Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Reportáž skončila 17. 6. 2015 16:30

Evropa z kabiny kamionu

Reportér iDNES.cz Michal Bělka projíždí Evropou jako spolujezdec řidiče kamionu. Mapuje trasu uprchlíků, kteří se přes tábor v Calais snaží dostat do Velké Británie. Zpět na článek.

16:55
  • Belgické parkoviště nenabízí žádný velký luxus. Čerpací stanice zrovna prochází...

    Belgické parkoviště nenabízí žádný velký luxus. Čerpací stanice zrovna prochází přestavbou a na toaletu se musí přes staveniště, přesto se však během odpoledne zaplnilo do posledního místa - poslední tři zabraly právě modré kamiony Martina, Zdeňka a Tomáše. Nikdo další už tady nepřespí. Řidiči měli tentokrát štěstí, hledání dalšího parkoviště by mohlo znamenat překročení povolené doby řízení. / Autor: Michal Bělka, iDNES.cz

16:17
Je zaparkováno. Martin, Tomáš a Zdeněk ujeli od pondělního rána 795 kilometrů a projeli přitom čtyřmi státy. Příštích devět hodin strávíme u belgického městečka Beerse nedaleko Antverp, do Calais budou kamiony pokračovat v noci.
16:01
  • Posledních pár desítek kilometrů pondělní cesty kamion zavedly na belgický...

    Posledních pár desítek kilometrů pondělní cesty kamion zavedly na belgický venkov. Na silnici jsme téměř sami a řidiči už plánují, na kterém parkovišti přenocují. / Autor: Michal Bělka, iDNES.cz

15:51
Jakou muziku v kamionu posloucháte, ptá se v diskuzi čtenář Lukáš Tichý. „Morčata na útěku, Fousatej Hat a Horkýže Slíže. Já vím, je to divný,“ vzkazuje Martin.
15:31
Pokud Britové najdou v kamionu běžence, pokutu platí jak řidič, tak i přepravní firma. Řidiči navíc podle Martina Matouška hrozí zadržení - tolik peněz s sebou na cestu nevozí a úřady jej nemusejí pustit, dokud peníze nedorazí na účet.
15:25
„Ještě hodinu a padla,“ hlásí Tomáš radostně do vysílačky.
15:24
„Dělá se i to, že někdo běžence vezme na trajekt, zinkasuje za ně peníze, ale oni na lodi musí vylézt a přestoupit do jiného auta. Ty u toho auta samozřejmě nejsi, protože musíš být nahoře na palubě,“ líčí Martin jeden ze způsobů, jak se běženci snaží dostat do Anglie. Britští celníci pak pokutují toho řidiče, s jehož autem se běženci vylodili.
15:22
„V Dunkerku a v Calais dávají celníci do auta senzory na tlukot srdce. Při nástupu do vlaku zase sledují hladinu oxidu uhličitého. Ale ty to nevidíš, protože oni tě odeženou od auta a výsledek neřeknou,“ popisuje Martin průběh kontrol na francouzské straně.
15:18
„Chápu to správně, že řidič kamionu by po projetí francouzské celnice měl zastavit a zkontrolovat celý vůz, jestli tam není omotaný nějaký uprchlík, protože francouzskému celníkovi nic nehrozí, když ho pustí nebo přehlédne, kdežto na anglické straně by platil řidič?“ Tak se ptá v diskuzi čtenář Karel Nastoupil. Řidič Martin jen tiše pokyvuje hlavou.
15:11
  • Řidiči kamionů se snaží svůj náklad i samotný vůz chránit všemi dostupnými...

    Řidiči kamionů se snaží svůj náklad i samotný vůz chránit všemi dostupnými prostředky. Přístup zlodějů i běženců do návěsu zkomplikuje pevná konstrukce, návěsy kryté plachtou mívají v dnešní době na přivaděči do přístavu v Calais vážný problém. Běžence odrazují i plomby. „Dávají se dozadu na vrata a z boku na kurty, aby se nedala odkrýt vrchní plachta. Ono to tedy jde, ale už porušíš plombu,“ vysvětluje Martin. Uprchlíci vědí, že porušené plomby neuniknou pozornosti řidiče ani celníků, a velká část z nich se tak raději poohlédne po nezabezpečeném kamionu. / Autor: iDNES.cz

