Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


On-line rozhovor

Pilot Gripenu on-line

velikost textu:
vydáno 1.4.2005 13:00
První nové stíhačky Jas-39 Gripen získá česká armáda za několik dní. Co na letouny říkají samotní piloti? Na otázky čtenářů odpoví v exkluzivním on-line rozhovoru jeden z nejzkušenějších českých pilotů Petr Mikulenka, který ve Švédsku právě dokončuje výcvik na novém letounu.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 1. dubna 2005 do 13:15

OTÁZKA: Dobrý den, uvidíme Gripeny v květnu nad Letnou? Standa
ODPOVĚĎ: Ja nejsem kompetentni rict ano nebo ne, to zalezi na rozkaze, ktery nam to naridi. Osobne si myslim, ze tomu nic nebude branit. 1.4.2005 13:04
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se zeptat kolik již Vy osobně máte na Gripenu nalétáno letových hodin? Děkuji Pavel
ODPOVĚĎ: Zhruba 85 misi, takze kolem 70 hodin. 1.4.2005 13:04
OTÁZKA: chtěl by jste provést simulovaný souboj jako pilot gripenu proti MIG 29? Jak by podle Vás tento souboj dopadl? Ludva, CB
ODPOVĚĎ: Mig 29 je dobry protivnik, ale ma radu nevyhod. Kazdy pilot musi znat nevyhody sveho protivnika a umet je vyuzit. Gripen je lepsi. 1.4.2005 13:08
OTÁZKA: Kdo bude ceskym gripenum dodavat vyzbroj a jakou? Jak je na tom Gripen v boji na stredni a delsi vzdalenosti (BVR)? A ma smysl uvazovat o techto shopnostech pro ochranu vzdusneho prostoru CR, myslim tedy bez cele bojove logistiky, site letounu AWACS, PVO, vyzvednych satelitu.... Jirka
ODPOVĚĎ: Toto jsou citlive informace a ja nemohu na ne odpovedet. Jen chci rict, ze Gripen neni o nic horsi, nez ostatni soudobe letouny a v nekterych aspektech je dokonce prevysuje. 1.4.2005 13:10
OTÁZKA: Mohl byste prosím, tuto informaci týkající se Jas-39 Gripen pro AČR, potvrdit nebo vyvrátit ? "...Podle smlouvy bude dokonce proveden downgrade z původní víceúčelové varianty JAS tak, aby byl použitelný jen jako čistě stíhací letoun (Jakt), bez možnosti provádět údery na pozemní cíle (Attack) nebo průzkum (Spaning)..." Smutný Jim
ODPOVĚĎ: Gripen je viceucelovy letoun a to zustava, takze muze plnit i udery na pozemni cile i pruzkum. 1.4.2005 13:12
OTÁZKA: Dobry den, zajimalo by me, kolik je celkem v CR pilotu schopnych a skolicich se na letani s Gripeny. Dekuji Jachym
ODPOVĚĎ: Pro letani na Gripenech je urcena jedna letka. 1.4.2005 13:16
OTÁZKA: Dobrý den pane Mikulenko. Rád bych se zeptal na Vaše subjektivní dojmy z létání s JAS-39 Gripen. Jak se v něm cítíte a co si myslíte o jeho schopnostech? Děkuji za odpověď. deiwitch
ODPOVĚĎ: Dojmy jsou skvele. Je to letoun, ktery pomaha pilotovi mit opravdu vzdusnou nadvladu se systemy, ktere ma na palube. A pocit je opravdu fantasticky. 1.4.2005 13:18
OTÁZKA: Je neco s cim nejste u Gripenu tak uplne spokojeni ? Diky. Kubula
ODPOVĚĎ: Je tezko rict a najit neco, co neni, jak mam byt. Zatim jsme velice spokojeni. 1.4.2005 13:19
