Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


On-line rozhovor

Radní pro dopravu Šteiner hostem iDNES.cz

velikost textu:
vydáno 6.8.2007 14:00
Zda Praha opravdu dělá maximum pro to, aby letní opravy komunikací proběhly co nejrychleji, jak se řidičů dotkne plánovaná stavba obchvatu kolem města či zda není pořádání Olympiády z hlediska dopravní situace pro metropoli příliš velkým soustem, to jsou jen některé otázky, na které se můžete Radovana Šteinera ptát v pondělí 6. srpna od 14:00 hodin.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 6. srpna 2007 do 14:15

OTÁZKA: Dobrý den, pane Šteinere. V květnu 2008 dojde k otevření posledního rozestavěného úseku metra IV.C2, a tím skončí výstavba metra v Praze. Chtěl bych se zeptat, v jaké fázi je příprava trasy D. Vzhledem k tomu, že dosud nebyl vybrán systém metra pro novou trasu a zároveň není definitivně rozhodnuto o trasování, projekt trasy D má velké zpoždění. Lumír Bošilecký
Radovan Šteiner ODPOVĚĎ: Dobrý den, Váš dotaz přichází opravdu velmi aktuálně, protože právě příští úterý bude Rada hlavního města Prahy projednávat materiál zabývající se právě projektem výstavby trasy D metra. Jednou z variant je i možnost tzv. PPP projektu, tedy zapojení soukromého kapitálu do projektu této zásadní dopravní stavby pro Prahu. Příští úterý tedy budu moci veřejnosti sdělit více a informovat o dalším postupu prací. 6.8.2007 14:04
OTÁZKA: Dobrý den, Rád bych se zeptal na problematiku silničního okruhu kolem Prahy. Slyšel jsem jak magistrát slibuje dokončení v roce 2010/2011 (kromě stavby 520) - viz. MF DNES 16.7.2007. Tento termín je ale naprosto nereálný. V tu dobu bude hotová maximálně jižní část (stavby 512,513,514) a to pouze tehdy, pokud se podaří vyřešit problémy s pozemky s firmou Schafer-Menk na stavbě 514 a podaří se získat stavební povolení na 512 v dohledné době. Ostatní stavby (518,519 a 511) jsou teprve ve stádiu příprav. Chybí na ně územní rozhodnutí a stavební povolení. Vzhledem k termínům jak se tyto povolení u nás řeší, tak to nebude ani v roce 2015. Jako radní za dopravu musíte tato fakta znát a přesto slibujete naprosto nereálné termíny. Je asi jednoduší voličům něco naslibovat a pak teprve hledat výmluvy proč se to nestihlo. Největším problémem je naprosto nevyhovující legislativa v této oblasti. Celý proces schvalování (EIA, územní řízení, stavební řízení atd.) je velmi zdlouhavý. Umožňuje téměř neomezené odvolávání a zdržování stavby. V Německu trvá příprava stavby cca 3 roky a stavba další 3. U nás to je příprava 10-12 let, stavba 3 roky. Kdy už s tím politici konečně něco udělají? Děkuji Martin Martin
Radovan Šteiner ODPOVĚĎ: Dobrý den, pane Martine, s Vaším hodnocením stavu naší legislativy naprosto souhlasím, sám bych si přál,aby u nás územní i stavební řízení na významné liniové stavby (včetně zejména staveb dopravních) bylo tak rychlé, jako bylo např. v Německu na stavbu ropovodu Ingolstadt-Kralupy-Litvínov. Přesto jsem přesvědčen (a dělám pro to vše co je v mých silách), že jižní část Pražského okruhu (tedy stavby 512, 513, 514) zprovozníme ve slíbeném termínu 2010 a severní část (stavby 518, 519) v roce 2011 - pravdou nicméně zůstává, že absolutně negativní a destruktivní postoj samosprávy městské části Praha-Suchdol není pro naplnění tohoto termínu nijak přínosný. 6.8.2007 14:10
OTÁZKA: Dobrý den, už brzy budete nepochybně s velkou slávou otevírat nové stanice metra na Proseku a v Letňanech. Jak dlouho bude podle vás trvat, než budou zdevastované podobně jako stávající stanice v síti pražského metra např. Smíchovské nádraží, Černý Most, Florenc, Kačerov, Holešovice nebo Vltavská, která svou situací dávno předčila Národní Třídu nebo Hlavní Nádraží - ve vestibulech a okolí herny, prodejny alkoholu a pochybní stánkaři, kteří na sebe přitahují bezdomovce, narkomany, opilé zahraniční dělníky apod., zničená umělecká díla, rozkradená kovová zábradlí a ostatní architektonické prvky z kovu o grafitech už snad ani nemluvě? A opravdu si myslíte, že prostředí (nejen) výše uvedených stanic láká k použití MHD? Kdo má ze všech těch heren a naléváren alkoholu v metru užitek a zisky? Tomáš Tomáš D.
