Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Reportáž skončila 17. 6. 2015 16:30

Evropa z kabiny kamionu

Reportér iDNES.cz Michal Bělka projíždí Evropou jako spolujezdec řidiče kamionu. Mapuje trasu uprchlíků, kteří se přes tábor v Calais snaží dostat do Velké Británie. Zpět na článek.

09:26
Společnost Zdemar používá tahače dvou značek - kromě švédského volva, kterým jedeme, jezdí v jejích barvách ještě vozidla DAF. Martin však na volvo nedá dopustit, k jiné značce nepřechází ani při obměnách vozového parku. V kamionech z Göteborgu už projel celou Evropu, prý s výjimkou Ruska.
09:17
  • Tahač, kterým tento týden jedeme, patří na příštích pár let jen Martinovi....

    Tahač, kterým tento týden jedeme, patří na příštích pár let jen Martinovi. „Akorát když mám dovolenou, jezdí s ním někdo jiný,“ vysvětluje. Nestává se ani to, že by musel na cestu vyrazit v jiném autě. / Autor: iDNES.cz

09:06
Omlouvám se za drobný výpadek v informačním toku. S Martinem jsme právě absolvovali první povinnou přestávku dnešní společné jízdy. Příroda bohužel někdy neumožní se po zastavení čímkoli zdržovat. Za malou chvíli opět najedeme na dálnici a cesta může pokračovat.
07:55
Dost bylo ale řečí o uprchlickém táboře. O jeho obyvatelích toho na iDNES.cz v příštích dnech napíšu ještě dost. Dnešním tématem je život v kabině kamionu a otázky pro Martina vybíráte vy, naši čtenáři. V diskuzi pod dnešním článkem se můžete ptát na cokoli, co vás ohledně této práce zajímá.
07:47
Běženci se včera přirozeně zajímali i o Martina a jeho vůz. Když jsem se jim zmínil, že jsem do Calais dorazil v kabině kamionu, mladí Syřané prosili, zda bych jim nedomluvil odvoz. Pak jsem ovšem vysvětlil, že kamion už v Anglii byl a teď se vrací do Česka. Jejich nadšení rychle opadlo.
07:43
Během úterního odpoledne, které jsem trávil v uprchlickém táboře, mi řidič několikrát volal. Chtěl se ujistit, jestli jsem v pořádku a ráno ještě bude pro koho se v Calais zastavovat. Setkal jsem se tam s běženci z Etiopie, Sýrie nebo Súdánu a během cesty Martinovi vyprávím, co jsem se od nich dozvěděl. Zaujalo ho třeba to, že se mladíci dělí do skupinek podle národnosti a hájí si své teritorium. Pokud se Afghánci rozhodnou, že se budou v určitý den schovávat do kamionů na nějakém konkrétním parkovišti, neváhají na případné syrské „vetřelce“ vytáhnout třeba pepřový sprej. „Tak oni mají i pepřák? Hlavně, že my nesmíme mít nic,“ rozčiluje se Martin. Jak v pondělí poznamenal jeden z jeho kolegů, britskou hraniční kontrolou neprojde ani nůž na salám.
07:33
Itinerář Martinovy trasy velí, aby se do Česka dostal ve čtvrtek po poledni. „To nemůžeme stihnout. Dneska půjdeme spát tak ve čtyři, snad dojedeme aspoň do Německa,“ plánuje řidič.
07:28
  • Ostré francouzské sluníčko je zatím nízko nad obzorem a pálí tak bočním okénkem...

    Ostré francouzské sluníčko je zatím nízko nad obzorem a pálí tak bočním okénkem přímo do kabiny. Jinak cesta probíhá poklidně, doprava není hustá. / Autor: Michal Bělka, iDNES.cz

07:07
Setkání s kamionem ráno poněkud zkomplikovala časová pásma. Jakmile se Martin dozvěděl čas vyplutí z Doveru, připočítal dvě hodiny a zavolal mi, že bude v Calais ve čtvrt na pět. Uprostřed noci jsem tedy opustil hotelovou postel v centru města a na čerpací stanici dorazil taxíkem téměř na minutu přesně. Tam jsem však hodinu proseděl na patníku. Martinův kamion dorazil přesně podle plánu, čtvrt na pět ovšem tou dobou bylo ve Velké Británii. Ale což, kdybych o hodinu později dorazil já, byla by situace horší.
06:57
  • Do kamionu jsem přistoupil na čerpací stanici u calaiského přístavu. Její...