OTÁZKA: Dobrý den, letce obdivuji a přeji Vám všechna přistání bezpěčná a šťastná. 1) Letci musí mít slušnou fyzickou kondici. Jakým svým sportovním výkonem byste dokumentoval Vaši fyzickou připravenost? 2) Jaké letové přednosti a naopak zápory mají Grippeny proti letounům MIG29, případně MIG 21? Děkuji za odpověď a přeji hezký den. Pavel Kučera
ODPOVĚĎ: Nase fyzicka pripravenost je kazdorocne kontrolovana, ale samozrejme jsme piloti a povolani bojovy pilot je neco jineho, nez zavodnik na ovalu nebo spickovy hokejista. Prednosti a zapory ma pilot v hlave a nerad je rika verejne. To proto, aby predem nevyzradil to, co o tom druhem vi. Je to soucast taktiky. 1.4.2005 13:23
OTÁZKA: Jaká je náročnost letounů Jas-39 na technickou pozemní podporu ve srovnáví s dosavadními letouny MIG-21? Thom
ODPOVĚĎ: Gripen je letoun, ktery hlida sam sebe jak na zemi, tak ve vzduchu. Oproti MiG-21 technik i pilot okamzite vi, kde je zavada a jak ji odstranit, coz v praxi znamena zadne prostoje s opravou letounu. 1.4.2005 13:25
OTÁZKA: Gratuluji k tomu, že budete létat na něčem, co je asi ve světové špičce. Doufám že armáda bude mít dost peněz abyste nevyšli ze cviku a pořádně ty stroje ovládali. Můžete porovnat Gripen s něčím jiným - myslím tím osobní zkušenost? Letěl jste s některou z jiných stíhaček, které se před časem uvažovaly jako jiné alternativy? A jaké máte z výcviku pocity, je to myslíte nejlepší volba? Tomáš
ODPOVĚĎ: Dekuji. Ikdyz jsem mel moznost letet napriklad v Mirage 2000, nereknu, ze muzu srovnat, nebot aby clovek mohl neco srovnavat, musi se tomu uzce venovat nebo to ovladat. A co se tyka vycviku, je takovy, jaky je. To znamena v dane situaci, ktera nastala, optimalni. Pocit z vycviku mam dobry a uz se tesime na vycvik doma. 1.4.2005 13:30
OTÁZKA: Dobry den, nemrzi vas, ze nasledkem rozhodnuti "odborniku" z teto silene vlady nemuzete letat na osvedcenych F 16 nebo F 18, ale na techto sunkach? Zlomte vaz a Buh s Vami. milo
ODPOVĚĎ: Nevim, o cem mluvite, ale vzhledem k tomu, ze jste nazval gripeny sunkami, budete asi spickovy laik v oboru. Venujte se radeji necemu jinemu a nekritizujte neco, o cem nemate ani tuseni jak funguje. A preji Vam hezky den a prijdte se nekdy podivat na Jas-39, az bude v republice, rad Vam ho ukazu. 1.4.2005 13:34
OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mě jaký celkový počet pilotů bude vyškolen na stíhací letoun Gripen? Určitě nenastane situace, kdy jeden pilot bude mít "svůj vlastní" letou. Kolik pilotů bude připadat na jeden lotoun? Karel
ODPOVĚĎ: Bude to vice jak 20 pilotu, ale to uz bylo nekolikrat uverejneno v ceskem tisku. Samozrejme, podle potreb ceskeho letectva, muze byt vyskoleno vice. 1.4.2005 13:35
OTÁZKA: Mel jste nekdy moznost pilotovat , nebo alespon letet s F-16 C/D, ktere je povazovano odborniky za lepsi letoun jak Gripen. Rad bych cetl Vas nazor. Viktor
ODPOVĚĎ: Ne, nemel jsem tu moznost a odborne posouzeni odborniky, ktery letoun je lepsi, zalezi na tom, z ktere zeme jsou a ktery letoun uprednostnuji. 1.4.2005 13:39
OTÁZKA: Zdravím, kolik "G" jste letěl v Grippenu nejvíc? Luboš
ODPOVĚĎ: 9 G. 1.4.2005 13:39

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.