Radovan Šteiner ODPOVĚĎ: Dobrý den,stav devastace všech veřejných staveb a prostranství bohužel odpovídá stavu české společnosti na počátku 21. století a 17 a půl roku po vzniku svobodné společnosti. Přesto tvrdím, že stanice metra v Praze jsou z celé střední a východní Evropy rozhodně nejlépe udržované (porovnejte prosím s Budapeští, Varšavou nebo Sofií). Máme ale co zlepšovat, v tom s Vámi souhlasím, musí nám ale výrazně pomáhat i Policie ČR a zejména sami občané. 6.8.2007 14:15
OTÁZKA: Hodláte něco udělat pro zlepšení spojení MHD do okrajových částí Prahy, kde mají autobusy i ve špičce interval 60 min? Např. Hájek, Benice, Lipany nebo Zadní Kopanina. Zkrácení intervalů alespoň ve špičkách na 30 min by tamním obyvatelům velice usnadnilo život a přitom v celkovém počtu ujetých vozokilometrů za celou Prahu by se téměř ztratilo. Jirka
Radovan Šteiner ODPOVĚĎ: Standardy Pražské integrované dopravy jsou jasně definované, v okrajových menších čtvrtích není ovšem takový pohyb cestujících, aby bylo možné intervaly nějak výrazně zkrátit, aniž by finanční náročnost takového provozu neúměrně zatížila městský rozpočet. Již dnes hlavní město Praha vydává téměř polovinu svého rozpočtu na dopravu, z toho převážnou část na dopravu veřejnou (tedy MHD) a dotuje systém městské dopravy výrazně více než kterékoli jiné město v ČR nebo kterékoli srovnatelné hlavní město v rámci EU. 6.8.2007 14:18
OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mě, proč se v Praze nestaví vnější okruh tam, kde měl již dávno stát, především stavba 513 a 514. A samozřejmě proč se zdržuje výstavba vnitřního okruhu. Čím dřív bude postavená, tím bude její stavba levnější a dříve jí budou moci řidiči využívat. Honza
Radovan Šteiner ODPOVĚĎ: Dobrý den, pane Honzo, nemohu s Vámi souhlasit, doporučuji jet se podívat na jih Prahy, například do Lahovic nebo okolí Radotína a uvidíte, že obě stavby (tedy 513 i 514) jsou v plném tempu, a to včetně dvou tunelů na obou březích Vltavy, které jsou nejnáročnějšími stavbami na propojení dálnic D1 a D5. 6.8.2007 14:20
OTÁZKA: Dobrý den, nějakou dobu pobývám mimo území ČR a tak mě vždy při návratu fascinuje průjezd Prahou. Je to zejména bezohlednost řidičů, kteří absolutně nerespektují tramvajové pásy nebo třeba situace u Letné, kde se dva pruhy zužují do jednoho, takže spousta z řidičů si najíždí před křižovatku po výslovně odbočovacím pruhu ke stadionu. Přitom tato situace by se dala řešit stavebními úpravami typu zvýšení tramvajového pásu nebo umístěním bariér tam, kde nelze předpokládat další odbočení. Tato praxe je celkem běžná ve spostě měst např v SRN a tak by mě zajímalo, jestli Praha taky něco obdobného plánuje? Osobně mám totiž dojem, že podpora této bezohlednosti ze strany magistrátu Praze vyhovuje... David Novák
Radovan Šteiner ODPOVĚĎ: Dobrý den, uznávám, že situace v Praze je v porovnání se Spolkovou republikou v tomto ohledu horší, ale je to jistě i věcí národní povahy v těchto zemích. Hlavní město se snaží tuto situaci řešit vyšším nasazením Městské policie a také využitím moderních elektronických zařízení (automatické radary, poměrové měření rychlosti, informační systémy, kamerový dohled). 6.8.2007 14:23
OTÁZKA: Dobry den pane radni, muzete rici, kdy planujete v Praze zavest mitne? zda se mi, ze se jedna pouze o dalsi vec, jak z lidi vytahat penize do bezedne mestske kasy, nechte lidi, at plati... jaky je vas nazor na mito rozej
Radovan Šteiner ODPOVĚĎ: Dobrý den, zvažované zavedení poplatku za vjezd do centra Prahy rozhodně není zamýšleno jako nástroj navýšení příjmů města, ale pouze jako nástroj regulace individuální automobilové dopravy v historických čtvrtích Prahy. Shodou okolností na začátku tohoto měsíce zavedlo obdobný poplatek město Stockholm. 6.8.2007 14:26
OTÁZKA: Dobrý den, pane Šteinere, proč nepřišel tyto otázky zodpovědět pan primátor, který má největší kompetence.Děkuji, hezké léto. karla