    Do kamionu jsem přistoupil na čerpací stanici u calaiského přístavu. Její parkoviště přes noc hostilo nejméně tři desítky kamionů, na bezpečnost kromě zaměstnanců odpočívadla dohlíželi také četníci. Čerpací stanice stojí na dohled od Džungle, jak místní přezdívají obrovskému uprchlickému táboru na okraji města. / Autor: Michal Bělka, iDNES.cz

06:48
Zatímco z Ústí nad Labem zamířily v pondělí ráno do Anglie tři kamiony, zpáteční cestu absolvujeme s Martinem sami. Zdeněk a Tomáš se rozjeli po Evropě za novými zakázkami, nás během odpoledne čeká nakládka nedaleko Paříže. Trasa z Calais je dlouhá zhruba 300 kilometrů a i s povinnou přestávkou by neměla zabrat víc než čtyři hodiny.
06:42
Dobré ráno z Francie! Po zhruba 24 hodinách, které řidič Martin Matoušek strávil s kamionem ve Velké Británii, jsme se před chvílí opět sešli v Calais a vyrazili na zpáteční cestu do Česka. Jelikož pondělní reportáž vzbudila velký ohlas a řada čtenářů pokládala zvídavé otázky o životě kamioňáků, rozhodli jsme se ozvat se z kabiny ještě jednou.
Středa 17. června
06:45
Vážené čtenářky, vážení čtenáři, on-line reportáž z cesty, kterou reportér Michal Bělka absolvoval v kabině kamionu, nyní končí. Reportér se během dne pokusí dostat do uprchlického tábora na okraji Calais, kde je nyní několik set běženců. Reportáž zveřejníme během příštích dní. Děkujeme za pozornost.
06:18
Tím naše společná trasa skončila. Martina, Tomáše a Zdeňka čeká trajekt do Doveru a zbytek dne stráví v Anglii, já jsem zamířil do centra Calais a čeká mne ještě o něco bližší setkání s běženci. Pokud se mi podaří dostat do Prahy video z přivaděče, najdete ho na iDNES.cz během rána či dopoledne.
06:14
„Vlez tam na mě někdo?“ ptal se Tomáš před branami přístavu Martina, který jel poslední. „No na tebe ne, ale já jsem tři ztratil,“ odpověděl řidič do vysílačky. Když se kamiony dostaly z dosahu uprchlíků, všichni vyrazili zkontrolovat své návěsy. A protože jeli v koloně poslední, pro jistotu se rozhodli zamířit na kontrolní stanoviště francouzských úřadů.
06:07
Francouzští policisté k celé situaci přistupovali poněkud zvláštně. Několik desítek metrů měli zcela pod palcem, u krajnice blikaly majáky hlídkových aut a policisté byli rozestavění mezi nimi. Jedna policejní hlídka stála na konci přivaděče a od kolegů ji dělilo pár set metrů. Co se dělo mezi hlídkami, jako by nikoho nezajímalo.
06:00
Jedinou možností, jak uprchlíky alespoň na chvíli zaměstnat jinou aktivitou než šplháním po kamionech, je najet směrem k nim a doufat, že budou mít tolik rozumu, aby uskočili. Je vidět, že běženci z Calais jsou v této aktivitě už velmi slušně vytrénovaní. Před kličkujícím Tomášem se obratně vrhali za svodidla - a za pár sekund už byli zpátky na silnici, aby naskočili na další kamion.
05:57
Kdykoli se uprchlíkům podařilo řidiče donutit k zastavení, naskákali na kamion a pokoušeli se vyšplhat až na vrchol návěsu, kde viděli plachtu. Někteří měli v ruce připravené nože, aby se do návěsu lépe dostali, a mávali s nimi na posádku kamionů.
05:54
Hezké ráno z centra Calais. Běženci se na přivaděči k přístavu snažili kamiony zastavit vším, co měli po ruce. Na silnici házeli kamení a klacky, převraceli dopravní zátarasy a bezhlavě se vrhali přímo mezi jedoucí auta, která tak nutili neobratně kličkovat. Za posledním autem v koloně - shodou okolností tím naším - klusalo nejméně deset uprchlíků a další čekali podél cesty, až se ostatním kamiony podaří zastavit.