Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Trávu nahradí beton, miliony Pardubicím nedávejte, píše žena Švýcarům

  13:44aktualizováno  13:44
Mladá členka Strany zelených Zdeňka Plecháčková se rozhodla, že zastaví další z pardubických projektů na změnu vzhledu města. Napsala správcům takzvaných Švýcarských fondů, aby radnici nedávali desítky milionů na přestavbu prostoru před hlavním nádražím. Prý jen podpoří betonáře.

Vizualizace se tváří zeleně, podle Zdeňky Plecháčkové ale ve skutečnosti zbytky přírody ustoupí betonu a asfaltu. | foto: Město Pardubice

Pardubická radnice plánuje přestavět okolí vlakového nádraží minimálně za 135 milionů korun. Na projekt, který má mimo jiné přiblížit dnešní autobusové nádraží bezprostředně k vlakovému, už má povolení. Shání jen peníze.

Většinu prací plánuje město zaplatit ze Švýcarských fondů, od nichž očekává dotaci 90 milionů korun.

Jenže Zdeňka Plecháčková má řadu argumentů, proč by se projekt měl zastavit. Vadí jí nová silnice za lihovarem, další parkoviště a celkově méně zeleně, než kolik je v prostoru kolem nádraží dnes. Před chodci a cyklisty podle jejího názoru dostanou přednost auta.

"Silnice za lihovar nepatří. Vyroste v zeleném území u skateparku, kam chodí děti, a také u sídliště Závodu míru. To přece není vhodné místo," říká s tím, že se jí projekt nelíbí jako celek:

"Pokusím se ho proto zarazit. Podle mě se jen zbytečně utratí velké peníze a výsledkem bude další beton a silnice v centru města."

Město nebere dopis na lehkou váhu

K naplnění svého plánu použila jedinou možnou cestu. Napsala stížnost na ministerstvo financí i správcům fondů. Zástupci obou institucí, které o udělení dotací rozhodnou, si tak v těchto dnech mohou číst její námitky. A to se šéfům magistrátu logicky nelíbí.

Fotogalerie

"Vůbec nedokážu posoudit, jak na to švýcarská strana zareaguje. Nevím, zda to třeba projekt neskácí," uvedl náměstek primátorky Martin Bílek a z jeho slov je patrné, že věc nebere na lehkou váhu.

Radní mají totiž projekt už slušně připravený. V rekordně krátké době na stavbu také získali všechna potřebná povolení. Domluvili se i s dalšími odpůrci stavby. S Plecháčkovou to však prý nejde.

"Chystáme další debatu s paní Plecháčkovou. Chceme se domluvit, abychom projekt neohrozili, ovšem moc nadějně to nevidím. Druhá strana není ochotna uhnout ani o milimetr, to se pak těžko hledá domluva," říká Bílek.

Druhý odpůrce umlkl

Na začátku nebyla členka Strany zelených v boji sama. Podporoval ji třeba člen sdružení Zelená pro Pardubice Jan Linhart. S tím se však už radní domluvili na kompromisu.

"Prosadili jsme stavbu chodníků i cyklostezek navíc. Přibyly i nějaké přechody pro chodce. Není to sice stále podle našich představ, ale jako kompromis jsme to přijali," uvedl Jan Linhart.

Dohodu potvrzuje i náměstek Bílek: "Změny sice stavbu prodražily o nějakých 30 milionů, ale jsme rádi, že jsme se domluvili."

Bývalý pardubický zastupitel Jan Linhart tak už nikam žádné stížnosti neposílal. "Po té domluvě jsme protestů zanechali," dodal.

"Bude se betonovat a přibude aut"

Jenže na něco podobného se Plecháčková nechystá. Vůči stavbě má další vážné výhrady.

"Vadí mi třeba, že zmizí valná část trávníku mezi nádražím a poštou, kde se bude betonovat. Nelíbí se mi ani to, že z autobusového nádraží má vzniknout parkoviště, které do centra přitáhne další dopravu," uvedla s tím, že příliš nevěří ani tomu, že stavba bude stát nějakých 135 milionů, jak uvádějí radní.

"Měli by říct, kolik to bude pardubické daňové poplatníky ve skutečnosti stát," dodala mladá žena.

Politici zatím počítají s tím, že by se měli vejít do zmíněné částky s tím, že 85 procent částky poskytnou Švýcaři. Pokud se tak stane, už v dubnu by se mohlo stavět. Rozhodnutí, zda peníze dají, má padnout v následujících týdnech.

"Na konci února přijede ze Švýcarska delegace, aby si prohlédli místo, které mají změnit jejich peníze. Pak by měl padnout verdikt," dodal Martin Bílek.

Kritičce vadí, že před nádražím (červená) ubude zeleně a žluté body na mapě spojí nová silnice od současného autobusového nádraží ke kruhovému objezdu.

Kritičce vadí, že před nádražím (červená) ubude zeleně a žluté body na mapě spojí nová silnice od současného autobusového nádraží ke kruhovému objezdu.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Hygienici: Školní obědy nutričně nevyhovují, je třeba změnit zákon

Hygienici ze Státního zdravotního ústavu si vzali na paškál školní stravování, aby zjistili, jak se jídelnám daří naplňovat výživová doporučení. Výsledek?...  celý článek

Volební model agentury Median (první polovina října 2017)
ANO vede, ale jen s 25 procenty. Do Sněmovny míří osm stran a hnutí

Volební model v poslední den před volbami, kdy mohou média čísla ukazující popularitu stran zveřejnit, říká, že hnutí ANO si udržuje náskok před svými soupeři,...  celý článek

Zemřel válečný veterán Antonín Štícha. Za války spolupracoval s odbojem a...
Zemřel válečný veterán a účastník Pražského povstání Antonín Štícha

Zemřel válečný veterán Antonín Štícha, bylo mu 93 let. Za druhé světové války spolupracoval s odbojem a zapojil se do Pražského povstání. Do armády se...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.