15:04
Kamiony mezitím přejely státní hranici a minuly holandské městečko Venlo. V Nizozemí se stavět vůbec nebude, zastaví se až na území sousední Belgie. Dnešní jízda skončí asi hodinu cesty před Antverpami, řidičům pomalu dochází čas, který mohou dnes strávit za volantem.
14:56
Čtenáře Jaroslava zajímá, jak důkladné jsou kontroly kamionů na britských hranicích. Ty však podle Martina Matouška neprobíhají nikterak systematicky, jsou jen namátkové. „Pokud ti mají najít běžence, musí už ve Francii. V Doveru samozřejmě kontroly jsou, ale hlídají spíš technický stav vozidla. Když máš třeba nějakou lehkou závadu, nechají tě jet, ale zapíšou si to a příště už to musí být opravené. Občas tě vezmou na rentgen, ale to se mi stalo možná třikrát,“ vylíčil řidič. Pokud jde o uprchlíky, Britové zkrátka předpokládají, že všechno odpracují jejich kolegové ve Francii a auto z Calais připluje už čisté.
14:41
„Oni tě můžou zabít, ale ty na ně nesmíš sáhnout, protože násilí by bylo samozřejmě nehumánní. A jakmile s ním přejedeš do Anglie, platíš tři tisíce liber na hlavu,“ povzdychl si řidič. Agresivita běženců v severní Francii podle něj v poslední době stále roste. „Je jich tam čím dál víc, jejich šance na úspěch klesají a oni vlastně nemají co ztratit,“ konstatuje.
14:39
Martin Pitucha se v diskuzi ptá, jaký je přesný postup, když řidič objeví ve svém kamionu uprchlíka. „Pokud se mu je nepodaří vyhnat bez nějakého násilí, tak samozřejmě dojet na kontrolu a říct: Mám je tam, vyndejte je,“odpovídá Martin. To ovšem znamená výrazné zdržení dodávky, celníci totiž opět začnou pouze vyjednávat a pokud to nezabere, volají policejní hlídku. Teprve ta může proti běžencům zakročit i fyzicky.
14:32
Kamiony se opět zastavily na čerpací stanici, tentokrát však jen na okamžik. Brzy totiž přejedeme nizozemské hranice, tak bylo nutné nakoupit dálniční známky. „Naštěstí platí pro celý Benelux,“ podotýká Martin. Kdyby nebylo možné s jednou známkou projet i Belgii, kupovala by se totiž známka na jedinou hodinu jízdy.
13:55
  • „I kdybych se na televizi chtěl dívat, od volantu na ní neuvidím. A ze sedadla...

    „I kdybych se na televizi chtěl dívat, od volantu na ní neuvidím. A ze sedadla spolujezdce zase těžko budu řídit kamion,“ ohrazuje se řidič Martin proti vzkazu od čtenáře, který si na palubní desce všiml dálkového ovladače. / Autor: Michal Bělka, iDNES.cz

13:55
Čtenáře Petra zaujal na palubní desce dálkový ovladač k televizi. „Takže na tvrzení, že se za jízdy dívají na video, asi něco bude,“ napsal do diskuze. „Neříkám, že se někteří nedívají, ale házet všechny do jednoho pytle podle ovladače, to mě opravdu dokáže rozčílit,“ odpovídá Martin. Obrazovku v kamionu skutečně má, ale přímo nad hlavou na boční straně kabiny. Dívá se na ní občas během přestávek, když leží na lůžku za sedadly.
13:38
  • Doprava v okolí Dortmundu zhoustla v obou směrech. „Stojíme,“ ozvalo se dokonce...

    Doprava v okolí Dortmundu zhoustla v obou směrech. „Stojíme,“ ozvalo se dokonce několikrát z vysílačky od kolegy z prvního kamionu. Neplánovaná zastávka se však nikdy příliš neprotáhla. (15. června 2015) / Autor: Michal Bělka, iDNES.cz

13:26
„Co tady furt dloubou? Dálnice mají pěkný, ale pořád se v něčem šťouraj,“ rozčiluje se Martin nad výkonem německých silničářů. Tak jako téměř na každém úseku, který jsme dnes zatím projeli, je i před Dortmundem dálnice zúžená kvůli stavebním pracím. Provoz na dálnici mezitím značně zhoustl, občas je třeba přibrzdit.
13:17
Daniel Duda se v diskuzi ptá, jak je na tom kamion se spotřebou. „Když jezdíš s tímhle naplno, tak 30 až 32 litrů na 100 kilometrů. Což je dobrý,“ hodnotí Martin. Spotřeba kolísá v závislosti na tom, jak dlouhé jsou přejezdy s prázdným kamionem, nebo na podobě terénu. A liší se také auto od auta, jeho kolegové ve vozech DAF počítají s jinými čísly. „Já ale na tohle volvo nedám dopustit, to je prostě dělník,“ ´dodává.