola.

Autoři: ,


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.