"Beru to jako dobrou zprávu, ale otázka je, jak to budou brát lidé. Přece jen to je rozsáhlý projekt, který zkomplikuje hlavně dopravu ve městě," uvedl náměstek pardubické primátorky Martin Bílek poté, co mu Švýcaři v pondělí ráno zaslali potvrzení o schválení tučné dotace.
Rozsáhlá stavba, která by měla začít ještě letos, celkem spolyká 135 milionů korun.
"O tom, že nám dotace byla přidělena, jsme se dozvěděli v posledních hodinách prostřednictvím e-mailu. Oficiálně dostaneme podklad ze švýcarské strany v průběhu příštích dvou nebo třech týdnů," uvedl Bílek v pondělí.
Podle projektu vznikne mimo jiné v prostoru před budovou železničního nádraží nový terminál veřejné dopravy, přibýt by měla také zeleň, fontány a lavičky. Změnit by se měla i doprava na silnici, která vede kolem nádraží.
Vznikne totiž nová spojka za lihovarem, která auta vyvede přímo na čtyřproudovou silnici na Hradec Králové. Autobusové nádraží se pak změní na velké parkoviště.
Zbytek nákladů pokryje město a kraj
Spuštění stavby bude muset posvětit ještě zastupitelstvo. "Vzhledem k tomu, že projekt je o něco dražší, než se původně plánovalo, budou o stavbě ještě rozhodovat zastupitelstva města a kraje, a to během dvou měsíců," řekl Bílek.
Podle něj obě zastupitelstva projekt schválí a rozdělí se o zbytek nákladů. "Z veřejných peněz zbývá doplatit 45 milionů. Zatím to je domluvené tak, že se o tuto částku rozdělíme s krajem půl na půl," uvedl Bílek.
Dodal, že město začne ve spolupráci se švýcarskou stranou hledat zhotovitele stavby, práce by pak mohly začít v říjnu nebo v listopadu.
Protesty nezabraly
Přípravu stavby provázely protesty některých obyvatel města, podle nichž přestavba prostranství před nádražím ublíží cyklistické dopravě i chodcům.
Aktivní byla především členka Strany zelených Zdeňka Plecháčková. "Ten projekt se mi nelíbí jako celek. Pokusím se ho proto zarazit. Podle mě se jen zbytečně utratí velké peníze a výsledkem bude další beton a silnice v centru města," uvedla mladá žena a skutečně začala proti plánu aktivně bojovat (více o protestu čtěte také zde).
Napsala stížnost na ministerstvo financí i správcům fondů a doufala, že oni pardubický projekt nepodpoří. Vadilo jí, že nové parkoviště přiláká do středu města další řidiče a nová silnice povede blízko sídliště a skateparku.
Lidé ze švýcarských fondů i kvůli těmto námitkám přijeli v únoru do Pardubic, aby si plochu prohlédli. Nakonec ale v jejich očích převládly argumenty pro projekt.
Pravdou je, že plány města, na které úředníci vydali už i povolení, se nelíbily také architektovi a zároveň zastupiteli Aleši Klose nebo bývalému zastupiteli Janu Linhartovi. Radní však některé výtky vzali v potaz a projekt se změnil. Úpravy ale stavbu prodražily o 30 milionů.