Radovan Šteiner ODPOVĚĎ: Dobrý den, mohu Vás ubezpečit, že pan primátor má dopravu mezi svými nejvýznamnějšími prioritami a věnuje se jí prakticky denně, já jsem v tomto ohledu jeho nejbližším kolegou. 6.8.2007 14:27
OTÁZKA: Opravdu je nutné postavit novou trasu metra D z Pankráce do centra právě a jen přes Nusle? Alternativní trasa přes Albertov-Ostrčilovo nám. (vysokoškolský areál, příp. budoucí zastávka vlaků ČD) a hlavně přes Karlovo nám. (součást centra, velká tramvajová křižovatka)a dále směrem na Žižkov by mimo jiné umožnila snadný přestup i na trasu B, což původní trasování neumožňuje. Územní plán lze přece změnit, ostatně na jižním konci trasy D se tak již děje (Nem.Krč místo Zálesí) Petr Málek
Radovan Šteiner ODPOVĚĎ: Přestup z trasy D na trasu B je v územním plánu koncipován přes stanici Vysočanská, Karlovo náměstí bude napojeno tramvajovou dopravou od stanice Náměstí Míru D. Rád ale nechám Váš podnět (či návrh) prověřit experty Útvaru rozvoje města a Ústavu dopravního inženýrství. 6.8.2007 14:30
OTÁZKA: Dobrý den.Zajímalo by mne a asi nebudu sám ,zda je nutné dělat všechny stavební práce na silnicích defacto naráz během dvou prázdninových měsíců?Proč se harmonogram prací nerozvrhne cca od května do října?Tohle léto je z pohledu běžného pražského řidiče opravdovým utrpením.Děkuji za odpověd.Karel Karel
Radovan Šteiner ODPOVĚĎ: Dobrý den, nemohu souhlasit s tvrzením, že všechny práce jsou nakumulovány pouze do prázdninových měsíců, vzpomeňte si prosím na velmi "bolavou" tramvajovou výluku Svobodova-Na slupi, která probíhal v předprázdninovém období, nebo na rekonstrukci Štefánikova mostu, která začala již na jaře. Je nutné říci, že všechny rekonstrukční práce probíhají zejména z důvodů bezpečnostních (viděl jste obrázky zříceného mostu v USA?), věřte, že z nich žádnou osobní radost nemám, také používám MHD i osobní automobil a i já jsem jedním z dotčených. Léto je ale opravdu nejvhodnějším termínem pro rekonstrukce (a to nejn v Praze či v ČR, ale kdekoli na světě) jednak z důvodů klimatických, kdy plynulost stavebních prací je opravdu nyní nejlepší, ale také z důvodu nižší dopravní zátěže a školních prázdnin. 6.8.2007 14:35
OTÁZKA: Co tam na magistrátu děláte? To je hrůza, co předvádíte. Pořád se všechno překopává a nikdy to není hotové, protože se to příští rok překopává znovu. Viz Chodov a D1. Lubomír
Radovan Šteiner ODPOVĚĎ: Musím bohužel konstatovat, že úseky dálnic na území Prahy jsou spravovány Ředitelstvím silnic a dálnic ČR (příspěvková organizace Ministerstva dopravy), nikoli hlavním městem Prahou, tedy magistrátem. Praha není investorem této rekonstrukce ani není příslušným stavebním úřadem. V tomto případě prosím tedy směřujte svou stížnost na ŘSD nebo přímo na Ministerstvo dopravy. 6.8.2007 14:40
OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mne, proč pražský magistrát odmítá zapojení klasické železnice do pražského dopravního systému, proč dosud v Praze není zaveden v západní Evropě bežný systém S-Bahn. Proč magistrát vytrvale protlačuje několikanásobně dražší metro, když by mohl za výrazně menší peníze přestavět, popř. dostavět stávající železniční tratě s vyšší přepravní kapacitou. Např. místo metra D za minimálně 47 mld. Kč (tzv. lehké metro) opravit a prodloužit stávající trať hl. n. - Vršovice - Krč za 11 mld. Kč. Obdobně kladenskou dráhu přetrasovat přes letiště a metro A protáhnout přes Petřiny jen do Motola anebo trasovat do Suchdola. Anebo výstavbou železničního podzemního úseku Smíchov - Strahov - Pražský Hrad - Holešovice Praha získá okružní trasu za relativně zanedbatelné peníze oproti vehementně prosazované trase E za minimálně 500 mld. Kč! Za méně peněz více muziky. Proč se Praha nechová jako dobrý hospodář? Proč se nestaví nové zastávky, např. zst. Benice na právě modernizovaném IV. koridoru? Proč vůbec neexistuje celková koncepce cílové podoby pražského železničního uzlu? Současnému podílu železnice na PID přeci nemůžete říkat zaintegrovaná železnice. Stejně tak zprůjezdnění příměstských linek skrz Prahou přinese spíše problémy, než užitek. Děkuji za jednoznačné odpovědi a přeji hezké odpoledne. Martin Najman
