Pilot Gripenu on-line

velikost textu:
vydáno 1.4.2005 13:00
První nové stíhačky Jas-39 Gripen získá česká armáda za několik dní. Co na letouny říkají samotní piloti? Na otázky čtenářů odpoví v exkluzivním on-line rozhovoru jeden z nejzkušenějších českých pilotů Petr Mikulenka, který ve Švédsku právě dokončuje výcvik na novém letounu.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 1. dubna 2005 do 13:15

OTÁZKA: Dobrý den, chtěl jsemse Vás zeptat, zda se neuvažuje o tom, že by jste někdy, až budete v Čechách udělali "přehlídkový" nebo chcete-li demonstrativní let, přes celé území ČR, tak aby měli možnost obyvatelé naší republiky vidět ty nové stroje v "akci." Děkuju Martin
ODPOVĚĎ: Budeme plnit bezny vycvik, to znamena i lety v malych vyskach, ale budeme se spise snazit vyhybat obydlenym oblastem, protoze na rozdil od Vas - fandy - je tu mnoho lidi, kteri letectvo nemaji radi a hned si stezuji na hluk. Takze, prijdte se podivat na den otevrenych dveri, ktery bude v Caslavi. 1.4.2005 14:37
OTÁZKA: Přeji pěkný den. Chtěl jsem se zeptat, jestli už tušíte, jak bude Gripen hodnocen od českých pilotů a pozemního personálu. Má nějakou nedobrou vlastnost?(tuším, že na to poslední asi nemůžete odpovědět i z bezpečnostních hledisek). Díky za odpověd Tomas
ODPOVĚĎ: Netusim, ja to vim - kladne. Mluvim za piloty a o nedobre vlastnosti zatim opravdu nevim. 1.4.2005 14:39
OTÁZKA: Dobrý den, 1. otázka: Můžete porovnat, jak snadný na pilotáž je Gripen ve srovnání se svými konkurenty F-16,F-18 atd.? 2. otázka: Co na vás u Gripenu udělalo zatím největší dojem, hlavně po taktické stránce. Přeji hodně nalétaných hodin. Sin
ODPOVĚĎ: 1. Porovnat nemuzu, neletam F-16 ani F-18. 2. Prehled o vzdusne situaci. 1.4.2005 14:40
OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mne, kam až se dá v rámci letu doletět. Musíte dodržovat státní hranice? Kam jste nejdál letěl a jak dlouho. Díky plavec
ODPOVĚĎ: 3000 km bez doplneni za letu. Dodrzovat statni hranice musi kazdy i my. 1000 km do Francie s MiG-21 a byla to hodinka letu. 1.4.2005 14:43
OTÁZKA: Kdysi prý měli naši piloti při spojeneckém cvičení pocit, když si mohli sednout do Mirage-2000, jako by přesedli z trabanta do mercedesu. Jste na tom teď stejně ? Jaký je ten rozdíl mezi řízením hydraulikou a fly-by-wire ? Myslíte, že budete mít více letových hodin, díky menší spotřebě Gripenu ? Petr
ODPOVĚĎ: Rozdil je velky, pilot neciti zadne sily v rizeni, ale rychle si na to zvyknete. Hodin budeme mit stejne, je to hlavne o casu, ktery ma pilot na jeden pracovni den. Pilot neni jen ve vzduchu. 1.4.2005 14:46
OTÁZKA: Dobrý den, rád bych se zeptal jaká činnost zabere při letu nejvíce času? Máte jako pilot i čas si někdy ten let trochu užít? Jak moc Vám při letu pomáhá počítač? Ovládáte běžně některé funkce letadla hlasem? Jak vypadá běžný hlasový příkaz? Jak moc je realistický výcvik pomocí simulátoru. Myslíte si že bezpilotní prostředky nahradí moderní stíhací letadla? Bojoval by jste proti bezpilotnímu modernímu letadlu? Měl by jste jako člověk vůbec šanci? Velice Vam dekuji za Vase odpovedi a preji stejny pocet startu i pristani :) Stepan
ODPOVĚĎ: I let se da uzit a na Gripenu obzvlast. Systemy na palube pomahaji pilotovi velice a pocitac v letounu ovlada vse. Vycvik na simulatoru je naprosto realisticky. Bezpilotni letadla jsou hudba budoucnosti a me se to tykat uz nebude. Zapommněl jsem, nic hlasem neovladam, pouze komunikaci pomoci radia na palube. 1.4.2005 14:50
OTÁZKA: Dobry den, zajimalo by me, zda je pravda, ze Grippeny nejsou schopny bez dalsi upravy komunikace s ostatnimi aliancnimi letouny nebo zda to byla jen dezinformace, kterou vypustila konkurence. Dekuji a s pranim mnoha naletanych hodin. Petr
ODPOVĚĎ: Na to jsem uz odpovidal. 1.4.2005 14:51
OTÁZKA: Dobry den, spousta lidi neprekousla skutecnost, ze Gripen dostal prednost pred F-16MLU. Jaky je Vas nazor na hlasy, ze Gripen je letoun jehoz kompatibilita se standardy NATO neni zarucena (integrace Link16) a osvedceny F-16MLU by byl lepsi volba pro potreby ACR? Do Satenas zdravi JD JD
ODPOVĚĎ: Take jsem uz odpovidal. 1.4.2005 14:51
OTÁZKA: Dobrý den pane Mikulenko. Mám na Vás dva dotazy: Za prvé by mě zajímalo, zda jste v rámci výcviku na simulátoru (ev. přímo ve vzduchu) nacvičovali manévrový vzdušný boj. Pokud ano, jak na vás působila ovladatelnost letounu na velkých úhlech náběhu a při nízkých rychlostech, ev. jeho ovladatelnost při pilotážně náročnějších siituacích (vybírání vývrtky apod.)? Za druhé - jak hodnotíte možnosti společného působení JAS-39 a L-159? Budou se podle Vás svými schopnostmi ideálně doplňovat, nebo bude třeba letadlový park vzdušných sil AČR doplnit ještě nějakým letounem, aby se případná mezera zacelila? Děkuji a přeji Vám i všem kolegům mnoho letových hodin na vašich krásných nových strojích. Anonym
ODPOVĚĎ: Manevrovy vzdusny boj jsme nacvicovali na Jas-39B, kde za nami sedel instruktor. Letoun je velice obratny a dobre se pilotuje i pri malych rychlostech a velkych uhlech nabehu. Vyvrtky se nedelaji a letoun nezvykle polohy, pokud ji neni schopen vyresit pilot sam, vybira sam. S L-159 budeme spolupracovat a letadlovy park mame takovy, jake jsou ekonomicke moznosti nasi zeme. 1.4.2005 14:59

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.