Kolona kamionů v Mostech u Jablunkova. Vozidla se nevypořádala s novým systémem mýtného pro kamiony.

Kolona kamionů v Mostech u Jablunkova. Vozidla se nevypořádala s novým systémem mýtného pro kamiony. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Osmikilometrová kolona v Mostech u Jablunkova může v noci ještě narůst

  • 52
Kolona kamionů na česko-slovenské hranici v Mostech u Jablunkova během dne narostla do délky osmi kilometrů, informoval kolem 17. hodiny policejní mluvčí Stanislav Sobol. V koloně uvízli čeští i polští šoféři, kteří nemají auta vybavená palubní jednotkou pro nový slovenský systém výběru mýtného.

"Čekáme, že kolona bude narůstat," naznačil mluvčí severomoravské policie. "Kolony zůstanou minimálně přes noc, možná i několik dní," doplnil.

Kamiony museli řidiči odstavit na hranicích a zajet si osobně pro palubní jednotku do vnitrozemí. Firma, která zařízení na mýtné prodává, totiž nesídlí přímo na hranici.

Proto se museli řidiči nákladních aut odebrat několik kilometrů na slovenské území a pak se vrátit ke svému kamionu. Nejčastěji jeli taxíkem.

Kolona kamionů v Mostech u Jablunkova. Vozidla se nevypořádala s novým systémem mýtného pro kamiony. Řidič si nese palubní jednotku,které mnohdy nefungovaly.Polský řidič Jaroslav Koza si po dvaceti hodinách čekání odnáší v krabici palubní jednotku,která je potřebná k novému systému elektronického mýtného.

Odbavení jednoho kamionu výše popsaným způsobem trvá asi 40 minut, takže podle policie je pravděpodobné, že kolona ještě poroste.

"Čtecí zařízení nemají koupené a nainstalované převážně řidiči polských kamionů. Objízdná trasa pro řidiče nákladních aut vede přes Bílou-Bumbálku," řekl policejní mluvčí Stanislav Sobol.

Podle něj je problém na straně dopravců, kteří o zavádění mýtného věděli, ale nezjistili si důležité podrobnosti.

V koloně bohužel zůstávají i řidiči, kteří palubní čtečku již mají. Automaticky se totiž zařadí do kolony, aniž tuší, proč vznikla. Tyto kamiony navádí policie na začátek kolony, takže pak mohou volně projet.

Policisté přetížené dopravě v oblasti pomáhají i odklony náklaďáků na jiné hraniční přechody. Provoz zde ztěžuje nejen tranzitní doprava, ale i příhraničními zásobovací kamiony, upozornil Sobol.

Mapa - Mosty u Jablunkova a přechod Bumbálka

Objížďka pro kamiony z Mostů u Jablunkova vede po silnici I/56 na přechod Bumbálka (písmeno X v mapě)

Mapu zvětšíte kliknutím. Zdroj: Mapy © PLANstudio

Dodal, že provoz osobních automobilů na hranici je plynulý.

"Naše operační středisko kontaktovalo kolegy na Slovensku. Každým okamžikem by se měl na hraniční přechod dostavit někdo z vedení Žilinského ředitelství. Rovněž firma, zajišťující mýtné, přislíbila doplnění pracovišť dalšími pracovníky pro urychlení vyřizování mýtného," uvedl Sobol hodinu před polednem.

Kolona kamionů v Mostech u Jablunkova. Vozidla se nevypořádala s novým systémem mýtného pro kamiony.

Slovenští dopravci sbírají podpisy za nižší mýto i daně

Slovenští autodopravci navíc spustili protestní akci na čerpacích stanicích. Tvrdí, že nový mýtný systém nefunguje a ještě nejméně půl roku by se neměl používat. Žádají také snížení spotřební daně z pohonných hmot a snížení ceny požadují také u mýtného. - čtěte zde více o nespokojenosti se systémem

Situaci monitoruje server Sme.sk, podle nějž je protest rozpačitý. Čerpací stanice se plnily postupně a například v Bratislavském kraji nejsou dopravci obsazené všechny.

V okolí Banské Bystrice kamiony u stojanů stojí, ale tankovat se dá. Řidiči tvrdí, že zatím je to jen informační protestní akce, která nemá ostatní omezit.

"Jen řidiče informujeme o požadavcích na snížení spotřební daně a mýta. Chceme jen, aby premiér Fico dodržel to, co slíbil. Blokovat čerpací stojany jsme neměli v plánu," řekl Sme.sk jeden z řidičů. - více o protestu si přečtěte na Sme.sk zde

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video