Radovan Šteiner ODPOVĚĎ: Dobrý den, železnice je zapojena do systému Pražské integrované dopravy již cca 10 let, a to samozřejmě včetně možnosti využití předplatních jízdenek MHD. Uznávám, že možnost využití železnice v městské dopravě je velká, nicméně stav železniční infrastruktury v Praze je bohužel velmi chabý. Naštěstí je ve výstavbě tzv. Nové spojení, tedy železnicční tunely mezi Hlavním nádražím a Masarykovým nádražím na jedné straně a nádražími Libeň a Vysočany na straně druhé. Do zhruba roku a půl by tyto tunely měly být uvedeny do provozu a následně bude možné výrazně navýšit počet vnitroměstských a příměstských železničních linek. Musím také připomenout, že vlastníkem veškeré železniční infrastruktury je stát, nikoli hlavní město Praha, a zákony městu neumožňují investovat do cizího majetku, těžko tedy může Praha být investorem rekonstrukčních prací na železnici, která vždy patřila a patří státu. 6.8.2007 14:50
OTÁZKA: Pane Šteinere, nemáte pocit, že pražská a středočeská ODS tím, že nechala své drtivé vítězství ve volbách sklidit severomoravskou mafii (která doma prohrála, co mohla, mimo Topolánka, který si nezaslouženě slíznul smetanu v Praze - viz. tenisová raketa VK), velmi poškodila v Praze a ve Středočeském kraji své voliče? Že díky tomu, se řešení tragické dopravní situace v Praze stále odsouvá. Budování obchvatu Prahy stále není prioritou, ti co jsou u vesla bodují doma např.dálnicí na Slovensko, která nemá pro naše národní hospodářství žádný přínos. Asijští investoři nadopovaní investičními pobídkami, daňovými prázdninami, na ní budou prioritně přepravovat díly mezi továrnami, ve kterých budou ždímáni dovezení dělníci z Východu. Nezůstane nám zde pouze ekologická zátěž a ekonomické problémy po skončení automobilového boomu, až se celý tento cirkus zase posune o dům dál? Myslíte, že i v příštích volbách bude vaše vítězství v Praze tak drtivé? zatím ještě volič ODS
Radovan Šteiner ODPOVĚĎ: Mohu zcela upřímně prohlásit, že zájem jak premiéra Topolánka, tak ministra dopravy Řebíčka o problematiku pražské dopravy je nesrovnatelný s dlouhou řadou jejich předchůdců a že se tento zájem i projevuje v konkrétních jednáních o finanční podpoře výstavby významných dopravních staveb (Pražský okruh, železniční Nové spojení, Vysočanská radiála, prodloužení trasy A metra atd. atd.). Praha asi vždy bude v této republice trpět na úkor některých jiných regionů, které mají pocit, že jsou na okraji zájmu a Praha je takzvaně "dost bohatá na to, aby si poradila sama". Ale stejný fenomén existuje i na Slovensku vůči Bratislavě, v Maďarsku vůči Budapešti nebo ve Francii vůči Paříži, takže myslím, že se jedná o věčný boj. 6.8.2007 14:55
OTÁZKA: Proč se dělá obchvat kolem Prahy 4 proudový a ne minimálně 6 ti proudový. To bude Praha stále provinčním městem v Evropě se všemi dopravními důsledky? Ing. Šíma
Radovan Šteiner ODPOVĚĎ: Dobrý den, Pražský okruh není projektován jako dálnice, nicméně tam, kde má smysl i dle výhledového dopravního zatížení stavět již nyní 6 pruhů, se tomu tak děje (viz např. před několika lety dokončený úsek 517 Řepy-Ruzyně nebo rozestavěné tunely na jižním obchvatu Prahy). 6.8.2007 14:58
OTÁZKA: Chtěl jsem se zeptat, kdy se konečně zasadíte o personální pročištění "struktur" v DP a.s.? TO by také nebylo špatné pro lepší fungování městské dopravy v Praze. Milda
Radovan Šteiner ODPOVĚĎ: Dobrý den, DP Praha a.s. má několik měsíců nového generálního ředitele a i polovina odborných ředitelů byla nově jmenována v posledních měsících, takže prosím nikoli o 100 dnů hájení, ale o to, aby nový management dostal šanci vnést nové impulsy do práce našeho dopravního podniku, který patří k největším v Evropě. 6.8.2007 15:00

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.